לא מוכנים ליורו

העסקים הקטנים בבריטניה אינם מוכנים לכינון היורו, כך קובע דו"ח חדש של משרד האוצר הבריטי שהתפרסם לפני שבוע

העסקים הקטנים בבריטניה, האחראים על כמחצית ממספר המועסקים בסקטור הפרטי, אינם נערכים בצורה מקיפה לקראת כינונו של המטבע האירופי האחיד, כך טוען דו"ח שערכו פקידים רמי דרג במשרד האוצר הבריטי. זהו דו"ח ראשון מסוגו בסידרה של שישה פירסומים צפויים שיונפקו על ידי משרד האוצר בהתייחס להיערכות העיסקית בבריטניה לקראת כינון היורו.

לפי הדו"ח, שפורסם לפני שבוע, רק %11 מהעסקים הקטנים והבינוניים מודעים בכלל להשקתו של היורו ב-1 בינואר 1999. ובעוד %31 מהם מודים שעליהם להיערך לקראת כינון היורו, רק %5 כבר החל בהכנות מעשיות. שר המסחר, לורד סימון, מנהלה לשעבר של בריטיש פטרוליום, מסר בהתייחסו לתוצאות הדו"ח כי אם לא ינקטו העסקים הקטנים והבינוניים בצעדי היערכות, ייפגעו ריווחיהם.

למרות שבריטניה אינה נכללת במעגל 11 המצטרפות הראשונות ליורו, מדגיש הדו"ח את קישרי המסחר וההשקעות ההדוקים בין בריטניה ומדינות האיחוד האירופי, והוא טוען כי העסקים בבריטניה חייבים להיערך לקראת ההזדמנויות והאתגרים החדשים שייצור המטבע האחיד. הדו"ח טוען עוד כי גם חברות שאינן סוחרות עם אירופה, עשויות למצוא עצמן מושפעות בצורה עקיפה מכינון המטבע האחיד, משום שהן משמשות כחלק ממערכת אספקה הנמצאת בקשרים עם מדינות היורו.

אולם, בעוד שההכנות בסיטי הלונדוני כבר כמעט והושלמו, והן מתקדמות בצעדי ענק בסקטורים אחרים, כמו בנקאות או בקרב החברות הרב-לאומיות, עדיין אין כל סימן לתחילת ההיערכות במיגזר העסקים הקטנים והבינוניים. גם בקרב ה-%5 שכבר החלו בהכנות, מדובר בהיערכות ראשונית בלבד, ברמה הטכנית, כמו פתיחת חשבונות ביורו.

נקודה חיובית אחת שחשף הדו"ח היא, כי במהלך עריכת שינויים ברשתות המחשב או ברכישת תוכנות חדשות, בוחנות מספר חברות מוצרים שניתן יהיה להמירם בקלות, יחסית, לקראת כינון היורו או לצרכי הצטרפות עתידית של בריטניה למטבע האחיד. כדי לסייע לקהילת העסקים הבריטית להבין את השפעת כינון היורו על עיסקיהם, פירסם משרד האוצר הבריטי סידרה של דפי נתונים, המכסים שלל תחומים המתייחסים להשקת היורו, כשבתכנון הוצאת עוד 10 דפי מידע כאלו עד ספטמבר.

בנוסף, העמידה חטיבת ההיערכות, שהוקמה לפני שנה, לאחר נצחון הלייבור בבחירות, קווי טלפון מיוחדים לטובת חברות המעונינות בייעוץ, הקימה אתר באינטרנט ויצאה בקמפיין פרסומי בעיתונות הכתובה, אשר בשלבים מאוחרים יותר ילווה גם בקמפיין טלוויזיוני ובדיוור ישיר