מסדרים לרשויות המקומיות עוקף בנקים: לקראת הסכם אשראי עם דקסיה

הבנק האירופי דקסיה יספק אשראי לרשויות דרך בנק אוצר השלטון המקומי, שבשליטתו * המטרה: נטרול חרם האשראי של הבנקים על הרשויות

בימים הקרובים צפוי להיחתם הסכם בין מדינת ישראל לבין הבנק האירופאי דקסיה, בעל השליטה בבנק אוצר השלטון המקומי , במסגרתו יקבלו הרשויות המקומיות אשראי בנקאי. כך מסר היום משרד האוצר.

מטרת ההסכם להקל על הרשויות המקומיות, הסובלות ממצוקת אשראי חריפה בעיקר בגין "חרם אשראי" שמטילים עליהם הבנקים המקומיים כבר יותר מארבעה חודשים.

ממשרד האוצר נמסר כי שר האוצר, בנימין נתניהו, בתיאום עם מנכ"ל משרד רה"מ, אילן כהן, הנחו את נציגי הממשלה לקדם את ההתקשרות עם דקסיה, במטרה לפתור את מצוקת האשראי בשלטון המקומי ולאפשר את התקדמות יישום תוכניות ההבראה ברשויות. בעקבות כך, הוקם צוות בינמשרדי, בראשות כהן ובשיתוף משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד הפנים, שקיים בתקופה האחרונה מגעים אינטנסיביים עם נציגי דקסיה, מה שיביא בקרוב לחתימה על ההסכם.

בחודשים האחרונים מסרבים הבנקים המקומיים להעניק אשראי לרשויות המקומיות, כמחאה על כניסתו לתוקף של תיקון 17 לחוק הרשויות המקומיות, המפלה לרעה בטוחות שניתנו לבנקים להבטחת אשראי קיים.

למרות ההקלות שנתקבלו לאחרונה לתיקון, שהובילו את הבנקים למשוך עתירה שהגישו בעניין לבג"ץ, מדווחות הרשויות כי במרבית המקרים ממשיכים הבנקים בסירובם להעניק אשראי, מה שמכביד עד מאוד על פעילות הרשויות. הסירוב הקולקטיבי להענקת אשראי הביא את הרשות להגבלים עסקיים לחקור את הבנקים, בחשד לתיאום אסור ביניהם. במסגרת החקירה פשטו חוקרי הרשות לפני כשבועיים על הנהלות הבנקים הגדולים ואספו חומרים רבים, במטרה לבדוק האם הבנקים מתאמים ביניהם פעילויות בנקאיות.