תלונות רבות נגד סוכני תיירות שדרשו 750 דולר דמי ביטול חופשתם באסיה

משרד התיירות - יש הסכם עם סוכני הנסיעות, לפיו עליהם לגבות רק 100 דולר דמי ביטול, ואל להם לחרוג מהסכם זה

היום (ב') נמסר על עליה חדה במספר תלונות של אזרחים, שפנו בשבוע שעבר לשירות הייעוץ לאזרח במשרד הרווחה, שהתלוננו כי סוכני הנסיעות דרשו מהם 750 דולר, כאשר ביטלו חופשות באיזורי אסון הצונאמי.

דרישת סוכני הנסיעות לא הפתיעו את מתנדבי השירות, אשר לדבריהם הם כבר מורגלים לקבל שאלות בכל תחומי החיים, כאשר האזרחים אינם יודעים מי הגוף שאליו הם צריכים לפנות. בעקבות ריבוי התלונות, פנו מתנדבי השירות למשרד התיירות וקיבלו תשובה מוסמכת כי יש הסכם עם סוכני הנסיעות, לפיו עליהם לגבות רק 100 דולר דמי ביטול, ואל להם לחרוג מהסכם זה.

על פי הנתונים, הפניות לשירות גדלו בשנת 2004 ב-6%. גידול זה אינו כולל את אלפי הפניות של אזרחים למוקד המצוקה 118, שהוקם על-ידי משרד הרווחה במחצית השנייה של 2004.

אשתקד פעלו בישראל 75 תחנות שירות בכל רחבי הארץ. בנוסף, לפורום הייעוץ של השירות באינטרנט נרשמו 176,255 פניות של אזרחים. עוד כ-8,000 פניות היו למוקד המצוקה שהופעל לראשונה בסוף אוגוסט אשתקד. יצוין כי אל אתר האינטרנט של השירות גלשו בשנה שעברה 1.3 מיליון איש, לעומת 900 אלף איש בלבד ב-2003, גידול של 44%.

בשירות פועלים כ-1,000 מתנדבים הפזורים ב-75 תחנות. מוקד המידע ופורום האינטרנט פעיל כל שעות היממה כמו גם במוקד המצוקה 118.

משרד התיירות: להסתפק בגביית דמי רישום סמליים בלבד

"אזרחים רבים שתכננו לנסוע בחודשים הקרובים לדרום-מזרח אסיה נדרשים לשלם מאות ואף אלפי שקלים, תמורת ביטול נסיעתם המתוכננת. למעשה, הם נענשים פעמיים על לא עוול בכפם. אני פונה אליך בבקשה לסייע בפתרון בעיה זו, ולפרסם המלצה לכל חברי הארגון שיסתפקו בגביית דמי רישום סמליים בלבד", כך כתב היום מנכ"ל משרד התיירות, אלי כהן, למנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל.

לדברי כהן, "מאז האסון הכבד בדרום מזרח אסיה מתקבלות במשרדנו פניות רבות של אזרחים המבקשים פתרון לבעיית ביטול נסיעה מתוכננת לאזור, והקנס הנגבה מהם בעקבות ביטול זה. כידוע לך, פירסם ארגון הבריאות העולמי הנחיה ברורה וגורפת להימנע מלבקר באזורים אלה עד להודעה חדשה".

כהן מציין במכתבו, כי "משרד התיירות מודע למצוקה שבה שרוי הענף ולנזק הכלכלי שעלול אולי להיגרם לאחדים מהסוכנים, אולם בטוחני, כי תסכים עימי, כי במקרה זה צריך לבוא לקראת הלקוח, ובסופו של דבר הענף ייצא נשכר מכך".