לזאבי יש תיאבון: השתלט על רשת אייס קנה ובנה לפי שווי של 72.2 מיליון שקל

רכש %11 תמורת כ-8 מ' ש', והגיע ל-%51 מרשת חנויות ה"עשה זאת בעצמך" * בנוסף, קיבל אופציה לרכוש את יתרת המניות לפי שווי של 80 מ' ש'

חברת זאבי רשתות, לשעבר כלל רשתות, שבשליטת איש העסקים גד זאבי, השתלטה על רשת החנויות אייס קנה ובנה. על פי הסכם שנחתם אתמול (ד'), תרכוש החברה משופרסל ומטמבור %11 מהזכויות ברשת החנויות תמורת 7.9 מיליון שקל. בשלב שני עשויה זאבי רשתות להגיע לאחזקה מלאה ברשת החנויות.

זאבי רכש את הבעלות בכלל סחר - החברה האם של זאבי רשתות - בתחילת השנה. מאז, הספיק להפסיד את השליטה ברשת השיווק היפרשוק, לאחר התמחרות עם האגודה השיתופית קו-אופ צפון. במהלך הנוכחי מבסס זאבי את שליטתו באחד משלושת תחומי הפעילות העיקריים שנותרו בקבוצת כלל סחר (האחרים הם כלל מחשבים וזכיינית הערוץ השני, קשת).

על פי תנאי העסקה, תרכוש זאבי רשתות משופרסל %7.3 מהזכויות בשותפות קנה ובנה, שמחזיקה גם את החברה הבת אייס, תמורת 5.25 מיליון שקל, ומטמבור %3.6 נוספים, תמורת 2.6 מיליון שקל. המחיר בעסקה משקף שווי של 72.2 מיליון שקל לאייס קנה ובנה.

בנוסף, החליפו הצדדים ביניהם אופציות הדדיות: שופרסל וטמבור קיבלו אופציית פוט, המאפשרת להן למכור את יתרת הזכויות בשותפות לזאבי רשתות עד ינואר 2003, במחיר המשקף שווי של 62.5 מיליון שקל, או לפי מכפיל 15, הגבוה מביניהם. במקביל, קיבלה זאבי רשתות אופציית קול שתאפשר לה לרכוש את הזכויות באותה תקופה, במחיר המשקף שווי של 80 מיליון שקל, או לפי מכפיל 15, הגבוה מביניהם.

האופציות ההדדיות נבנו בצורה מעניינת: כל אחד מהצדדים יעדיף שהצד השני יממש את האופציה שלו: שופרסל וטמבור יעדיפו שזאבי יממש את אופציית הקול, ובכך ידביק תג מחיר של 80 מיליון שקל לשותפות; זאבי, לעומת זאת, יעדיף ששתי החברות יממשו את אופציית הפוט, וימכרו לו את הזכויות לפי שווי של 62.5 מיליון שקל בלבד. העסקה המיידית, אגב, נעשית לפי השווי הממוצע בו נוקבות האופציות.

זאבי רשתות החזיקה עד כה %40 מהזכויות באייס קנה ובנה, ועם השלמת הרכישה המיידית תגיע לאחזקה של %51. במקביל ירדו אחזקות שופרסל ברשות החנויות מ-%40 כיום ל-%32.7, ואחזקותיה של טמבור מ-%20 כיום ל-%16.3.

על פי ההסכם, כל עוד לא מומשו האופציות, תמנה זאבי רשתות חמישה מתוך תשעת הדירקטורים בהנהלת השותפות ובדירקטוריון החברה הבת אייס. בנוסף, הוסכם בין הצדדים כי אם בתוך שישה חודשים תתקבל מגורם חיצוני הצעה לרכוש את קבוצת אייס קנה ובנה, אז תוכל זאבי רשתות לרכוש את יתרת המניות שבידי שופרסל וטמבור לפי תנאי ההצעה החיצונית.

אייס קנה ובנה היא אחת משתי רשתות ה"עשה זאת בעצמך" הגדולות בישראל, והיא הפחות מוצלחת ביניהן. הרשת כוללת כיום עשר חנויות, והיא מתכננת לפתוח שלוש חנויות נוספות ברבעון הקרוב. בשנים האחרונות היא דיווחה אמנם על עלייה במכירות, אבל במקביל עלו בהתמדה גם ההפסדים.

הרשת הגדולה והמוצלחת יותר היא הום סנטר, שמפעילה היום 13 חנויות, ומדווחת על רווחיות נאה וצומחת בשנים האחרונות. רשת שלישית, קטנה משתי האחרות, היא הנדימן, שבבעלותו הפרטית של אליעזר פישמן. היות שמדובר בחברה פרטית, אין עליה נתונים פיננסיים כלשהן.

אייס קנה ובנה הנחילה עד כה אכזבה לשלוש השותפות בה. בשנת 97' הסתכם ההפסד הנקי שלה ב-5.6 מיליון שקל ממחזור מכירות של 284 מיליון שקל. זאת בהשוואה להפסד של 3.1 מיליון שקל ממחזור של 276 מיליון שקל בשנת 96', והפסד של 2.8 מיליון שקל ממחזור של 137.5 מיליון שקל בשנת 95'.

