השת"פ מתהדק: ישראל תרכוש מסוק קרב הודי לסיוע בשיווקו במדינות נוספות

הצורך בהסכמה אמריקנית מעכב דיונים מעשיים על מכירת טילי החץ להודו, לאחר מכירת המכ"מ

מתהדק שיתוף הפעולה הבטחוני בין ישראל להודו. נציגי מערכת הביטחון בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, ומנכ"ל התעשייה האווירית, משה קרת, מנהלים מגעים עם בכירי מערכת הביטחון ההודי למימוש רכש הדדי המוערך בעשרות מיליוני דולרים.

בין היתר מדובר על רכישת מסוק קרב מתוצרת התעשייה האווירית ההודית (AHL) מסוג דרוב. המסוק הראשון יגיע לישראל בתוך זמן קצר, והשימוש בו על-ידי חיל האוויר הישראלי צפוי לקדם את שיווקו ברחבי העולם כולו.

במקביל מקיים יו"ר תעש, אריה מזרחי, מו"מ מתקדם לעיסקת השבחת רקטות עבור צבא הודו.

מנכ"ל תדיראן קשר, חזי חרמוני, אמר, כי השוק ההודי מהווה עבור החברה יעד מרכזי. צבר ההזמנות ההודיות לחברה הגיע ל-450 מיליון דולר, מהם 100 מיליון דולר שימומשו השנה. חרמוני אמר, כי הוא מקווה שהמפגשים השבוע עם גורמים בהודו יביאו להעמקת הקשר.

ירון אמר ל"גלובס": "בניהול המדיניות לשת"פ עם ההודים, פעלתי בעבר ואני פועל היום לא על-פי עיקרון של קונה ומוכר אלא על בסיס שיתופי פעולה, כך שגם אנחנו נהנים מטכנולוגיות הודיות והם נהנים מטכנולוגיות ישראליות. העיקרון צריך להיות שכל אחד מביא מהיתרון היחסי שלו, וכך נגיע לאופטימיזציה מירבית במו"פ ופיתוח מערכות משותפות".

ירון הוסיף, כי המסוק ההודי יגיע לישראל בזמן הקרוב ויתופעל בידי התעשייה האווירית הישראלית, במסגרת השת"פ הבטחוני בין המדינות. ישראל נענתה לבקשת מערכת הביטחון ההודי לשווק את המסוק בעולם, כאשר השימוש בו בידי צה"ל יהווה חלק מסיוע שיווקי זה.

לדברי ירון, מחיר המסוק הוא כמה מיליוני דולרים. בשלב הראשון תבחן ישראל שימוש במסוק אחד, שכן "אנחנו לא יכולים להגיע לרכישת כמות גדולה, מאחר שאת רוב הפלטפורמות אנחנו קונים בארה"ב בגלל כספי הסיוע שמחייבים אותנו לרכוש שם". ירון נפגש השבוע עם ראשי סוכנות החלל ההודית, עם נציגי התעשייה האווירית ההודית ועם שר ההגנה של הודו, עימו ידון על תחומי שיתוף פעולה נוספים.

בקרוב יבקר בהודו שר הביטחון, שאול מופז. כמו כן צפויה התעשייה הבטחונית הישראלית לקחת חלק נכבד בתערוכה הצבאית של הודו, אינדיאן אייר שואו, אשר תתקיים בתחילת פברואר באנגלור, עיר ההיי-טק ותעשיית החלל ההודית.

גורמים המקורבים למשלחת הישראלית המבקרת בהודו אמרו, כי גורמי ממשל הודים שבו והביעו את רצונם לרכוש את טיל החץ. ירון אמר על כך: "בנושא החץ, כמערכת שפותחה בשת"פ עם האמריקנים ובכספים אמריקניים, לא יכול להיעשות דבר בהודו ללא הסכמה של ארה"ב וכך אמנם נעשה".

ירון הוסיף: "בעבר מכרנו להודים חלק מרכזי של מערכת החץ שהוא מכ"ם 'אורן ירוק', אבל פותח כולו במימון ועל-ידי חברות ישראליות, בעיקר תע"א ואלתא". לעומת זאת, מכירת הטילים מחייבת הסכמה אמריקנית, ולכן לא מתקיימים בנושא זה כרגע דיונים קונקרטיים.