המדינות המתנדנדות במרכז העניינים: פוקס ניוז צופה ניצחון זעום לבוש במדינת ויסקונסון

סקר זוגבי רויטרס צופה לג'ון קרי ניצחון במרבית המדינות המתנדנדות * המיעוטים בפלורידה נוהרים לקלפיות בהמוניהם

תורים ארוכים השתרכו ליד הקלפיות ברחבי ארה"ב, ומומחים אמרו כי תורים אלה מצביעים על האפשרות שאחוז ההצבעה יהיה גבוה מהרגיל לעומת הבחירות האחרונות. רבים כבר התייצבו ליד הקלפיות זמן רב לפני פתיחתן הרשמית ב-7 בבוקר. האנשים עמדו בסבלנות במשך שעות אחדות, כשהם קוראים ספרים או עיתונים, ורבים מהם התקשרו למקומות עבודתם והודיעו כי יגיעו בשעה מאוחרת בגלל התורים בקלפיות. גם הרפובליקנים וגם האמריקנים פרסו מיליוני מתנדבים להבאת מצביעים לקלפיות.

משקיפים, שמפקחים על קלפיות רבות, אמרו כי הם צופים שמספר המצביעים עשוי להגיע ל-120 מיליון, עליה משמעותית לעומת 106 מיליון שהצביעו ב-2000. "אנחנו צופים מספר שיא של מצביעים, מספר שיא של אנשים שמפקחים על התהליך, מספר שיא של אנשים שצופים בתהליך ומספר שיא של אנשים החוששים שמא התוצאה תהיה שונה מזו שקיוו שתהיה", אמר דאג צ'ייפין, מנהל הארגון הבלתי מפלגתי electiononline.org המפקח על הרפורמות בבחירות.

משרד המשפטים האמריקני שלח יותר מאלף משקיפים לקלפיות ברחבי פלורידה, יותר מפי שלושה מאשר לפני ארבע שנים.

דיווחים על תורים ארוכים התקבלו מקולומבוס, אוהיו, מדינה "מתנדנדת" הנחשבת לחיונית לתוצאות הבחירות, מסינסינטי, מפלורידה, מפנסילבניה וממדינות אחרות. רבים דיווחו על המתנה של יותר ושעה ועד לשעתיים עד להגיעם למכונות ההצבעה.

מספר האלקטורים במדינות "המתנדנדות" הוא: פלורידה - 27, פנסילבניה - 21, אוהיו - 20, מינסוטה - 10, ויסקונסין - 10, איווה - 7, נבאדה - 5, ניו מקסיקו - 5, ניו המפשייר - 4. נזכיר כי בכדי להיבחר לנשיא, צריך מועמד לקבל 270 אלקטורים לפחות.

זוגבי הולך על קרי

חברת הסקרים האמריקנית זוגבי פירסמה לפנות ערב (לפי שעון החוף המזרחי של ארה"ב) את הסקר האחרון לפני פרסום התוצאות בבחירות לנשיאות ארה"ב. על פי הסקר, מנצח הסנטור ג'ון קרי לאחר שיקבל כ-311 קולות אלקטורים, לעומת 213 קולות אלקטורים שיקבל ג'ורג' בוש.

מתוצאות הסקר גם עולה כי קרי ינצח בכל המדינות "המתנדנדות", כולל אוהיו, פלורידה ופנסילבניה. עם זאת מקבל בוש קולות רבים יותר 49.4-49.1 אחוז, תוצאה שהיא במסגרת טעות הדגימה.

של מי תהיה ויסקונסון?

רשת "פוקס ניוז" דיווחה הערב כי מסקרים אחרונים שנערכו במדינת ויסקונסין עולה שלנשיא בוש יש עדיפות קלה על פני יריבו ג'ון קרי. בהתאם לסקרים אלה בוש מקבל בממוצע 47.7%, קרי מקבל 46.8% והמועמד העצמאי רלף ניידר 1.7 אחוז.

מצביעי פלורידה מגיעים בהמוניהם

בני המיעוטים בפלורידה הגיעו בהמוניהם ביום שלישי להצביע בבחירות. בני הקהילות הלטינית והאפרו-אמריקנית נראו נחושים בדעתם להשמיע את קולם, ולשם כך הגיעו רבים מהם לקלפיות עוד לפני עלות השחר והמתינו שעות רבות בתור עד שהגיעו למכונות ההצבעה. "היום הוא היום החשוב ביותר בחיי", אמרה אנג'לה באש, כשהמתינה בתור ליד הקלפי של הכנסיה הבאפסטיסטית החדשה בצפון מיאמי, שכונה המאוכלסת ברובה על ידי בני מיעוטים. היא אמרה כי מעולם לא ראתה תור כזה אך עם זאת הצהירה: "אשאר כאן עד שאכנס".

רבים מבני הקהילות האלה חשו ב-2000 כי קולותיהם לא נלקחו בחשבון, לאחר שהנשיא בוש ניצח את סגן הנשיא לשעבר אל גור בפלורידה בהפרש של 537 קולות בלבד. ארגונים למען זכויות האדם טענו ב-2000 כי כ-95,000 קולות של אפרו-אמריקנים לא נלקחו בחשבון.

"הם גנבו אז את הקול שלי", אמר מהגר מהאיטי, שהמתין בקלפי אחרת בשכונת עוני במיאמי. "והם גונבים אותו שוב". אחרים שעמדו בתור לידו הסכימו כי קיימת נטיה להתעלם מקולות המיעוטים.

"למה אין לנו מכונות הצבעה רבות יותר?" שאלה מצביעה אחרת. לדבריה, בקלפי שלה התחילו אנשים לעמוד בתור כבר ב-5:15 לפנות בוקר, ועד 7, השעה בה נפתחו הקלפיות השתרך התור לאורך רחוב שלם אך בתוך התחנה היו רק 12 מכונות הצבעה. משקיפים סבורים כי מספר בני המיעוטים שיצביעו עשוי להכריע את המירוץ בין בוש לבין קרי, בעיקר במדינות "מתנדנדות" כמו פלורידה.

כללית, צופים כי אחוז הצבעה גבוה יסייע לקרי ולכן, ככל שבני מיעוטים רבים יותר יצביעו, קרי יפיק מכך תועלת רבה יותר. מסקר שנערך לאחרונה על ידי העיתון "מיאמי הראלד" עולה, כי 61 אחוז מבני הקהילה הלטינית יצביעו בעד קרי לעומת 31 אחוז שיצביעו בעד בוש. בקרב השחורים אחוז המצביעים בעד קרי עשוי להיות גבוה בהרבה ויתכן שיגיע עד ל-80 אחוז.