ההתנתקות אושרה ברוב של 67 תומכים מול 45 מתנגדים; נתניהו: ללא משאל עם אתפטר תוך 14 יום

7 ח"כ נמנעו * השר עוזי לנדאו וסגן השר מיכאל רצון פוטרו לאחר שהצביעו נגד * גם לבנת הודיעה כי תתפטר במידה ולא יתקיים משאל עם

הכנסת אישרה הערב (ג') את תוכנית ההתנתקות ברוב של 67 בעד, 45 נגד ושבעה נמנעים. זהו ניצחון גדול לראש הממשלה, אריאל שרון, כאשר הרוב גדול מההשערות הראשוניות, ורוב מורדי הליכוד תמכו בתוכנית.

נתניהו הודיע רשמית כחצי שעה אחרי ההצבעה, כי אכן הוא וחבריו יתפטרו מהממשלה אם שרון לא ייענה בתוך 14 יום לדרישה לקיים משאל עם. לדבריו, "אנחנו לא מעוניינים להפיל אף אחד, אבל אנחנו כן מעוניינים להביא למשאל עם כי אחרת יהיה קרע גדול".

נתניהו הבהיר, כי מדובר בו עצמו, לבנת, נווה וכץ. הוא נשאל מדוע נעדר מן האולם בהצבעה ולאחר מכן בא והצביע, והשיב: "עובדה שהצבעתי". לדברי נתניהו, חשוב לבצע את ההתנתקות בצורה בה הציבור יתמוך במהלך ויימנע קרע בליכוד.

לדברי נתניהו, הוא וחבריו נמנעו מיצירת משבר הערב על מנת לתת "צ'אנס נוסף", כדבריו, במטרה למנוע את התבקעות הליכוד. "אנחנו מבקשים מראש הממשלה שלא יפלג את הליכוד, כי בהליכה הזו הליכוד יתפלג". יצוין כי איומו של נתניהו להתפטר מעוררת גם סימני שאלה לגבי העברת תקציב המדינה לשנת 2005, המתוכננת בקרוב.

גם שרת החינוך לימור לבנת הודיעה שתתפטר ללא משאל עם. כשנשאלה מדוע היא דורשת משאל עם, לאחר שהכנסת כבר קיבלה את ההחלטה. היא השיבה: "שום החלטה על משאל עם לא יכולה להתקבל בלי הכנסת, ולכן אין שום פגיעה בריבונות שלה. חייבים למנוע את הקרע בעם".

במצב שנוצר הערב, התייצבו 22 מחברי סיעת הליכוד בשורות המורדים בראשות נתניהו. לפי תקנון הכנסת, במקרה של פילוג בליכוד כפי שרמז נתניהו יישמר השם "ליכוד" בידי המורדים. במצב כזה, נראים שמתגברים הסיכויים לקיום בחירות בחודשים הקרובים.

דקות אחדות לפני תחילת ההצבעה הודיעה המפד"ל, כי אם לא יוחלט בתוך 14 יום על משאל עם תפרוש הסיעה מהקואליציה. באותו זמן נראה היה, כי המורדים בליכוד יצטרפו לאולטימטום או ייעדרו מההצבעה. השרים בנימין נתניהו, לימור לבנת וישראל כץ קיימו התייעצויות קדחתניות בניסיון לגבש דעה אחידה. השלושה לא נכנסו לאולם בעת ההצבעה השמית, וכמותם גם השר דני נווה שנחשב לבעל התנגדות פחותה לתוכנית. רק השר עוזי לנדאו וסגן השר מיכאל רצון הצביעו מיד נגד, ושרון כבר הודיע על פיטורם.

חברי הכנסת הערבים לא השתתפו בהצבעה הראשונה, והפתיעו בכך שלא התנגדו כפי שהודיעו מראש. נתניהו, לבנת וכץ נכנסו לאולם לאחר סיום ההצבעה וכך קיבלו לפי נהלי הכנסת הזדמנות נוספת להצביע. השלושה הצביעו בעד, וכמותם גם נווה ויו"ר ועדת החוץ והביטחון, יובל שטייניץ. מיד לאחר ההצבעה, הודיע נתניהו כי אם שרון לא ייענה לאולטימטום של המפד"ל יתפטר . כעת עובר המאבק לסיעת הליכוד, שהקימה צוות לבחינת שאלת משאל העם. שרון אמר לפני ההצבעה, כי הוא ממשיך להתנגד למשאל עם, אם כי קודם לכן רווחו הערכות, כי לאחר נצחונו בהצבעה ייקל עליו לשנות את דעתו.

