הבנק הבינלאומי במתקפה על גד זאבי: תובע ממנו מיליוני שקלים ומבקש לממש שעבודים על נכסיו

בכתב התביעה נאמר כי חובו של זאבי לבנק בגין חשבונו הפרטי בסניף הבנק בחיפה עומד על כ-21 מ' ש' * זאבי טרם הגיש בקשת רשות להתגונן

הבנק הבינלאומי פתח היום בארבעה הליכים משפטיים נגד איש העסקים גד זאבי. הבנק הגיש היום לביהמ"ש המחוזי בת"א תביעה בסדר דין מקוצר בסכום של 69 מיליון שקל נגד גד זאבי בגין חוב הנובע מכך שזאבי בחשבונו הפרטי וחברת ד.ע. דירות עילית שבשליטתו העוסקת ביזמות בתחום הבנייה והפיתוח קיבלו מהבנק החל מאמצע שנות ה-90 אשראי בהיקפים גדולים. לדברי הבנק זאבי ערב לחובות החברה כלפיו ואי פרעון האשראי על ידו בחשבונו הפרטי וחובו מכוח ערבותו לחברה הם הרקע והעילה להגשת תביעה זו.

בכתב התביעה נאמר כי חובו של גד זאבי לבנק בגין חשבונו הפרטי בסניף המרכזי של הבנק בחיפה עומד על כ-21 מיליון שקל ונובע מאשראי להלוואות לזמן קצר בשקלים ו/או במט"ח במטבעות שונים ו/או ערבויות בנקאיות.

הבנק טוען כי העניק לזאבי אשראי שוטף עד לגובה של 4.3 מיליון דולר ובמשך כל התקופה בה נוהל החשבון הוא אופיין בהעדר הפקדות ולפיכך בהיווצרותן של חריגות מתמשכות בעו"ש בגין חיובי ריבית שלא נפרעו כסדרם. לדברי הבנק הוא פנה לזאבי בדרישה לפרעון יתרות החובה ההולכות וגדלות בחשבונו הפרטי ופניותיו נענו בהבטחות חוזרות ונשנות מצידו של זאבי להסדרת החוב ולהזרמה עתידית של כספים אולם עד היום לא טרח זאבי להסדיר את חובו ולפרוע את ההלוואות שנטל מהבנק.

הבנק טוען בתביעה, כי בסוף שנת 99' העמיד לחברה ד.ע. דירות עלית הלוואה בסך של 10 מיליון דולר לתקופה של שנתיים וזאבי ערב ללא הגבלה בסכום להבטחת חובותיה של החברה כלפי הבנק לרבות ההלוואה.

הבנק טוען כי פנה לחברה על מנת שתכסה את יתרות החוב הנצברות בחשבונה בעקבות העברת סכום מלוא קרן ההלוואה ותשלומי הריבית לחשבונה וזו הבטיחה בתגובה להציג לוח תשלומים לפרעון החוב וחיזוק הבטוחות בגין חובותיה אולם הבטחות אלה לא נתגשמו ומצב החשבון נותר על כנו.

הבנק טוען כי חובה שלה חברה מסתכמת בכ-48.1 מיליון שקל.

בכתב התביעה נאמר, כי יתרת החובה של קבוצת זאבי לבנק מסתכמת בכ-226.3 מיליון שקל והבנק איבד כל אמון ביכולתה של הקבוצה ובעל השליטה בה גד זאבי לעמוד בסיכומים שהושגו בין הצדדים לפריסת חובו והסתבר לבנק כי אין בידי הקבוצה לרבות לידי זאבי כדי להשיב את חובה העצום לבנק ועל כן העמיד הבנק לפרעון מידי את כלל חובות הקבוצה.

לדברי הבנק, הביטחון שהעמיד לטובתו זאבי לאשראי שהוענק לו בחשבון הפרטי בדמות מניות למוכ"ז של החברה הזרה שבבעלותו, הבעלים של גרנד קניון בחיפה, כמוה כהודאתו של זאבי על אי עמידה בתנאי פרעון האשראי והפרת תנאי ההסכם שנחתם עם הבנק בחשבונו הפרטי.

