התאחדות התעשיינים תומכת בשיתוף פעולה בין מכוני התקנים הישראלי והפלשתינאי

נציג משרד האוצר: "כשתושלם בניית הגדר, נוכל לעבור למצב של אזור סחר חופשי בינינו לרשות הפלשתינאית"

"יש לקיים מעטפת מכס אחידה של ישראל והרשות הפלשתינאית, שתכלול שיתוף פעולה בין מכוני התקנים הישראלי והפלשתינאי, תמנע זליגה של מוצרים באיכות נמוכה לישראל מהרשות ותמנע חדירה של מוצרים ללא מכס", כך אמר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים, בדיון שהתקיים בוועדת סחר חוץ של התאחדות התעשיינים.

ארז ויגודמן, יו"ר הועדה לסחר חוץ של התאחדות התעשיינים ונשיא ומנכ"ל שטראוס עלית, אמר, כי "מתחייבת היערכות לקראת תרחיש של חידוש מערכת היחסים הכלכלית עם הרשות הפלשתינאית. ביום שבו יווצרו תנאים מתאימים, הדברים ירוצו בקצב יותר מהיר מכפי שניתן לצפות היום".

ויגודמן הוסיף, כי בתהליך ההיערכות חובה ללמוד מניסיון העבר, שבו, תחת משטר הסכם פריס, לא ניתן היה למצות את הפוטנציאל לחברות הישראליות ולכלכלה הישראלית במערכת היחסים הכלכלית עם הרשות הפלשתינאית. הרשות העדיפה שלא לאפשר לחברות הישראליות לפעול באופן ישיר בשוק הפלשתינאי מחד, ומאידך, התאפשרה זליגה של מוצרים זולים, לעיתים באיכות נמוכה, לישראל, באופן שיצר תחרות לא הוגנת עם התעשייה הישראלית.

לטענתו, נושאי המעברים, משטר המכס ותנאי הסף של ישראל להסכם כלכלי, אשר ייקח בחשבון את האינטרסים של החברות הישראליות בפעילות אפשרית ברשות מחד, ואת ההגנה הנדרשת על השוק הישראלי בתחומים מסויימים מאידך, צריכים להיות מטופלים במסגרת ההיערכות לקראת הסכם אפשרי.

פרופ' אריה ארנון,מ מחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון ומתאם הצוות הישראלי בקבוצת AIX, אמר, כי הקבוצה ממליצה על F.T.A - אזור סחר חופשי בין ישראל והרשות הפלשתינאית. ארנון מצדד, בשלב ראשון, ביישום מחדש של הסכם פריס, ולאחר שלב ביניים ליישם אזור סחר חופשי כהסדר קבע. לדעתו, אין לבסס את ההסדר הכלכלי על הסכמים נפרדים בעזה ובאיו"ש.

נציג משרד האוצר, רני לובנשטיין, טען כי הצלחת ההתנתקות תלויה בכלכלה בת קיימא. לטענתו, כל יציאה מפילדלפי ללא פיתרון כלכלי, מעלה חשש מזליגה של תוצרת באיכות נמוכה וללא תקנים מהרשות הפלשתינאית לישראל. אם ישראל יוצאת מפילדלפי, המכס צריך לעבור למעבר קרני. לדבריו, עד לבניית גבול כלכלי אפקטיבי, האינטרס של ישראל הוא שימור משטר הסחר הקיים; "כאשר תושלם בניית הגדר, נוכל לעבור לקיום אזור סחר חופשי".

רפי בנבנישתי, ראש הצוות הכלכלי במרכז הישראלי פלשתינאי למחקר ומידע, אמר כי להערכתו אין כיום כלכלה פלשתינאית, יש כללת שכם, כלכלת רמאללה, כלכלת רפיח, כלכלת עזה, וכל המסחר ברשות הוא מסחר מקומי.