התאחדות התעשיינים: 100 מפעלים קטנים ובינוניים נסגרו במהלך 2004

ההתאחדות צפוייה להגיש בקרוב לממשלה תוכנית לקידום וחיזוק מפעלים קטנים ובינוניים

100 מפעלים קטנים ובינוניים נסגרו במהלך 2004. כך דיווחה הבוקר (ג') התאחדות התעשיינים.

לדברי יו"ר הצוות לקידום המפעלים הקטנים ובינוניים בהתאחדות, ליאורה בירנהק-מרקוס, מדובר במפעלים המעסיקים עד מאה עובדים כל אחד בענפי הטקסטיל, אלקטרוניקה, מתכת חשמל, נעלים, מזון, כימיה, פרמצבטיקה ועוד.

ההתאחדות צפוייה להגיש בקרוב לממשלה תוכנית לקידום וחיזוק מפעלים קטנים ובינוניים, מתוך אמונה שאימוץ התוכנית ע"י הממשלה, ישפר את תרומתם של המפעלים למשק ולצמיחה ויביא לקליטת עובדים חדשים ולגידול משמעותי ביצוא של המפעלים האלה שיסתכם בכ-490 מיליון דולר בשנה.

התוכנית מדברת, בין היתר, על סיוע ממשלתי להשגת מימון הון חוזר למפעלים קטנים ובינוניים. לשם כך, אומרת בירנהק-מרקוס, על הממשלה להגדיל את התקציב הממשלתי למתן הלוואות למפעלים בכ-30 מיליון שקל, ולייעד סכום זה להפעלת תוכניות שונות כמו: תוכנית למתן הלוואות בערבות מדינה למפעלים קטנים ובינוניים עם קשיים פיננסיים; תוכנית למתן הלוואות לעסקאות בחו"ל להן יש כיסוי ביטוחי; תוכנית למתן הלוואות מדינה כנגד הזמנות של ספקים מוכרים; תוכנית להענקת ערבות מדינה למימון המחאות בניכיון או המחאות לא סחירות ותוכנית להענקת ערבות מדינה על הערבויות אותן נדרשים להציג המתמודדים במכרזים;

עוד לדבריה, הממשלה צריכה לפעול לעידוד הייצוא של המפעלים הקטנים והבינוניים על ידי חידוש וחיזוק פעילות הקרן לעידוד היצוא לחו"ל, הענקת מימון מסובסד ובערבות המדינה לקניות בישראל ומתן פטור ממס על גידול בייצוא.

התוכנית של ההתאחדות מדברת גם על הענקת פחת מואץ על השקעות לרכישת ציוד ומכונות בתעשייה, דחיית מועד תשלומי המע"מ, הגדלת מענקי המו"פ למפעלים קטנים ובינוניים שאינם מתחום ההייטק, הגברת התמיכה בתוכניות סיוע קיימות תוך הגדלת התקציב וחיזוק הרשות לעסקים קטנים ע"י הרחבת סמכויותיה ותקציביה.

כמו כן, מציעה ההתאחדות להעניק הנחות בארנונה למפעלים קטנים ובינוניים המצויים במצוקה, והנחה של 100% מתשלום ארנונה על שטחים ריקים ועל חלק ריק מבניין של מפעל קטן או בינוני.