המהלך הגדול הבא של ערוצי המשחקים בכבלים: נכנסים לסלולר

אחוזי החדירה של המשחקים האינטראקטיביים בערוצי הטלוויזיה בישראל הם מן הגבוהים בעולם * עכשיו הם מגיעים גם לסלולר ולאינטרנט, בממשקים שבהם אפשר יהיה לשחק נגד שחקנים רבים * נירה פורן, מנכ"ל מרס, ספקית גוגו: "אנחנו רוצים להיות בכל טלפון" > אביבה קרול

החודש הצטרף המנוי ה-250 אלף לערוץ המשחקים גוגו של חברת הכבלים HOT. בסך הכל מנויים בערוצי המשחקים האינטראקטיביים השונים בכבלים (לא כולל ערוצי לומדות) 300 אלף משקי-בית. על פי הערכות, מספר השחקנים מגיע לכ-750 אלף איש (שניים-שלושה שחקנים בכל משק-בית מנוי), נתון שממקם את ישראל במקום הראשון בעולם בצופי טלוויזיה שמשחקים באמצעות השלט.

אחוז החדירה בישראל של מנויים שמשחקים בערוצי המשחקים עומד על כשליש ממנויי HOT, זאת לעומת מדינות מערביות אחרות שבהן עומדת החדירה על 5%-8% בלבד. עכשיו עומדים מותגי הערוצים לעבור לסלולר.

מנהל האינטראקטיב של HOT, רון הרמלין, אומר כי "בתחום האינטראקטיב יש לכבלים הכנסות יפות, מה שמאפשר להתקדם ולפתח את התחום. האסטרטגיה של HOT מתמקדת בשירותים מבוססי ערוץ חזור. בשנה שעברה העלינו את משחקי ה'ממיר מול ממיר' והם רשמו הצלחה גדולה. כחלק מההתרחבות נתחבר בקרוב גם לפלטפורמות נוספות כמו סלולר ואינטרנט. לראשונה בישראל, מנוי סלולרי יוכל לשחק נגד צופה טלוויזיה, וזה יהיה מבוסס על שני ערוצי המולטי-פלייר (מרובי-המשתתפים), גוגו קלאב ודאבל קליק".

לפי התוכנית, כבר בעוד כחודש יחל פיילוט עם אחת החברות הסלולריות, שתקבל ראשוניות לספק את משחקי הטלוויזיה הממותגים על הטלפון, משחקים שיגיעו משני ערוצי המשחקים מרובי-המשתתפים גוגו קלאב של חברת מרס ודאבל קליק של חברת קונקט טי.וי.

מרס שייכת ב-50% לחברת פיקסל וב-50% לחברת זואי, חברת אינטראקטיב מקובצת ענני תקשורת השייכת לאודי מירון, בני ברגמן ואביב גלעדי. קונקט טי.וי שייכת ללוני הרציקוביץ'.

מנכ"ל מרס (ספקית ערוצי גוגו, גוגו קלאב ווגאס), נירה פורן: "אנחנו רוצים להיות בכל מקום, שבכל טלפון במדינת ישראל יהיה משחק של גוגו קלאב. מהרבעון הראשון של השנה הבאה, גם מי שאיננו מנוי לערוץ יוכל לשחק אותם משחקים".

* כבר היום יש בכל המכשירים משחקים.

"יש כיום משחקים במכשירי הסלולר, שמגיעים מספקי משחקים, אנחנו מציעים להם מולטי-פליי. היום, אם את רוצה לשחק דמקה נגד מישהו בסלולר את נכנסת ומחכה שלוש דקות שמישהו יצטרף לשולחן. אנחנו מציעים מיד שולחן שיש בו 300 שחקנים, כי בטלוויזיה יש 300, ואת נכנסת לשולחן של הטלוויזיה. תיכנסי לפוקר שלנו בארבע בבוקר, יש 400 שחקנים שמשחקים פוקר".

* לסלולר לא היה את זה?

"בסלולר ניסו, אבל אף פעם לא צמח מותג משחקים בסלולר. כן הצליחו אפליקציות כמו 'מיליונר' שעכשיו עלה בסלקום, ויעלה עוד מעט אצל כולם, למה? כי זה מותג טלוויזיוני, ויש התרגשות כשאת שומעת את הצליל ומעלה את זה על המסך. זה בעצם מזכיר לך את החוויה הטלוויזיונית.

"ברעש של המותגים היום צריך לריב כל הזמן על תשומת הלב של הצופים. הם הולכים לאיבוד. מישהו מוריד משחק נורא נחמד ואח"כ הוא שוכח שיש לו אותו. אצלנו הוא יראה את זה איפה ש-HOT ירשו לנו לעשות את זה. הוא ייזכר במשחק הזה, והוא יקבל את החוויה הטלוויזיונית".

