ביה"ד לעבודה: ועד נמל אשדוד מבקש לבחור עובדים על סמך קשריהם להבדיל מכישוריהם

בית הדין האזורי לעבודה בב"ש דחה את בקשת ההסתדרות לפסול מכרז פנימי למשרת מנהלי עבודה בנמל אשדוד ולמנוע התחלתו של קורס מנהלי עבודה

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קבע היום כי ועד העובדים בנמל אשדוד מבקש להנציח הליכי בחירה פסולים של העבר שבו עובדים נבחרים על סמך קשריהם להבדיל מכישוריהם. שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע אילן סופר דחה את בקשת ההסתדרות לפסול מכרז פנימי למשרת מנהלי עבודה בנמל אשדוד ולמנוע התחלתו של קורס מנהלי עבודה.

סופר מותח ביקורת על התנהלות ההסתדרות: "ההסתדרות לא בוחלת בכל אמצעי על מנת להשיג את המטרה של ביטול המכרז". ההסתדרות לדבריו הרחיקה לכת עד כדי כך שלקחה בחשבון שייתכן שבית הדין יקבע שהתנהלותו של אמיל חסן מזכיר ועד העובדים סקטור מנהלי העבודה בנמל אשדוד הייתה פסולה ולכן יהיה טעם נוסף לבטל את המכרז.

סופר כותב בפסק הדין על טענה זו: "קראנו ולא האמנו כי אכן נכתבה. חסן הוא אורגן של ועד העובדים שהוא אורגן של ההסתדרות. התכחשות ההסתדרות לאורגן שלה מלמדת כי ההסתדרות לא בוחלת בכל אמצעי על מנת להשיג את ביטול המכרז.

בית הדין עוד קובע לגבי הטענות השונות שהועלו כנגד המכרז : "כנראה כל טענה יכולה להיות כשרה כאשר הנייר סובל הכל. פסק הדין ניתן בבקשת ההסתדרות לבטל את המכרז לאיוש 30 מנהלי עבודה בנמל אשדוד.

בנובמבר 2003 פרסמה רשות הנמלים מכרז לאיוש 30 משרות לתפקיד מנהלי עבודה. 159 מועמדים הגישו הצעת להתמודד על התפקיד בסופם נבחר 30. עם פרסום הרשימה פרצה שביתה בנמל אשדוד לאור דרישת העובדים לבטל את רשימת הזוכים.

מנכ"ל הרשות עמוס רון ביקש להקפיא זמנית את הקורס. בספטמבר הוחלט לאשר את רשימת הזוכים ולקדם את הקורס. נגד החלטה זו עתרו העובדים באמצעות ההסתדרות בבקשה לבטל את המכרז.

העובדים טענו בין היתר כי העובדים שנבחרו לא עמדו בתנאי סף, ועדת המכרזים פעלה בחוסר שקיפות ומדרה את נציג הוועד נמנע מנציג הוועד האפשרות לעין בתיקים אישיים.

בית הדין דחה את בקשת ההסתדרות וקבע כי אין לבטל את המכרז. סופר דחה את טענות בדבר הפגמים לכאורה להם טענה ההסתדרות וקבע כי ההסתדרות לא הצליחה להוכיח שהמועמדים שנבחרו לא עמדו בתנאי הסף. טענות כאלה לא יכולות לבוא מצד ההסתדרות שנציג שלה אמיל חסן נכח בכל הישיבות של ועדת המכרזים. חסן לא מחה בכל שלב שהוא על אי עמידתם של מי מהמועמדים בתנאי הסף למעט עובד אחד כך שטענות ההסתדרות אינן יכולות להישמע בשלב זה.

לעניין העדר השקיפות קובע סופר כי אין לקבל את הטענה לפיה מודר חסן נמנעה ממנו הגישה לתיקים אישים והאפשרות לשאול שאלות: בדרך הארוכה שעושה ההסתדרות ובכלל זה התנערות מחסן לא נעשה אנחנו. העובדה כי חסן חשב אחרת בקשר למכרז בניגוד להסכם הקיבוצי המיוחד לא פוגם בכשרותו כחבר ועדה.

חסן השתתף בוועדות, קיבל לעיונו כל חומר שביקש ושהתבררה לו התוצאה העדיף לברוא מחדש את שקרה באותם ועדות. בית הדין כאמור דחה את טענות ההסתדרות וקבע כי אין לבטל את המכרז.

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, ברך על החלטת בית הדין, ואמר כי "מדובר בהחלטה חשובה המגבה את מדיניות הרשות בכל הקשור לביצוע שינוי מהותי בהליכי מיון, קליטה ושיבוץ עובדים למשרות בנמל, החלטה אשר מבהירה שוב כי ניהול הנמל הוא בידי ההנהלה ולא בידי העובדים". רון מסר שקורס מנהלי העבודה יפתח כבר היום בצהרים.

רשות הנמלים יוצגה על ידי עוה"ד יעקב יעקב מלישקביץ ועו"ד נעמה בן ישי ממשרד נחום פיינברג.

(ס"ק 1062/04).