למרות הדרמה הגדולה שנוצרה טרם ההצבעה, תכנית ההתנתקות אושרה לבסוף בכנסת. 67 ח"כ תמכו בתכנית מול 45 מתנגדים, כאשר 7 ח"כ נמנעו. שר האוצר בנימין נתניהו ושרת החינוך לימור לבנת הצביעו בעד התכנית לאחר שלא נכחו במליאה בקריאה הראשונה להצבעה, ונכנסו למליאה רק בקריאה השנייה.

המבחן הגדול הבא של נתניהו יהיה כבר בשבוע הבא, בעת ההצבעה על תקציב 2005 בקריאה ראשונה. כעת לא ברור עד כמה יטיל שרון את מלוא כובד משקלו לאישור התקציב, גם אם נתניהו ימשיך בתפקידו.

כמו כן, על הפרק עומדות המלצות ועדת בכר שאמורות להיות מוגשות לאישור הממשלה ב=14 בנובמבר. אם אכן יתפטר נתניהו קודם לכן, קרוב לוודאי שהדיון בהמלצות יידחה למועד בלתי מוגבל.

שרון אמר אחרי הצהריים, כי לא יהיו עוד הצבעות בכנסת על ההתנתקות אלא רק בממשלה על שלביה השונים, כולל פינוי יישובי גוש קטיף וארבעה מיישובי צפון השומרון. נתניהו, לבנת וכץ עשויים לנהל את מאבקם במסגרת זו, אם לא יתפטרו קודם לכן.

"ראש הממשלה היה נחוש מאוד להעביר את ההחלטה כבר היום ולא להיכנע לשום אולטימטום. לא יהיה משאל עם", אמר השר מאיר שטרית, שעד לפני חודשים אחדים עבד עם נתניהו במשרד האוצר.

"אם המורדים יבינו שנפלה החלטה בניגוד לדעתם ויפעלו כחברי קואליציה, אין צורך לפנות להרחבת הקואליציה. אם יפעלו אחרת לא תהיה לאריק אלטרנטיבה אחרת אלא לשנות את ההרכב", הוסיף שטרית. "ראש הממשלה לא יישב בשקט ויחכה שיפילו אותו".

ח"כ גלעד ארדן, מראשי המתנגדים בליכוד, אמר: "לי זה ערב קשה, והוא הפך להיות קשה שבעתיים כאשר ראיתי כיצד המנהיגות שלנו פועלת בצורה חובבנית. הם מפחדים להילחם על דעתם. זה כואב לי. אני מקווה שהם יעשו חושבים ויסתכלו הלילה בראי, כדי שבמאבקים הבאים בכנסת נוכל לעצור את התוכנית הזו".

השר יוסף לפיד נשאל מה היה כותב מחר בבוקר ב"מעריב" אילו היה בעל טור. הוא השיב, כי לא היה מתייחס לנתניהו אלא מציין את נצחונו הגדול של שרון, שהשיג רוב גדול בהרבה מכפי שהיה צפוי.

ראשי מועצת יש"ע צפויים לתמוך בעמדת המפד"ל בנושא משאל העם, כולל הודעתה לפיה תישאר בקואליציה גם אם ההכרעה במשאל לא תהיה לרוחה. אורלב הודיע ש-20 מראשי רבני הציונות הדתית תומכים בעמדת המפלגה, אם כי הרבנים אברהם שפירא ומרדכי אליהו לא חתמו על מכתב זה.

ההצבעה במליאת הכנסת התנהלה באווירה מתוחה ודרמטית כשעד לרגע האחרון לא נודע איך יצביעו 4 משרי הליכוד כשבראשם שר האוצר נתניהו, שרת החינוך לימור לבנת, שר החקלאות ישראל כץ ושר הבריאות דני נווה. ארבעתם נעדרו מהאולם כשהחלה ההצבעה כשברקע דיבורים על אולטימטום שהוגש לרה"מ שרון זמן קצר לפני ההצבעה, לפיו הם יצביעו נגד אם שרון לא יסכים למשאל עם. שרון התעלם מהלחצים ועלה לאולם.

מחשש להצטמקות הרוב לחצה יו"ר סיעת העבודה, דליה איציק, על ששת ח"כ הערבים שגם הם נעדרו מהאולם, להיכנס ולהימנע בעת הסיבוב השני של ההצבעה. אז הופיעו שרי הליכוד הנעדרים, והדויעו כאיש אחד על תמיכתם בתכנית. מופע זה עורר סימני שאלה אם הם מלכתחילה איימו ברצינות לערער את שלטונו של שרון או שהכל היה הצגה מתוכננת כדי להדגיש את הרוב הצפוי. גם ח"כ יבל שטיימיץ מהליכוד שנעדר מהסיבוב הראשון הופיע לסיבוב השני. למתנגדים הצטרפו 12 ח"כ מסיעת הליכוד, מספר נמוך מהמורדים המשוערים.