ישי: "העבודה יודעת שאין ממשלה בלעדנו"; משכה הצעת האי-אמון בממשלה

"מה שייצא מהשיחות נביא לעובדיה יוסף ולמועצת החכמים - הם יעריכו אם מדובר בהישג, ויחליטו"

סיעת ש"ס משכה הבוקר (ב') את הצעתה להביע אי-אמון בממשלה בשל יחסה לשכבות החלשות.

ההצבעה במליאת הכנסת היתה אמורה להתקיים הערב, ולהיות מבחן ראשון להישרדות של ממשלת שרון אחרי פרישת שינוי. זאת, כאשר מול הממשלה התגבשה אופוזיציה חסרת תקדים בהיקף של 80 ח"כים.

יו"ר ש"ס, ח"כ אלי ישי, אמר ל"גלובס", כי ביטול מבחן האי-אמון אינו מבשר מפנה בעמדת ש"ס, מכיוון של הצטרפות לממשלת שרון. הוא הגדיר זאת יותר כ"מחווה לשר החוץ סילבן שלום", בהמשך לפגישתם מאתמול (א'), שבה ביקש שלום את תמיכת ש"ס בהתנתקות, כמבוא לצירופה לקואליציה.

"שלום פנה אליי וביקש שנמשוך את ההצעה. אני מכבד את הבקשה, כי הוא עושה לטובת ש"ס. לי או לש"ס אין כעת אינטרס להיכנס לקואליציה", אמר ישי.

למעשה, הוסרה ההצעה מסדר היום, כי לפי חישובי ש"ס, לא היה לה סיכוי לעבור, נוכח ה"קואליציה" של העבודה, שינוי ויחד נגד ש"ס, אשר יכולה לסכל כל סיכוי לגבש אפילו רוב סימלי של פחות מ-61 ח"כים, רחוק מהמינימום הדרוש להפלת הממשלה.

ישי מסרב לדבר על תנאי ש"ס להצטרפות לקואליציה לפני שייפתח המו"מ הרשמי עם הליכוד אחרי החלטת מרכז המפלגה שיתן לשרון אור ירוק לשנות את הרכב הממשלה. "נמשיך במו"מ רק אם יהיו לנו הישגים גדולים, בעיקר מה ניתן לעשות בממשלה הזאת לטובת החלשים", אמר ישי.

בתשובה לשאלה, את מה יראה כהישג גדול, ענה ישי, שהוא לא יכול להגדיר זאת בשלב זה. "נבוא למו"מ, נשמע ומה שייצא מן השיחות נביא לרב עובדיה יוסף ולמועצת החכמים. הם יעריכו אם מדובר בהישג, ויחליטו".

בש"ס אומרים, כי נכון לעכשיו, במועצת החכמים אין התלהבות להיכנס לקואליציה, והרוב בסיעה הוא נגד ההצטרפות.

ישי מחדד את הדברים ואומר, כי הדילמה בש"ס נובעת מצד אחד מהחשש שבכניסתה לקואליציה תדבק בה האחריות למצבן הירוד של השכבות החלשות כתוצאה מהמדיניות הכלכלית, ובבחירות הקרובות היא עלולה לאבד מנדטים נוספים. מצד שני, פרישת שינוי מפתה חלק מהאנשים לתפוס את מקומה בממשלה, במטרה לנסות לתקן חלק מהנזקים הכלכליים שהיא גרמה למגזר החרדי.

ישי אומר, שגם הרב יוסף יתבקש לתת את דעתו לדילמה הזאת. הוא מבהיר, כי הגדרת "שנת בחירות" היא לגביו גם אם הבחירות יתקיימו ב-2006. יו"ר ש"ס אינו מוטרד מהידיעות כאילו שמעון פרס ובעבודה בכלל אינם נלהבים לשבת עם סיעתו בממשלה. "העבודה, גם אם לא רוצים את ש"ס, יודעת שאין ממשלה יציבה בלעדנו. אנחנו בעצם הדבק של הממשלה".

בליכוד העריכו אתמול, כי שרון עשוי בסופו של תהליך המו"מ גם להחזיר לממשלה את שינוי. "המנדט אותו יבקש ממרכז הליכוד יוגבל לפתיחת המו"מ להרחבת הקואליציה. הוא לא חייב לבקש ולקבל את אישור המרכז להרכב הטוב ביותר אותו יצליח לגבש בסוף המו"מ".

ישי לא מאמין, כי שרון ירחיק לכת עד להשבת שינוי. אולם, בהתבטאויות שלו הבוקר ניכר ריכוך לעומת הנוסחים הנוקשים שיצאו אתמול, בעקבות שיחתו עם סילבן שלום.

בתגובה להצעת שלום להצטרף לקואליציה כדי ליצור בה איזון מול העבודה כהגדרת שלום, אמר ישי שהוא פסימי ביחס לכל אפשרות שייצא משהו מהמו"מ ולכן הוא מתכוון להמליץ לרב יוסף לא להיכנס לממשלה.

"הדבר החשוב לעם ישראל כעת זה שינוי ערכי בסדרי העדיפויות", אמר. הוא רמז על המחיר החברתי אותו תדרוש ש"ס ממדיניות הממשלה בתמורה לשותפותה בקואליציה. בהנחה ששר האוצר ושרון אינם נוטים להכניס שינויים קיצוניים במדיניות הכלכלית, עדיף לש"ס להמתין להקדמת הבחירות ולהתנהג בינתיים כ"אופוזיציה לוחמת".

דברים אלה היו נכונים עד הבוקר, אך בינתיים, כאמור, חלה כנראה תזוזה בש"ס לקראת השתלבותה בממשלה הבאה.