ברבעון הראשון של 98' נבלמה לכאורה המגמה - ההפסד ברבעון הסתכם ב-2.5 מיליון שקל ממחזור של 68 מיליון שקל, לעומת הפסד של 2.6 מיליון שקל ממחזור של 60 מיליון שקל ברבעון המקביל. עם זאת, יש לציין כי עיתוי חג הפסח השפיע השנה בעיקר על הרבעון הראשון, לעומת השפעה על שני הרבעונים הראשונים בשנת 97'.

בנוסף, נהנו רשתות ה"עשה זאת בעצמך" מהמתיחות הצבאית במפרץ הפרסי בחודש פברואר השנה, שהביאה להתנפלות הצרכנים על חומרי האיטום השונים. ההערכות באייס קנה ובנה הן שאת שנת 98' היא תסיים עם מחזור מכירות של 100 מיליון דולר.

ההפסדים של אייס קנה ובנה, אשר הסתכמו מאז החלה הרשת לפעול ב-93' ב-18 מיליון שקל, בולטים במיוחד על רקע ההצלחה של הום סנטר. זו צברה באותו פרק זמן רווחים בסכום של 18 מיליון שקל. שתי החברות פועלות בתחום זהה לחלוטין - מכירת חומרים ואביזרים לבנייה, שיפור ושיפוץ הבית ומוצרים נלווים של חשמל, עץ, גינון, צבע, כלי עבודה, אינסטלציה, חומרי בניין ועוד.

עם זאת, האנליסט עמית טסלר מחברת הברוקרים אופק, שעוקב אחרי הום סנטר, מציין כי קיימים הבדלים ברמת המוצרים של שתי הרשתות, וכי דווקא אייס משווקת מוצרים איכותיים יותר.

בניגוד לאייס קנה ובנה, הפועלת במסגרת שותפות מוגבלת, הום סנטר היא חברה שרשומה למסחר בוול-סטריט, ולפני כמה חודשים רשמה את מניותיה למסחר גם בתל-אביב. גם בה, אגב, היתה השתלטות לאחרונה: בסוף אפריל השנה רכשה חברת בילו, בשליטת קבוצה בראשות היו"ר לוי קושניר, %7.5 מהמניות ביום מסחר סוער בוול-סטריט, והבטיחה לעצמה בכך את השליטה.

מאבק השליטה בהום סנטר החל לאחר שקונצרן כור החליט למכור את אחזקותיו - %15.4 ברשת. על פי הסכם הייסוד של הרשת, החזיקה רבוע כחול בזכות סירוב ראשונה למניות של כור. רבוע מימשה את הזכות, רכשה את המניות תמורת 12.5 מיליון דולר, והשוותה את אחזקותיה לאלה של בילו.

במאבק שליטה שנוצר בחברה הוכרזה "הפסקת אש" בדמות הסכם לפיו היתה אמורה רבוע כחול למכור %8.8 ממניות החברה תמורת 7.3 מיליון דולר. אלא שביצוע ההסכם התמהמה משום מה, ואז הוחלט בבילו להשיג את השליטה באמצעות הבורסה.

מניות הום סנטר אינן סחירות במיוחד, ובעקבות רכישת המניות המאסיבית של בילו, זינק מחיר המניה בן לילה ב-%50. בילו נאלצה להשקיע 8 מיליון דולר ב-%7.5 שרכשה. מאז הזינוק לא חלה ירידה משמעותית במחיר המניה, והום סנטר נסחרת כיום בשווי שוק של כ-91 מיליון דולר.

מייד לאחר הזינוק הגדול במחיר המניה, בסוף אפריל, מיהר טסלר והוציא המלצת מכירה למניות. טסלר סבר כי השווי הכלכלי למניה הוא בין 44 ל-48 שקל. היום הוא אומר כי אין סיבה לשנות את ההמלצה, היות שמחיר המניה לא ירד מספיק, והוא עומד על 69 שקל. טסלר הוסיף כי העברת השליטה לידי קבוצת זאבי תסייע לשיפור בתוצאות הכספיות של אייס קנה ובנה, היות שהפסדיה נבעו להערכתו מבעיות בניהול.

מכירת האחזקות של שופרסל באייס קנה ובנה היא במסגרת המגמה שלה לצאת מאחזקותיה בתחומים שאינם קשורים לרשת השיווק הרגילה שלה. בסוף 97' מכרה שופרסל את אחזקותיה ברשת השיווק "סופר קוזארט" בבודפשט, ועוד לפני כן נפטרה מאחזקותיה ברשת "סופר אופיס" לציוד משרדי - שתיהן הסבו לה הפסדים ניכרים. עכשיו הגיע תורה של אייס קנה ובנה, שאף היא תרמה לשופרסל רק הפסדים, ובכך סיימה שופרסל למעשה את התהליך