ההצלחה של ערוץ החזור

* איפה הפיתוח עומד?

"הפיילוט יחל בהורדה משרת שלנו. הראשוניות של מי שהטלפון שלו יהיה מצויר על המסך - אם זה יהיה סמסונג או נוקיה, סלקום או פרטנר - תהיה למי שייתן לנו אלפי פרסים.

"עד היום חברות המשחקים היו באות לסלקום, נניח, ואומרות תנו לנו לשים את השרת אצלכם, וזה היה שירות של סלקום. אצלנו זה לא יהיה שירות סלקום, אלא השירות הוא שלי. הגבייה תעשה כנראה על ידי HOT על ההורדה. כל מי שיהיה לו מכשיר מסוים - אם הוא יהיה בסלקום או בפלאפון או באורנג' - יוכל להוריד ולשחק. מה שאני מבטיחה לחברות הסלולר זו תעבורה באמצעות תוכן ממותג. זה אטרקטיבי מבחינתם".

* מה המודל הכלכלי?

"החלוקה מול HOT היא 50:50. אני נושאת בכל העלויות של השיווק והפיתוח שלי, והם של הגבייה, השידור ושירות הלקוחות שזו הוצאה מאוד גבוהה על הפלטפורמה. אחד שנתקע לו הממיר בדיוק כשהוא עשה תוצאה נורא טובה, למשל. האנשים האלה, תודה לאל, לא מגיעים אלי. אנחנו, דרך אגב, לא מפיצים את השם שלנו. אנחנו שקופים, רואים את המותגים וזה מחובר להוט. ובין היתר בגלל שיש לי את שירות הלקוחות שלהם".

* ומול חברות הסלולר?

"אנחנו עדיין חושבים על כך ביחד".

בכבלים מודים כי מבחינת מגוון וניהול ערוצי משחקים משולבי וידיאו אין בעולם מודלים כמו גוגו קלאב, שמנוהלים כערוצי טלוויזיה לכל דבר, עם שיתופי פעולה עם מדיות אחרות, עם ערוצי תוכן אחרים, ועם חברות מסחריות שנותנות חסויות ופרסים.

גוגו קלאב הוא פיתוח מתוך ערוץ גוגו שעלה לאוויר באמצע 2001. מעט אחריו עלה אצל תבל ומת"ב ערוץ קליק של חברת קונקט טי.וי.

שני הערוצים (גוגו וקליק) נחשבים ערוצי ה-MASS של הז'אנר, שמרכזים את מירב השחקנים, מילדים ועד פנסיונרים, עם מובילות גדולה במספר המשתמשים לגוגו, שנתפס כמותג. הערוצים ניתנים לרכישה כערוצים בודדים (13 שקלים לערוץ), והם גם משולבים בחבילות ערוצי הילדים או הצעירים (בעלות של שלושה-ארבעה שקלים לערוץ).

במקביל מציעות שתי החברות שני ערוצי משחקים מרובי-משתתפים (מולטי פלייר) - גוגו קלאב, שמחזיק כיום כ-60 אלף מנויים, ודאבל קליק. שניהם למכירה בודדת בלבד בתשעה שקלים.

בחברות הכבלים מסרבים למסור את היקף ההכנסות ממנוי מערוצי המשחקים, אולם מותר להעריך שמדובר בהכנסה עולה. בדיווח האחרון שהוציאה HOT נמצא ש-9,000 מנויים רכשו את ערוץ המשחקים לבד.

צריך לחשוב ריגוש

ההצלחה של ערוצי האינטראקטיב בכבלים מבוססת על טכנולוגיית 'ערוץ החזור' אופציה שמאפשרת למעשה לצופים לא רק לשחק מול הממיר, אלא לשחק זה מול זה בבתים שונים (ממיר מול ממיר), פונקציה שיש לכבלים ואין ללוויין. הכבלים מודעים היטב לערכו של הבידול שנותן להם ערוץ החזור. לא סתם לאחר המיקום החדש של הערוצים הגיעו פורטל משחקי האינטראקטיב לאפיק הנחשב מס' 2.

פורן: "האינטראקטיב כמו שאנחנו עושים אותו כיום מאוד מתאים למערכות בכבלים ופחות מתאים ליס. המערכות של HOT תומכות יותר טוב באפליקציות, הגרפיקה נראית יותר טוב, המשחקים עולים יותר מהר. מי שבא לקבל בידור, לא יישב ויחכה עד שהמשחק יעלה".

