לפעמים כן פוסלים שופט

הנשיא ברק פסל את נשיא השלום בקריות מלשבת בתיק מע"מ - האופן שבו הביע דעה על הסדר טיעון הקים חשש ממשי למשוא פנים

המדיניות שבה נוקט נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, איננה נחפזת לפסול שופט מלשבת בדין. מעט שופטים נפסלים מלשבת בדין, לטעמם של רבים מעט מדיי. המשימה המוצבת בפני מתדיין הנדרש להוכיח "חשש ממשי למשוא פנים" איננה קלה כלל ועיקר.

בהחלטה הנוכחית החליט ברק כן לפסול את סגן נשיא בית משפט השלום בקריות א' מגן. המבקשים הודו והורשעו בביצוע עבירות על חוק מע"מ. במסגרת עסקת הטיעון הוסכם בין הצדדים, כי על המערער יופעל עונש של 6 חודשי מאסר על תנאי למשך 6 חודשים בגין הרשעה קודמת אשר ירוצה בחפיפה לעונש מאסר בפועל של ששה חודשים, מאסר על תנאי למשך שנתיים וקנס של 100,000 שקל.

העיסקה הותנתה בכך שהמערער ישלם את חובו למדינה. המערער לא עשה כן, וביקש מבית המשפט לדחות את הדיון בעונש למשך מספר שבועות. השופט דחה את הבקשה, בהביעו בין היתר עמדה באשר לטיב העיסקה (הסדר הטיעון).

וכך כתב השופט מגן בהחלטתו - "ניתן לומר כי אותה 'עסקת טיעון' מוזרה היא. לא רק ביצה מוזרה שנולדה ביום לא טוב, אלא שכדרכן של בריות נפל, היא לא בקעה כלל ונותרה בביצתה, שהרי התנאי המרכזי, תשלום החוב, לא התמלא".

ככתוב למעלה, בשלב זה טרם הושמעו טיעוני הצדדים לעונש. בית המשפט כלל לא נדרש להביע את עמדתו ביחס לתוכנה של עסקת הטיעון והיא לא הובאה לאישורו. מטרת הצגתה בפניו היתה לחיזוק הטעמים לבקשת המערער לדחיית הדיון. ובכל זאת, מהתבטאותו של בית המשפט עלול להשתמע, ולו באופן לכאורי, כי גובשה עמדתו ביחס לשאלת העונש הראוי שיש להשית על המערער.

בית המשפט הביע בצורה נחרצת את עמדתו, שהעונש המוסכם בעסקת הטיעון "מהווה מכירת חיסול, שנערכה תוך התעלמות מוחלטת ממה שאירע באירוע". "עמדה זו היא, כאמור, בעלת השפעה קרדינלית על תוצאות ההליך", קבע ברק, בהוסיפו "כי האופן שבה הובעה מקים, בנסיבות העניין, חשש ממשי למשוא פנים".

(ע"פ 9285/04 הפנתר לעבודות בניין ופיתוח ואח' נ. מ"י, החלטה מיום 29.10.04. הנשיא אהרן ברק).