מנכ"ל משרד התחבורה מצא את האשם במצב הכבישים: קיצוץ התקציב למע"ץ

סלמן בן-ציון, לשעבר מנכ"ל מע"ץ, אומר עקב התאבדות הרשקוביץ: העובדים משחקים "ראש קטן"

"אנשי מע"ץ מתחילים לשחק ראש קטן, כי אם יפעילו ראש גדול - הם מסתבכים". כך סיכם היום (ב') מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון, (לשעבר מנהל מע"ץ) את לקחי הביקורת על מע"ץ שהובילה להתאבדות מהנדס מחוז תל-אביב והמרכז, יצחק הרשקוביץ.

בן-ציון אמר זאת בוועדה לביקורת המדינה אשר דנה בלקחי ההתאבדות. הוא התגונן מול טענות ח"כ אופיר פינס (עבודה), לפיהן מותו של הרשקוביץ נגרם בגלל שהפכו אותו לשק החבטות של מע"ץ, וכולם - כולל עורכי התחקיר בערוץ 2 - התחבאו מאחורי גבו.

"הרשקוביץ היה אחראי על הכל?", שאל פינס, "הוא לא היה הש"ג אבל גם לא שר התחבורה, אז פלא שהוא קרס אחרי שפעם כבר שלח מכתב התפטרות?" בכך התייחס פינס למכתב שנחשף ב"גלובס", בו ביקש הרשקוביץ להתפטר לאחר תאונה בכפר סבא אך בקשתו נדחתה.

פינס אמר, שהוא עצמו מתהלך בהרגשה לא טובה לגבי התנהלות מע"ץ על-פי מידע שהגיע אליו לפני ואחרי התחקיר, לגבי "דילים" ומכרזים תפורים.

פינס סיכם: אין גרוע ממעילה באמון הציבור ולא פחות מזה - שבעלי הסמכות מתחמקים מאחריות".

בן-ציון אמר, כי המשמיצים שהם לדבריו קבלנים שלא זכו במכרזים, ערוץ 2 צייר תמונה מגמתית, והממשלה "החליטה לייבש את מע"ץ". לדבריו, הרשקוביץ היה המהנדס הטוב ביותר בשטח והממונה על המחוז הכי בטיחותי (צפון), והוא קיבל את האחריות גם על מחוז המרכז, כי לא היו מועמדים טובים ממנו.

"מע"ץ עובדת בתת כוח אדם. נכון שדרושה מערכת פיקוח רצינית על הכבישים, אבל ממע"ץ מונעים לפקח על כל הדברים", אמר בן-ציון.

מכאן בן-ציון עבר לתקוף את האוצר על הקיצוץ של 400 מיליון שקל בתקציב היחידה, שהשאיר אותה עם 1.6 מיליארד שקל. סכום זה, טען, מספיק בקושי לתחזוקת הכבישים הקיימים, בלי יכולת להתחיל לסלול אפילו כביש אחד חדש.

"מצב הכבישים לא טוב, והקיצוץ עוד משליך מיד על מספר ההרוגים אם לא ניתן להפוך כבישים לדו-מסלולים. ובסוף כל עובד עוד עלול למצוא את עצמו אשם במצב ואפילו לא לקבל מהמדינה את הגיבוי המינימלי כפי שקרה להרשקוביץ, אשר נאלץ להוציא מכיסו 400 אלף שקל כדי לממן את הוצאות משפטו במשך ארבע שנים", אמר בן-ציון.

"בחברה ממשלתית היו מממנים לו את כל הוצאות המשפט, אבל במע"ץ שהיא רק יחידת סמך, הוא קיבל 42 אלף שקל ועוד בהשתדלות שלי. זה רציני שעובד מדינה צריך למכור את הבית שלו כדי להוכיח שהוא חף מפשע? פלא שהעובדים מתחילים לשחק ראש קטן?"

בן-ציון סיכם: "הסטנדרטים של מע"ץ מחמירים ביותר, אבל היכולת שלה לשפר את בטיחות הכבישים היא בכורח הנסיבות במצב מסוכן". יו"ר מע"ץ, עמירם לוין, הוסיף: "אין לנו טענה על הביקורת אלא על כך שהיא מסיטה את תשומת הלב מבעיית התקציב ומהתחלואים שכל יחידת סמך סובלת מהם, עד שאנחנו משלמים בדם על העיכוב שבהפיכת היחידה לחברה ממשלתית".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), סיכם ברוח זו את הדיון כאשר קרא לשרי התחבורה והאוצר לזרז את השלמת המעבר של מע"ץ לחברה ממשלתית. הוא גם דרש להפיק לקח נוסף שעלה מתוך הדיון: למצוא בהקדם פיתרון לבעיית 1,500 ק"מ כבישי גישה, רובם ישנים.