הבנק מציין בתביעה, כי במקביל להגשת תביעה זו הוא פועל למימוש הבטוחה שהופקדה בידו.

זאבי טרם הגיש בקשת רשות להתגונן.

הבנק נקט היום בהליך נוסף בהגישו בקשה למנות את בא כוחו עו"ד אמיר ברטוב לתפקיד כונס נכסים לחברת ד.ע. דירות עלית מחיפה ולהסמיך בין היתר את הכונס לממש את נכסי החברה. זאת בשל יתרת חובה של החברה לבנק המסתכמת בכ-48.1 מיליון שקל.

לדברי הבנק אין בידי החברה כדי לפרוע את חוב וכישלונו של ניסיון החברה להגיע עם הבנק להסדר פריסת החוב מעיד גם כן כי לחברה יחד עם יתר החברות בקבוצת זאבי אין תקומה והיא לא תוכל לפרוע בכוחות עצמה את חובותיה לבנק. עוד טוען הבנק, כי החברה עלולה להיקלע במהרה להליכי חדלות פרעון וכי אין להתעלם גם מחובותיה של החברה ושל קבוצת זאבי בכלל לבנקים וגורמים מממנים אחרים בעטיים ברור כי חברות הקבוצה לא יוכלו עוד להתאושש מהמצוקה הפיננסית אליה נקלעו.

הבינלאומי הגיש עוד היום לביהמ"ש בקשה למימוש משכנתאות שנעשו לטובתו ע"י שתיים מהחברות וקבוצת זאבי. הבנק מבקש לאשר לו לממש משכנתא על זכויותיה של חברת מירג' פיתוח ישראל נכסי נדל"ן מחיפה בנכס מקרקעין בלוד ששטחו (מתחם רמז) 319,550 מ"ר. זכויותיה שלה חברה בנכס מקרקעין הם בשיעור של 79%. מדובר בקרקע באזור התעשייה הצפוני בלוד עליה תוכננו להיבנות. לפי מיטב ידיעת הבנק מרכז מסחרי מבני משרדים מבני תעשייה ועוד.

הבנק טוען כי זכיותיה של החברה במקרקעין שועבדו לטובתו בין היתר להבטחת חובותיה בגין הלוואה נוספת של כ-6 מיליון דולר שנועדה לצורך מימון רכישת המקרקעין ע"י החברה ולצורך מימון חלקי של עיסקת רכישת 50% הנותרים בחברת יפנאוטו ע"י החברה האם מירג' פיתוח ישראל.

לדברי הבנק, מירג' נדל"ן ערבה ללא הגבלה בסכום לכל חובותיה והתחייבויותיה של החברה האם כלפי הבנק. הבנק טוען, כי החוב של החברה האם כלפיו מסתכם בכ-136.6 מיליון שקל.

עוד מבקש הבינלאומי לאשר לו לממש משכנתא שנעשתה לטובתו ע"י חברת לקסל איסטבלישמנט הרשומה בוודוס שבליכטנשטיין והנשלטת ע"י גד זאבי, על זכויותיה במקרקעין ליד הישוב עוספיה.

הבנק טוען כי מדובר בקרקע חקלאית שככל הנראה אברה או מיועדת לעבור שינוי ייעוד למלונאות ומגורי נופש מוסדות החלמה ומועדוני ספורט וספא. לדברי הבנק, בשלהי 95' נטלה ממנו החברה הלוואה בסך של 3.5 מיליון דולר ולהבטחת פרעונה שיעבדה לטובתה את זכויות הבעלות שלה במקרקעין.

לדברי הבנק באמצעות עוה"ד צוריאל לביא וחן בכר החוב של החברה כלפיו עמד על כ-21 מיליון שקל.

טרם נתקבלה תגובתו של גד זאבי.

(תיק פש"ר 2308/04)

( ה.פ 1604-5/04)

(ת.א. 2630/04)