הערכות: הממשלה תבקש לדחות לשבוע הבא את ההצבעות על התקציב

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ביקש הבוקר מהממשלה, להודיע לו עד השעה 2 אחה"צ, אם בכוונתה לקיים את ההצבעות בקריאה ראשונה על חוקי תקציב 2005

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ביקש הבוקר מהממשלה, להודיע לו עד השעה 2 אחה"צ, אם בכוונתה לקיים את ההצבעות בקריאה ראשונה על חוקי תקציב 2005. בקשת ריבלין יצאה בעקבות ההערכות בכנסת כי הממשלה תבקש לדחות לשבוע הבא את תשובתה למשתתפי הדיון ואת ההצבעות. בקשת הדחייה היא בסמכותה וריבלין מבקש לוודא אם בכוונתה לממש אותה.

ריבלין לא התייחס למניעי הדחייה. דובר הכנסת שמסר על כך, גם הוא סרב להתייחס לאפשרות שבקשת הדחייה נובעת מהעדר רוב לממשלה להעביר את הצעות החוק בקריאה ראשונה. במשך שעות הבוקר שרר עדיין בכנסת חוסר ודאות לגבי אפשרות הממשלה לגייס את הרוב הדרוש. התשובה שיקבל ריבלין בשעה 2 תבהיר אם יש או אין רוב.

סימני השאלה העיקריים הם הצבעת מורדי הליכוד וסיעת העבודה. המורדים עמדו להתכנס בצהרים עם השר לשעבר עוזי לנדאו כדי להחליט על עמדתם, שעלולה להכריע את הכף אם גיבוש הרוב בכלל אפשרי. הוא הדין עם סיעת העבודה, שנראית כחלופה אבל מתרוצצות בה מגמות סותרות החל מהתנגדות תקיפה שמוביל היו"ר פרס עד מתן רשת ביטחון גם בתקציב שמובילה ח"כ דליה איציק.

כפשרה הציע ח"כ אברהם שוחט להימנע אם הממשלה תכריז על ההצבעה כהבעת אי אמון. שוחט נימק את הצעתו במגמה להבטיח את קיום הממשלה שתבצע את תכנית ההתנתקות. לפי אותו הקו יתכן שגם סיעת יחד תמנע ובכך יווצר משקל נגד למתנגדים בליכוד. אפשרות זו ממלכדת את המורדים שגם הם אינם מעונינים בהפלת הממשלה.

בינתיים, נמשכו המאמצים לגייס כל קול אפשרי. סיעת המפד"ל עמדה להסדיר עם הממונה על אגף התקציבים קובי הבר את מילוי תביעותיה (לשיפור תקציבי ישיבות ההסדר והשטחים). זאת, לאחר הבנות שהושגו אמש בפגישת שר האוצר עם השר זבולון אורלב וח"כ ניסן סלומיאנסקי חבר ועדת הכספים.

מנכ"ל משרד ראה"מ אילן כהן עמד להפגש עם נציג רע"מ טלב א-סאנע כדי להסדיר לפחות את הימנעות הסיעה במילוי חלק מתביעותיה הכספיות לטובת המגזר הערבי. להסדרים דומים מצפים הח"כים הצפים דוד טל ומיכאל נודלמן שבינתיים מאיימים להצביע נגד התקציב, לאחר שקודם הביאו אותם בחשבון התומכים.

בסיעות החרדיות אין נטייה ללכת לקראת הממשלה והן עומדות להתנגד לתקציב.