הידוענות חילצה את דונלד טראמפ מלהיות מפוטר

כפי שפורסם אתמול, בין היתר ב"גלובס", חברת בתי ההימורים של דונאלד טראמפ הגישה בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) בפעם השניה בתולדותיה, לבית-משפט לפשיטות רגל בניו-ג'רזי. הצעד הצפוי ננקט כתום מו"מ מתיש עם בעלי אג"ח שהנפיק טראמפ למימון שלושה בתי מלון והימורים באטלנטיק-סיטי, שמהווים את ליבת טראמפ הוטלס אנד קזינו ריזורטס, מהחברות הפחות גדולות ביקום של איל הנדל"ן הניו-יורקי.

פניה לבית המשפט להגנה מפני נושים נחשבת בדרך כלל כמכה ליוקרתו של הפונה. אבל טראמפ, המפיק והכוכב של סדרת תוכניות הריאליטי "המתמחה", שתבע זכות יוצרים על המשפט "אתה מפוטר", רחוק מלפטר את עצמו. כחלק מעסקה שגובשה בין פרקליטיו לבין נושיו, יוסיף טראמפ לכהן כיו"ר ומנכ"ל של טראמפ הוטלס, אם כי הפלח שלו בעוגת המניות יצומצם משמעותית.

מדוע הסכימו הנושים להשאיר בידי טראמפ את מוסרות הניהול של החברה? הסיבה העיקרית היא, שטראמפ הוא כוכב. שמו לבד משמש מוקד משיכה להמונים. כמעט כל נכסי הנדל"ן שבשליטתו קרויים על שמו והדבר נובע לא רק מאגו נפוח, אם כי זה גורם חשוב, אלא גם מהעובדה ששלט עם השם טראמפ מעלה את ערך הנכס במי יודע כמה אחוזים.

השורה התחתונה של העסקה היא, שחובה של חברת בתי-ההימורים יתכווץ מ-1.8 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד, בין השאר באמצעות השקעה ישירה של טראמפ בחברה. כיצד? לפי הסכם, שפרטיו פורסמו באוקטובר, ימיר טראמפ אג"ח של טראמפ הוטלס שברשותו למניות רגילות, ובמקביל הוא יקנה אג"ח נוספות בשווי 55 מיליון דולר. שיעור אחזקותיו בחברה ירד מ-47% ל-27%, ובמקביל יגדל, כמובן, חלקם של הנושים. בית-המשפט לפשיטות רגל יתבקש לסמוך ידו על הסדר זה.

הריבית על החוב תופחת מ-15% ל-8% ובכך תחסוך החברה תשלומי ריבית בסך 100 מיליון דולר בשנה, בהשוואה ל-230 מיליון דולר עתה. מה שחשוב אולי יותר: לרשות החברה יועמד קו אשראי חדש בריבית של 4%, שיוכל לשמש לשדרוגם של טראמפ טאג' מאהאל, טראמפ פלאזה הוטל אנד קאזינו וטראמפ פלאזה הוטל אנד קאזינו, הנכסים העיקריים של טראמפ הוטלס, שברקם הועם בצל בתי הימורים זוהרים ומתוחכמים יותר בטיילת של אטלנטיק-סיטי. לחברה יש גם בית קאזינו צף באגם מישיגן, ליד חופה של גארי, במדינת אינדיאנה, וחוזה לניהול קאזינו של שבט אינדיאני בקליפורניה.

המצוקה העסקית שאליה נקלעו עסקי הימורים של טראמפ נבעה בעיקר מהשפל בעסקי התיירות בארה"ב שהואץ בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001, אך החל לפניו. אבל סיבה נוספת היא העובדה שמעמדה של אטלנטיק-סיטי כמרכז ההימורים הגדול באמריקה הצפונית אחרי לאס-וגאס, הלך והידרדר בעקבות צמיחת בתי הימורים בשמורות אינדיאניות, לרבות בצפון מזרח ארה"ב ובמערב התיכון.

השמורות הללו מצליחות לפטור עצמן מעול תקנות שמגבילות הימורים ברוב מדינות ארה"ב. למעשה, מאז הנפקתה, ב-1995, לא רשמה טראמפ הוטלס אינק. רווח אפילו פעם אחת.

טראמפ, שידוע בהתנגדות כמעט עקרונית להשקיע מכספו האישי בחברות שבשליטתו, אינו רואה בהסדר עם הנושים, בכפוף להחלטת בית-משפט, מכה או נסיגה. בראיון לסוכנות א.פ. אמר המיליארדר: "אינני חושב שזה כישלון. זו הצלחה. במקרה הזה, מדובר בתהליך שעובד טוב יותר מחלופות אחרות. זה פשוט דבר טכני שהצלחנו לממש".

בכל זאת, כדי לטהר עצמו מרבב פוטנציאלי, מיהר טראמפ להדגיש, כי טראמפ הוטלס "מהווה פחות מ-1% מהשווי שלי, אם כי החברה הזו חשובה לי". טראמפ מדורג במקום 74 ברשימת האמריקנים העשירים ביותר של פורבס, עם 2.6 מיליארד דולר.

בספין אופייני הוסיף טראמפ: "תהיה לנו אחת מחברות הימורים החזקות ביותר ביום שבו נגיח מהליכי פשיטת רגל. אין דרך שבה היינו יכולים לעשות זאת בלי המילה שמתחילה באות פ' (פשיטת רגל)". איל הנדל"ן שפע אופטימיות, כרגיל. לדבריו, "העתיד נראה טוב מאוד".