לאומי לא מתחשב בלבייב; יממש "האופציה הקטנה" באפריקה ישראל

לבייב, שכבר איבד מחצית מהשקעתו "על הנייר", ייאלץ לשלם בחודש הבא 75 מיליון שקל לבל"ל תמורת %5 ממניות השליטה באפריקה ישראל * החל בינואר 99' יוכל הבנק לאלץ את לבייב לרכוש את יתרת החזקותיו באפריקה - %20 - תמורת 300 מ' ש'

לפני חודש בלבד פורסמה ב"גלובס" רשימה תחת הכותרת "הסיוט של לבייב". ברשימה הועלתה האפשרות לפיה יחליט בנק לאומי, כבר בחודשים הקרובים, לממש את האופציות למכירת החזקותיו באפריקה ישראל לבעל השליטה בחברה, לב לבייב. זאת, על רקע ההערכות כי עסקיו של לבייב ספגו בעת האחרונה מכות קשות לרוב, כתוצאה מהמשבר הפיננסי העולמי בכלל וברוסיה בפרט.

פנייה לבנק לאומי העלתה, כי מעטים הסיכויים שהבנק אכן יחליט לממש את האופציות לפני היום האחרון שלפני פקיעתן, כמקובל במקרים כאלה. בבנק ציינו, כי לא התקיימו כל דיונים בנושא מימוש האופציות, מה שמלמד כמובן על יחסי השותפות הטובים בין לאומי ללבייב.

אלא שבתוך חודש בלבד השתנה, כנראה, משהו בבנק לאומי. אתמול (א') בערב הודיע הבנק, כי בכוונתו לממש בחודש הבא את האופציה הראשונה מן השתיים, ולאלץ את לבייב לרכוש מידיו מניות, המהוות %5 ממניות השליטה באפריקה ישראל, תמורת 75 מיליון שקל - יותר משנה לפני פקיעת האופציה, בסוף 99'. מכאן, שלבייב צריך להתכונן מבעוד מועד להודעה דומה - שתבוא, קרוב לוודאי, בעוד חודש - לגבי מימוש האופציה השנייה, שם כבר מדובר על סכום גדול בהרבה.

בנק לאומי מחזיק כיום %25 ממניות השליטה ו-%21 ממניות ההון באפריקה ישראל. על פי ההסכם מסוף 96' לגבי העברת השליטה בחברה ללבייב, ניתנו לו שתי אופציות למכור את החזקותיו, כשמועד הכניסה לתוקף של הראשונה היה בתחילת החודש הנוכחי, שנתיים לאחר ההסכם, ושל השנייה - בינואר 99'.

לבייב כבר הפסיד כהוגן על השקעתו באפריקה ישראל. היהלומן המסתורי רכש מידי בנק לאומי והצמד ורטהיימר-זיסר %53 ממניות השליטה ו-%47 ממניות ההון באפריקה ישראל, תמורת 190 מיליון דולר, ששיקפו שווי חברה של 400 מיליון דולר לאפריקה. מאז צנחו המניות, ואפריקה נסחרת כיום בשווי של כ-200 מיליון דולר.

בנוסף לכך, על פי הערכות, לבייב מימן את הרכישה בהלוואה צמודת מט"ח, שספגה התייקרות ניכרת בפיחות האחרון. לכך יש, כמובן, להוסיף את ההפסדים הכבדים שמעריכים כי נגרמו לעסקיו האחרים של לבייב, כתוצאה מהמפולת הכלכלית ברוסיה.

האופציה הראשונה, שעל מימושה הודיע בנק לאומי ללבייב אתמול, נועדה לאפשר לבנק לרדת עד סוף 99' להחזקה של עד %20 בשליטה ובהון של אפריקה ישראל. מחיר המימוש של האופציה משקף שווי של 400 מיליון דולר לאפריקה ישראל (במחירי ינואר 97'), והוא צמוד למדד ונושא ריבית של %6.

האופציה השנייה, שתיכנס לתוקף בינואר 99', תאפשר לבנק לאומי להיפטר מיתר החזקותיו באפריקה. אופציה זו תישאר בתוקף למשך שנה וחצי, אך כאמור, ללבייב אין כל סיבה להיות בטוח כי בנק לאומי יתחשב במצבו הכספי. לרוע מזלו של לבייב, למרות שהאופציה היא לרכישת המניות לפי שווי חברה של 340 מיליון דולר - הרי שמחיר המימוש אינו שקלי כמו באופציה הקודמת, אלא צמוד לדולר. סכום המימוש הוא כ-70 מיליון דולר, קרי כ-300 מיליון שקל בערכים של היום