ישראלים בהוליווד: הצמד ארד ופרלמוטר עושה הון מ-4,700 דמויות קומיקס שונות

מארבל אנטרפרייזז שבשליטתם נהנתה גם מסרטי ספיידרמן - אם כי לא מספיק, לדעת השוק

בלייד-3, סרט קומיקס חדש שעלה על האקרנים בארה"ב באמצע השבוע שעבר, גרף עד כה למעלה מ-25 מיליון דולר בארה"ב. מאחורי הסרט הזה עומד אבי ארד, מלך סרטי הקומיקס בהוליווד ואחד המפיקים רבי ההשפעה בהוליווד.

ארד אחראי גם לסרטי ספיידרמן ואקס-מן, ויחד עם שותפו הישראלי לשעבר, יצחק (אייק) פרלמוטר, הם בעלי השליטה בחברת מארבל אנטרפרייזז, החולשת על 4,700 דמויות מצוירות, שלא מעטות מהן תגענה למסכים בשנים הקרובות.

שווי השוק של החברה שהיתה שקועה בפשיטת רגל רק לפני עשור, נסק כבר ליותר מ-2 מיליארד דולר. שער מנייתה עמד על יותר מ-20 דולר בעת עליית ספיידרמן-2 לאקרנים ביוני השנה. אלא שמאז צנחה המניה בשל תהיות אנליסטים לגבי יכולת החברה להמשיך ולהציג רווחיות בעתיד, ובעקבות מכירה מאסיבית של מניות ע"י מנהלי החברה, ובכללם ארד ופרלמוטר.

ארד מכר מניות בשווי למעלה מ-38 מיליון דולר ופרלמוטר, ששוויו האישי נאמד במאות מיליוני דולרים (בעל יצרנית מכשירי הגילוח רמינגטון), מכר מניות בשווי של יותר מ-150 מיליון דולר.

כדי לרצות את האנליסטים ובעלי המניות החליטו השניים לאחרונה שלא למכור יותר מניות. החברה הודיעה גם על כוונתה לרכוש בחזרה מניות בשווי של 100 מיליון דולר. ארד גם מנצח על עיבודים נוספים לדמויות של מארבל עם מיטב היוצרים ההוליוודיים וכספי האולפנים הגדולים.

הדגש בעסקאות הללו הוא מכירת זיכיונות מרצ'נדייזינג (מסחור על גבי מוצרים) והגדלת חלקה של מארבל ברווחים מהקרנות הסרטים. ההסכם עם אולפני סוני, למשל, הותיר בידי מארבל רק 5% מהכנסות העתק של סרטי ספיידרמן, מה שהוביל לעימות משפטי עם האולפנים, ולתהיות מצד האנליסטים.

מארבל תובעת גם את תאגיד וולט דיסני בגין אי תשלום תמלוגים מהקרנת סדרות אנימציה המבוססות על הדמויות של מארבל. הסדרות הופקו בשעתו בשיתוף עם חיים סבן עבור פוקס קידס, ונכללו בעסקת מכירת ערוץ המשפחה של פוקס (של סבן ורופרט מרדוק) לדיסני.

בסופו של דבר, מצבה של מארבל קומיקס טוב כיום מאי פעם. היא רווחית, כל חובותיה לטווח ארוך סולקו ועד לסוף השנה ייוותרו בקופתה מזומנים בשווי של כ-200 מיליון דולר. בתגובה החל שער המניה לעלות והוא עומד כיום על יותר מ-19 דולר.