עיריית ערד לבג"ץ: להעביר אלינו שטחים מניבי ארנונה מהמועצה האיזורית תמר

"המצב יוצר עיוות: מועצת תמר, המונה רק 1,300 תושבים, נהנית מהכנסות מארנונה של 46 אלף שקל לתושב"

עיריית ערד עתרה היום (ה') לבג"ץ בבקשה לבטל החלטה של שר הפנים שעניינה תמיכה כספית בעירייה. העירייה טוענת כי במקום לתת לה תמיכות כספיות, עליו להעביר לשטח השיפוט שלה שטחים מניבי ארנונה השייכים כיום למועצה האיזורית תמר, אשר יאזנו את תקציבה.

בעתירה, המכוונת כלפי ראש הממשלה, שר הפנים ומנכ"ל המשרד, רואה החשבון גדעון בר-לב, טוענת העירייה, כי על השר לתקן את המצב המעוות שלפיו אוכלוסייה של המועצה האזורית תמר, המונה רק 1,300 תושבים, נהנית מהכנסות מארנונה בסכום של 60 מיליון שקל, דהיינו הכנסה של 46 אלף שקל לתושב (לשנת 2003).

לשם השוואה, אומרת העתירה, ב-1999 ההכנסה הממוצעת לתושב בתמר היו כ-35 אלף שקל, ואילו ההכנסה הממוצעת לתושב בעיר ערד, המונה 27 אלף נפש, היו רק 930 שקל.

העירייה מבקשת לסגור את הפער חסר ההצדקה ולהעביר אליה שטחים מניבי ארנונה השייכים לתמר והמרוכזים במרחבים הכוללים את אזורי מפעלי ים המלח והמלונות הגדולים באזור.

ערד טוענת, כי אנשיה הם שעובדים במפעלים ובמלונות, ואלה הוקמו בסיוע הכספים של המדינה. לכן העושר המוחלט שממנו נהנים תושבי תמר מקורו איננו במאמצים שלהם כי אם במשאביה של המדינה, ולכן אין היגיון בהשארת מצב הדברים הבלתי שוויוני על כנו.

העתירה גם תוקפת את מעורבותו של מנכל המשרד גדעון בר-לב, אשר לטענת העירייה היה קודם למינויו רואה החשבון של המועצה האזורית תמר. לטענת ערד, בר-לב נמצא במצב של חשש ממשי לניגוד עניינים בשל מעורבותו בהליכי קבלת ההחלטה, שכן משרדו סיפק שרותי ייעוץ וניהול משמעותיים רחבי היקף למערכת הפיננסית של מועצת תמר.

עם זאת, מציינת העירייה, כי גם לה נתן שירותים מקצועיים, אך שימש בתפקיד מרכזי פחות. בעתירה נטען עוד, כי משרד הפנים החליט לתמוך בה בסכום של 10 מיליון שקלים בשנה, אשר 3 מיליון מהם יגיעו ממועצת תמר.

תמיכה זו הותנתה על ידי בר-לב בוויתור העירייה על טענותיה כנגד החלטת השר האמורה. עוד נטען, כי המנכ"ל דורש מהעירייה לוותר על טענותיה כתנאי למתן אישור מטעמו לבנק אוצר השלטון המקומי.

האישור הוא תנאי הכרחי על מנת לקבל הלוואות שאושרו על ידי משרד הפנים, אך העירייה טוענת כי המנכ"ל מסרב לתת אותו כדי ללחוץ עליה להיכנע לתכתיביו. את העתירה הגיש עו"ד אורי שטנדל ממשרד בלטר-גוט-אלוני.