עכו העתיקה בתנופה: שני מלונות חדשים בלב מתחמים עתיקים

מלון הבוסתן ייבנה על שרידי קולנוע בוסתן - תוך שימור שורת החנויות העתיקות לצורך לובי כניסה ומשרדים * מלון חאן א-שווארדה מתוכנן להיבנות על גבי החאן העותומאני ההיסטורי הענק, תוך שיקום קומת החאן וחלל החצר; גג המלון ישמש כחלק מהטיילת של חומות העיר

מלון הבוסתן

פרויקט מלון "בוסתן": הפרויקט ממוקם על שפת הים, בעיר העתיקה של עכו ברצועה הצרה שבין חומת העיר ורחוב סלאח א-דין. הפרויקט נוגע ב"שער הים" וחלק מביצורי העיר (שיהפכו לטיילת) נמצאים בתחומו.

באתר נמצא הקולנוע הקיצי של עכו (קולנוע ה"בוסתן"), ומכאן שם המלון - "הבוסתן". המלון ימוקם במשטח המוגבה שלאורך חומת העיר בדרום, ושרידי קולנוע בוסתן יהרסו לצורך הקמתו. לשלוש קומותיו יש נוף מרהיב של העיר עכו מצד הים, ומבט על ביצורי העיר בצפון נשקף מהקומות הגבוהות.

המלון ממוקם במיקום אופטימלי מבחינת המבקר, מבחינת נגישות והתמצאות. הוא קרוב לחניון המרכזי העתידי של העיר ולשורת האתרים המרכזיים של "העוגן התיירותי הצפוני", כדוגמת המצודה ההוספיטלרית, השווקים, המסגד, החמאם ועוד.

המלון יבנה על הקומפלקס העתיק של שורת חנויות בצפון, שחלק קטן מהן ישמש לצורך לובי כניסה ומשרדים. שיפוץ החנויות מהווה חלק אינטגראלי מהפרויקט, כיוון שהן משמשות "מסד" למבנה, גם מיבנית וגם חזותית.

החנויות הן מבנה עתיק, שהשימוש המקורי שלו אינו ברור. מעבר לחזית "המודרנית" של החנויות - תוצאה של שנים של הזנחה ו"שיפור" - מסתתר מבנה קמרונות מרשים.

בין מבנה החנויות העתיק בצפון וחומת העיר בדרום כלוא נפח גדול, מלא עפר, שלדעת חוקרים הוא המקום שבו היה משטח לתיקון הספינות של עכו הצלבנית ("DARSENA" בערבית, או ARSENAL בלועזית).

נפח עצמאי זה, לאחר שייחפר, ישמש למטרות עירוניות תרבותיות, ויפעל בעתיד באופן עצמאי. אגפי המגורים של המלון יושבים על מסד החנויות, ומופרדים חלקית לאגף מזרחי ארוך ואגף מערבי קצר, כשביניהם נמצא בניין "המדרסה". בניין "המדרסה" נמצא מחוץ לתחום הפרויקט, ותהיה לו בעתיד כניסה נפרדת מן הרחוב.

לאגף המערבי הקצר שתי קומות מגורים, ולאגף הארוך המזרחי שלוש קומות. לקומה השלישית יש גג נחושת מיוחד מעוגל, כדי להנמיך את צללית המבנה מצד הים, ולקשור אותה מבחינת מראה למלון חאן א-שווארדה. המלון הוא מלון עירוני מובהק, שיקבל מתשתית התיירות הקיימת בעיר את עיקר השירותים.

גודל המגרש המדובר הוא 1,456 מ"ר. שטח קומ הקרקע הקיימת 1,020 מ"ר,ושטח הבנייה העיקרי 2,411 מ"ר. במלון ייבנו 50 חדרים, 100 מיטות.

המלון בחאן א-שווארדה

מלון חאן א-שווארדה מתוכנן להיבנות על גבי החאן העותומאני ההיסטורי. החאן ההיסטורי ממוקם בפינה הצפון-מזרחית של עכו העתיקה, במקום שבו קו החוף מקבל תפנית חדה, ויורד דרומה. החאן תחום בין חומת הים במזרחו לבין השוק במערבו. ממדיו גדולים מאוד עבור עיר בסדר הגודל של עכו העותומאנית - 75 מטר רוחבו ו-80 מטר אורכו. לדעת חוקרי עכו, סיבת הדבר נעוצה בכך שמתווה החאן עוקב אחר מתווה מנזר האחיות הקלריסיות, שהיה בנוי במקום.

לחאן העותומאני בן הקומה האחת היתה כניסה יחידה בפינתו הצפון-מזרחית.

בתקופת המנדט הבריטי נפרצה דרך באגפו הדרומי, על מנת לאפשר גישה לדרום העיר, ומאז יש בחאן תנועה מוטורית. לחאן ארבע אגפים דומים (זהים במראה אבל שונים בממדים), האגף המזרחי הבנוי על חומת הים כולל בפינתו הדרומית את המבנה הצלבני בורג' א-סולטאן.

פרויקט המלון כולל בתוכו שלושה אלמנטים - בניית שלושה אגפי מלון (מלונית) בצפון, במערב ובדרום; שיקום קומת החאן ההיסטורי והפיכת מספר חדרים בקומת החאן ללובי הכניסה ומשרדי הקבלה של המלון; שיקום חלל החצר של החאן ההיסטורי.

חדרי המלונית - 46 במספר - פרושים בשלושה אגפים לצפון, מערב ודרום, כשהאגף המזרחי של החאן ההיסטורי נשאר ללא תוספת בנייה, והמבט החופשי שמעליו מאפשר לראות את הים. גג האגף המזרחי הוא חלק מטיילת החומות של העיר.

לחדרי המלון יש חתך מיוחד וגג קמור מנחושת, המציע צללית מאוד נמוכה, כך שתוספת קומת חדרי המלון כמעט ואינה נראית ע"י הולכי הרגל בחצר החאן. כניסות חדרי המלון כולן פונות למעבר הפונה לחצר. המעבר מוצל על-ידי גג המבנה, אבל פתוח לחוץ.

המלון ממוקם בעיר העתיקה של עכו, קרוב לנקודת הכניסה לעיר ולחניון העיקרי המתוכנן להיבנות מתחת למלון האבירים הסמוך. הוא נמצא בסמוך לשוק, למסגד, למצודה ולחמאם, וממנו מתחילה הדרך שתוביל את המבקר למרקם העירוני ולשאר האטרקציות ההיסטוריות.

המלון מתוכנן בתפישה התכנונית שלו כמלון עירוני, עיקרי שירותי המלון יסופקו ע"י מערך השירותים העירוני המצוי בסביבה הקרובה. פרויקט מלון חאן א-שווארדה הוא פרויקט משולב של שיקום עירוני היסטורי ובנייה חדשה, כששני האלמנטים של הבנייה והשיקום תורמים זה לזה ותלויים זה בזה - תכנית וכלכלית.

שטח המלון בקומת הקרקע (מבנה קיים) הוא 250 מ"ר; שטח המלון בקומה עליונה - 1,410 מ"ר; מעברים מקורים וחדר מדרגות בשתי הקומות - 683 מ"ר. סה"כ - 2,343 מ"ר.

ארקדת החאן משתרעת על 918 מ"ר, והשטח המסחרי במפלס הקרקע הוא בגודל 3,579 מ"ר. שטח החצר המרובעת של החאן, כולל הרחוב העובר במזרח, הוא 2,100 מ"ר.