גאון אחזקות השלימה את העסקה לרכישת השליטה בבית ההשקעות מנורה גאון

במקביל מכרה אחזקותיה בקרן הפנסיה נתיבות להראל * גאון אחזקות תרשום רווח הון של 35 מ' ש'

גאון אחזקות סיימה ביום חמישי בערב את ה-closing של עסקה כפולה במסגרתה מכרה לה מנורה את השליטה בבית ההשקעות מנורה גאון ובמקביל מכרה גאון אחזקות לקבוצת הביטוח הראל את קרן הפנסיה החדשה נתיבות ואת חוזה הניהול התפעולי של קרן הפנסיה הותיקה המולאמת נתיב. לאור העסקה הכפולה תרשום גאון אחזקות רווח הון בסך 35 מיליון שקל.

גאון אחזקות ביצעה עסקה פיננסית מוצלחת מאוד במסגרתה רכשה 65% ממנורה גאון ממנורה תמורת 46.3 מיליון שקל, מחיר שמשקף לבית השקעות שווי של 71.2 מיליון שקל (השווי המקורי שסוכם באוגוסט היה 70 מיליון, אך גאון הוסיפה את הריבית הנגזרת מהעיכוב). בד בבד, מכרה גאון את קרן הפנסיה נתיבות להראל תמורת סכום של 70 מיליון שקל.

הסגירה בוצעה לאחר שהעסקה קיבלה את אישור הרגולטורים המתאימים: הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום והמפקח על הביטוח, איל בן שלוש. בידי גאון אחזקות נותרו קופות הגמל, קרנות הנאמנות ופעילות ניהול התיקים של מנורה גאון. כיו"ר בית ההשקעות ימונה מנכ"ל גאון אחזקות שי פרמינגר, שמו של בית ההשקעות ישתנה בקרוב לשם שישקף את הבעלות החדשה.

שיבוצו של מנכ"ל נתיבות, דורון גינת, אינו ברור. הקרן נמכרת להראל שמאוד מעוניינת בגינת, כמנהל שיוביל את איחוד קרנות הפנסיה שלה. "דורון יצטרך להחליט היכן הוא רוצה להיות. אנו רואים בו מנהל טוב ומוכשר ומעריכים את יכולותיו. אם יישאר אצלנו ימונה לתפקיד בכיר שישמר אותו במערכת שלנו, אך גם הראל רוצים אותו", אומר פרמינגר. ההערכות בענף הביטוח הן שגינת יעבור בסופו של דבר להראל.

בית ההשקעות מנהל, לדברי פרמינגר, נכסים בשווי 4 מיליארד שקל, 3 מיליארד בניהול תיקים ללקוחות פרטיים ומוסדיים ומיליארד אחד בקרנות נאמנות וקופות גמל. כמו כן לבית ההשקעות פעילויות ברוקראג' וחיתום.

גאון רואה בתחום הפיננסי אחד מתחומי הליבה של הקבוצה ופרמינגר מסביר כי בכוונת הקבוצה לפתח את בית ההשקעות ולהרחיב אותו על ידי רכישות וגידול טבעי.

התרחבות תחייב את מנורה גאון, כעת גוף פרטי בבעלות החדשה, להתחרות ראש בראש עם הגופים הפרטיים החזקים - אנליסט, דש, אקסלנס וכו' והתחרות כידוע מתמקדת בתשואות. בשנים הקודמות בית ההשקעות לא הניב תשואות מזהירות. כספי הגמל נוהלו עד כה במנורה ביטוח ועם העברת הבעלות, הן יעברו לניהול של בית ההשקעות עצמו.

בדירוג "גלובס" למנהלי קופות הגמל, שהתפרסם בסוף השבוע שעבר, הגיעה מנורה גאון למקום השביעי בדירוג הגופים הפרטיים, כאשר תשואותיה בשלוש השנים האחרונות חלשות מאלו של בנק יהב ובנק טפחות. עם זאת בדירוג קרנות הנאמנות לשנים 2002-2004, הייתה מנורה גאון במקום הרביעי בדירוג הברוקרים הבינוניים והקטנים בקרנות המנייתיות ובמקום השלישי בדירוג קרנות המט"ח.

* שי פרמינגר, מנכ"ל גאון אחזקות, יצאתם מצילה של חברת הביטוח ואתם כעת בית השקעות פרטי, מה השלב הבא?

"בכוונתנו להכניס שותף זר לבית ההשקעות מנורה גאון בשיעור של 20%-25%. אנו מקיימים משא ומתן עם שני גופים זרים, אני לא רוצה להיכנס לפרטים אבל הייתי מגדיר אותם 'ברוקרים בינלאומיים'. השותף הזר שייבחר, אחד משניהם, יהיה משקיע ריאלי ולא פיננסי שיתרום לנו מיכולותיו והידע שלו בשוקי חו"ל".

* מדוע להכניס שותף זר?

"אנחנו מעריכים שלאור האחדת שיעורי המס יופנה יותר כסף להשקעות בחו"ל. כך נהיה עם הפנים לפעילות הבינלאומית. בכוונתנו גם לפתוח קופות גמל חו"ל".

* לאיזה כיוון אתם מתכוונים להתרחב על ידי רכישות?

"עם יישום המלצות ועדת בכר והטלת חובת מכירה על הבנקים, נשאף לרכוש מהם קופות גמל וקרנות נאמנות על מנת להפוך את בית ההשקעות לשחקן משמעותי בתחום הפיננסי, עם פעילות גדולה יותר בקופות ובקרנות".

* האם יחולו שינויים פרסונליים בבית ההשקעות?

"אין לנו כוונה לערוך שינויים וכל הצוות הניהולי בחברה יישאר על מקומו".