ילדים 1: חובה

"חטף פתח", ערוץ 1, ראשון, 14:50

פרגון לתוכנית חדשה הוא מסוג המשימות שלא הופכות קלות עם השנים. אבל אחת לכמה זמן מופיעה תוכנית שאי אפשר לא להעריך את יוצריה על המאמץ. הפעם קוראים לה "חטף פתח", מפיקה אותה הטלוויזיה החינוכית, והיא שונה מכל תוכנית אחרת. במדריך היא מוגדרת כתוכנית העשרה העוסקת בלשון העברית (כבר עושה חשק, לא?). מדובר בתוכנית מחכימה, צבעונית, לא מתנשאת (ולפעמים קצת כן מתנשאת), שמשלבת מערכונים, קטעי תרבות, ושיחות עם אמנים. זה אולי נשמע כמו ערוץ הילדים, אבל צריך לראות כדי להאמין עד כמה התוצאה שונה. טעימת התרבות הראשונה, למשל, היתה מהאופרה "מקס ומוריץ". ככה, בלי אזהרה מוקדמת, כאילו זה הדבר הכי טבעי בעולם.

המערכונים ששולבו בתוכנית היו חינוכיים לא פחות - המחזת מצוקותיו של דובר העברית הממוצע. השיחה עם הילדים העשתה בגובה העיניים. חייבים להודות: בדמדומי חייה לוקחת הטלוויזיה החינוכית את תפקידה ברצינות ומייצרת תוכנית שבאמת מעשירה את עולם צופיה. הכריחו את ילדיכם לצפות בה, גם אם היא תגרום להם לשנוא עברית ואופרה.

ילדים 2: פרוורסיה

"דפנה ודודידו", הופ!, ראשון, 16:30

כבר כמה שנים שהילדים שלנו חשופים לחברות עזה אך עמומה בין בחורה בגיל לא מוגדר ליצור פרוותי וגבוה, כנראה בעל מוגבלות תקשורתית מסוימת, הנוהם לעברה את רצונותיו. דפנה ודודידו.

עד היום לא הובהר טיב היחסים בין השניים. האם דפנה חברה של דודידו? חברה חברה? שמא מדובר באמא שלו? ואם כן, איך לעזאזל נראה אביו? או בגרסת הילדים: "אמא, גם התינוק בבטן שלך יכול לצאת אילם בגובה שני מטר עם שערות על כל הגוף"? אלה מסוג הקושיות שפתרונן לא מסתמן באופק, וגם החבר'ה ב"הופ!" לא הרימו עד לרגע זה את הכפפה. נראה שאף אחד בארץ לא רוצה ללמוד מהנזקים ארוכי הטווח של "רגע עם דודלי", אף אחד לא מוכן עדיין לעשות מחקר רציני על חייהם של מאות ואלפי המבוגרים שחבים לסדרה ההיא את הבנתם כי בעולם קיימת פרברסיה.

כשיגיע הרגע בו ילדיכם ילחצו, גם אתם תגיעו בסופו של דבר לגרסה בה דפנה היא אמו המאמצת של דודידו. זה חינוכי, זה הומני, ואחרי הרבה שינון עצמי זה כמעט מתקבל על הדעת. חמושים בהסבר המפוקפק זה יכלו הורים להניח את ילדיהם להתהפנט מול דפנה ודודידו ללא חשש.

עד אתמול. אתמול החלה העונה החדשה וכל התירוצים ירדו לטמיון. תיקתוכי הצטרף לחגיגה. הוא חבר של דודידו, וכבר בפרק הראשון הוא ביקש מדפנה להישאר לישון. עכשיו לכו תסבירו לילדים מאיפה צץ ולמה הוא מתעקש לבלות שם את הלילות עד סוף העונה.

לאט לאט

"כל לילה עם אסף הראל", ערוץ 10, ראשון, 22:30

לא עברו חודשיים מאז שידור הבכורה המגומגם ותוכנית האירוח של אסף הראל נראית כאילו עברה מטמורפוזה. המונולוג זורם, הפינות סוחטות את המקסימום מאפקט המוכר-מצחיק, חתימת הזיפים של המנחה מוסיפה לו טונה של שארם, אפילו הגמגומים כבר באוטומט. תראו מה קצת ביקורת בונה יכולה לעשות. יש כמובן עדיין מקום לשיפור, בעיקר בתחום הראיונות. אתמול הגיע לאולפן גל אוחובסקי, והראיון כולו נסב סביב העימות השולי בינו לסבלימינל על השימוש שעשה האחרון במילה "הומו", כאשר חלק נכבד מההומור של הראל בא על חשבון הבוחשים בשוקו, כפי שהוגדרו בתוכנית.