יצרני נשק באירופה זכו בחוזים במיליארדי דולר בדרום-אפריקה ובנסיכויות המפרץ

מטוסי הקרב "גריפן" השבדיים-בריטיים ייוצאו לראשונה - לדרום-אפריקה. דאסו תספק לאיחוד האמירויות 30 מיראז'ים חדישים, ב-3.2 מיליארד דולר

יצרני נשק אירופיים זכו אתמול (ד') בהזמנות במיליארדי דולרים מצבא דרום-אפריקה. הצבא בחר ביצרני הנשק בריטיים, שבדיים, גרמניים ואיטלקיים לריענון המלאים וציודו מחדש. אתמול נחתמה גם עיסקה בין איחוד נסיכויות המפרץ לענק התעשייה האווירית הצרפתי, דאסו אויאסיון.

סגן נשיא דרום-אפריקה, טאבו מבקי, הכריז על עיסקאות בהיקף 5.2 מיליארד דולר עם בריטש אירוספייס, סאאב השבדית, אגוסטה האיטלקית וקונסורציום יצרני הנשק הגרמניים.

בריטיש אירוספייס וסאאב יספקו יחד 28 מטוסי קרב "גריפן" בשווי 11 מיליארד רנד (כמעט 2 מיליארד דולר) - בהזמנת הייצוא הראשונה של מטוס זה.

בריטיש אירוספייס (BAe) כבר נבחרה בעבר לספק 24 מטוסי אימון מדגם הוק ששווים 4.7 מיליארד רנד. מלבדה, GKN הבריטית תספק ארבעה מסוקים ימיים שעלותם כ-787 מיליון רנד.

תאגיד יצרני הנשק הגרמניים זכה בחוזה ציוד הצי הדרום-אפריקני בספינות לחימה ובצוללות. אגוסטה, יצרנית התעופה האיטלקית, תספק 40 מסוקים קלים בעלות של 2.2 מיליארד רנד.

חברות אמריקניות לא הוזמנו להשתתף במיכרז על ידי ממשלת דרום-אפריקה, כיוון שהאמברגו על הנשק לפריטוריה, שהוטל בגלל מדיניות האפרטהייד של ממשלתה הקודמת, הוסר רק לפני חודשים אחדים.

עם פירסום דבר העיסקה, הכחיש סגן הנשיא מבקי שמועות על התנגדותו הנחרצת של שר האוצר, טרבור מנואל, להיקף העיסקאות העתידות להיות משולמות מתקציב ההגנה בפריסה לעשור הקרוב.

צבא דרום-אפריקה עובר מודרניזציה מזורזת במטרה להפוך ל"צבא קטן וחכם". בגלל החרם על הממשלה הקודמת, חלק גדול מציודו מיושן מאוד ונרכש בשנות ה-60.

העיסקה הדרום-אפריקאית הותנתה בהשקעה חוזרת בתעשיות המקומיות מצד זוכות במיכרזים בסך 26 מיליארד רנד. ההשקעות יופנו לענפי הפלדה, הרכב, המכונות, הטקסטיל והכימיקלים, והן אמוריות ליצור 64,000 מקומות עבודה בשוק המקומי.

חוזה שמן נפל בחיקה של דאסו אויאסיון, שתספק לצבא איחוד האמירויות הערביות 30 מטוסי מיראז' 2000-9 בסך של 3.2 מיליארד דולר. התעשייה האווירית הצרפתית זכתה גם בחוזה השבחת 33 מטוסי מיראז' מדגם 2000-5.

על פי המידע שהגיע ממשקיפים, עיסקה שנדונה לרכישת 80 מטוסי אף-16 בסך 6.8 מיליארד דולר, שתוכננה בין אבו דאבי לתאגיד התעופה האמריקני לוקהיד מרטין, נתקלה הקשיים בשל דרישת אבו דאבי לקבל את קודי השליטה של מטוסי הקרב. יחד עם זאת, הנהלת לוקהיד מרטין עדיין מקווה כי העיסקה תצא לפועל