הרובוט שטבע: רשם הפטנטים סירב לרשום המכשיר לניקוי בריכות של מייטרוניקס

הרשם נענה להתנגדות של אקווה פרודקטס האמריקנית וקבע שאין ברובוט התת-מימי התקדמות המצאתית

רשם הפטנטים המדגמים וסימני המסחר, ד"ר מאיר נועם, קבע, כי המצאה של חברת מייטרוניקס מקיבוץ יזרעאל אינה כשירה לרישום. בכך קיבל את ההתנגדות שהגישה חברת AQUA PRODUCTS מארה"ב, לבקשת הפטנט שהגישה מייטרוניקס במארס 1995 (התאריך הקובע), תחת השם "התקני הנעה לרובוטים" והעוסקת ברובוט לניקוי תת-מימי של בריכות שחייה.

עיקר ההמצאה הוא בכך שהרובוט התת-מימי אינו מחליק במשטחים משופעים או אנכיים, כגון קירות הבריכה.

עיקר טענותיה של אקווה פרודקטס, באמצעות משרד עורכי הפטנטים סנפורד ט. קולב ושות', היו טענות של חוסר חידוש וחוסר התקדמות המצאתית בבקשת הפטנט. וזאת, לאור הידע שפורסם לפני התאריך הקובע.

בהחלטתו קבע רשם הפטנטים, כי במקרה הנדון מדובר בהתקן הנעה לרובוטים, אשר היה ידוע כבר משנות ה-80 וכי מערכות כאלו היו בשימוש רב וניכר ואין המדובר בסביבת המצאה חדשנית מאוד.

השופט קבע, כי המבקשת לא הציגה כל ראיות, למשל, באמצעות הצגת תוצאות ניסויים, המוכיחות כי יש שיפור ביכולת הטיפוס והגרירה של הרובוט, תוך שימוש בחומרים המבוקשים לרישום.

עוד קבע הרשם, כי מבקשת הרישום לא הרימה את נטל ההוכחה המוטל על כתפיה, להראות שיש בהמצאה המבוקשת לרישום משום התקדמות המצאתית לעומת הידע שהיה קיים לפני מועד הגשת הבקשה לרישום (התאריך הקובע).

רשם הפטנטים החליט לקבל את ההתנגדות ולקבוע כי ההמצאה אינה כשירה לרישום ולחייב את מייטרוניקס לשלם הוצאות המתנגדת בהליך ההתנגדות בסכום של 20 אלף שקל.