"אמריקה צריכה עכשיו יועץ נישואין"

עוד לא לגמרי סופי שבוש ניצח, אבל די ברור כי שארה"ב לא ממש בחרה בו והאמת, גם לא במתחרהו, קרי. סימני החבטות ההדדיות ניכרים בעיקר באומה המותשת ויישארו שם עוד הרבה זמן

"ABB" ר"ת, "כל אחד, רק לא בוש".

(כרזה בעצרת בחירות של קרי)

הנשיא שאולי שוב נבחר אמש, ג`ורג` וו. בוש, חוזר ומקבל לידיו אומה שחצויה באמצע, ששני פלגיה פחות או יותר זהים בגודלם ובעוצמת סלידתם מהמועמד שזכה בתמיכת הפלג שכנגד, אמריקה עם בקע פוליטי שגדול יותר מהגרנד קניון, כדברי `בלוגר` באינטרנט, שאבל על אובדן יכולת ההידברות בין דמוקרטים לרפובליקנים. "אמריקה צריכה עכשיו יועץ נישואין", אמר הבוקר פרשן בשידור טלוויזיה. השסע הזה אינו צפוי להתאחות בתקופת כהונתו השנייה של בוש, גם מפני שהוא לא חוזר כמנצח גדול, אך בעיקר מפני שהוא נתפס כמחולל השסע הזה.

"אני חושב שזה מצב איום ונורא... קרי יהיה כמו קלינטון ואולי יותר גרוע. אבל חשוב להגיד לעולם שאנחנו לא אוהבים את מה שקורה תחת בוש, שאנחנו לא רוצים להמשיך בדרך הזו... בשבילי זה משפיל להצביע בשביל קרי כי אני לא מכבד אותו, אבל זה מה שצריך לעשות. זה לא נעים, זה כמו להרוג עכברוש גדול שמסתובב לך בדירה. אבל מוכרחים לעשות את זה".

(האזרח וולי שון, באתר המקוון "שונאי קרי למען קרי", 27 באוקטובר)

זה כמה חודשים מראים סקרי דעת קהל שחלק ניכר מהבוחרים שאמרו שיצביעו בעד קרי החליטו כך משנאת בוש, לא מאהבת המועמד הדמוקרטי. ואכן, האמת היא שקרי רחוק מלהיות פופולרי, אפילו בקרב מצביעיו. הוא נתפס כמתנשא, כמרוחק, כטרחן, כראש נבוב, כמלומד מדי, כמשעמם מדי, כפוסח על שתי הסעיפים, כדוגר על החלטות, כמנהל שלא יכול להזיז דברים בלי ועדה, כחלקלק, כהפכפך, כשקרן, כפוליטיקאי שמרטיב את האצבע כדי לראות להיכן נושבת הרוח, כג`יגולו (תרזה העשירה לבית היינץ) והגרוע מכל כ"צרפתי", אחד שאוכל רגלי צפרדעים ואוהב את ז`אק שיראק, וכיפיוף שמזריק בוטוקס לפנים שלו, כמו תרזה. אפשר להוסיף מרכאות במקומות הנכונים.

כל שמות התואר האלה, שנהגו תחילה במוחותיהם הפוריים של תעמלני מטה בוש, חלחלו בהצלחה אל ציבור הבוחרים, ולא רק אל המחנה הבושי, כצפוי, אלא גם אל המחנה הדמוקרטי, אל הגוש שהיה אמור לשאת את קרי על כפיים אל הבית הלבן. איך אפשר? אולי מפני שגם דמוקרטים הרגישו, ששמות התואר האלה, או לפחות חלקם, לא לגמרי מנותקים המציאות.

ובכל זאת, כ-50% מהבוחרים (להבדיל מקולות האלקטורים, סיפור אחר לגמרי) הצביעו אמש בעד קרי. ייתכן שחלקם סתמו את האף בקלפי, אבל הם סימנו X במשבצת ליד שמו. מבחינתם, משתי אופציות גרועות, קרי היה האופציה הגרועה פחות. אפשר לסלוד מקרי, לא לכבד אותו, אפילו לבוז לו, או להישאר אדיש אליו, אבל הוא אינו מעורר שנאת קרביים יוקדת. היפוכו של דבר בבוש. אפשר לאהוב אותו או אפשר לשנוא אותו. אין דרך ביניים. אנשים שנחשפים אליו אינם נשארים אדישים.

המאמר המלא - היום ב"גלובס"

[ הרחבה במהדורה המודפסת ]