* יש ב-yes ערוצי משחקים.

"כן, אבל השיטה שם היא שאתה משחק מול הממיר, אלא אם אתה בתוך נתח-השוק של 20% ממנויי הלוויין שיש להם קו חזור, אז אתה יכול לעשות זאת באמצעות הקו של בזק, שיש לו עלות".

* מהירות התגובה של המשחק היא רק פונקציה של רוחב פס?

"זה תלוי בעד כמה הכבלים מוכנים להקצות רוחב פס ועד כמה אנחנו יכולים לדחוס כדי שהאפליקציה תהיה קלה ותעלה מהר יותר. בתחילת דרכנו, הכבלים עוד לא 'שמו לב' שיש להם משאב מוגבל שקוראים לו רוחב פס, והם נתנו לערוץ גוגו למעלה מ-7 מגהבייט, שזה המון. לשם השוואה לערוץ האינטראקטיב הופ לומדים יש 1.5 מגהבייט. פתאום הם גילו שזה משאב נורא מוגבל, 'המוביל הארצי' שצריך לחלק אותו לכולם, וכולם רוצים ערוץ אינטראקטיבי. לכן בערוץ וגאס (ערוץ למבוגרים) נאלצנו לפצל לרצועת יום (משחקי קזינו) ולרצועת לילה (משחקים אירוטיים) כדי לנצל את רוחב הפס המוגבל שקיבלנו".

לדברי פורן, מה שמאפיין את מרס היא נושא התוכן. "אנחנו נתפסים כחברת טכנולוגיה, ומרבית העובדים שלנו הם מתכנתים, אבל מי שמוביל את החברה זה אנשי התוכן. צריך יותר מאשר מתכנת כדי להעלות משחק טוב. צריך לדעת לדבר עם הקהל, צריך לחשוב טלוויזיה, צריך לחשוב ריגוש.

"גם אין לנו ממי ללמוד. ישראל נמצאת ממש במובילות בעניין הזה, אנחנו נוסעים לתערוכות בינלאומיות ובסוף אומרים 'זה לא יאומן, אנחנו מתקדמים בשנות דור'".

* השוק פה קרוב למיצוי?

"השוק הדיגיטלי של HOT נמצא בירידה. הם מפסידים מנויים, ויש לזה השפעה ישירה עלינו. לנו לא הייתה ירידה באף חודש מאז שקמה מרס ואנחנו בצמיחה של 3% בחודש, אבל השוק יגיע למיצוי, כי החדירה היא לא האינטרס, אלא היכולת לשרוד.

"יש בעלי ערוצים שאומרים 'או.קיי, כבר יש לי את כל ההוצאות, אז אני יוצר עוד ערוץ כי אם צריך עוד תחרות, לפחות שאני איהנה משני הצדדים שלה'. אנחנו החלטנו שלא, החלטה שבעוד שנה-שנתיים נדע אם היתה נכונה. אם יש היום משחק חדש נפלא. לא נעשה ערוץ חדש למשחקים נפלאים, אלא נשים את המשחק החדש בתוך הערוץ שלנו ונעצים אותו".

* באופן טבעי את מעדיפה מכירה כערוצים בודדים.

"מאוד הצטערנו ששמו את גוגו בחבילה. היינו רוצים שלא יהיו חבילות, והטובים יישרדו. יש היום בכבלים 170 ערוצים כולל ערוצי השמע, וכך גם בלוויין. זה המון. אנחנו בסך הכל מדינת נישה, ובתוך מדינת נישה לא נכון בעיני לחלק לאלפי חלקים. יש ערוץ לייף סטייל, ואחר כך עושים ממנו ערוץ בישול, עיצוב, בריאות, ואת ערוץ הבישול לוקחים ועושים ממנו ערוץ בישול הודי, יפני, צרפתי, מפצלים ומפצלים ובסופו של דבר הצופה הולך לאיבוד ולא זוכר באיזה ערוץ משודר הערוץ. מי שמרוויח הם הערוצים הוותיקים, כמו ערוץ 2 שהתחזק, גם כי הצופה בסוף מתייאש. הוא כבר לא זוכר, וחוזר לערוץ 22 או 10, כל אחד והעדפה האישית שלו, הוא מכיר חמישה ערוצים וזהו".

* מה יעשו בעלי הערוצים?

"זו מלחמת הישרדות. מי שטוב - ישרוד. אנשים יפסיקו לראות ערוצים אזוטריים שהרימו אותם בשני דולר רק בגלל שהתוספת השולית לחברה היא קטנה. אנחנו מצאנו לאן להתרחב". *