90 ח"כים צפויים לתמוך בהמלצות ועדת בכר - אבל במצבה של הקואליציה הכל נזיל

שינוי וש"ס יעניקו את תמיכתן מספסלי האופוזיציה; הממשלה כנראה תגיש את החקיקה רק במארס

להלכה צפוי בכנסת רוב, ואפילו רוב גדול, להצעת החוק ליישום הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, תלוי במועד הגשתה לאישור הכנסת.

נכון לעכשיו, התמיכה בהפרדה מאחדת סיעות מהקואליציה והאופוזיציה. סימני השאלה שמעמידים בספק את ההערכה הזאת, הם עיתוי הגשת החוק ומידת היציבות של המערכת הפוליטית באותה שעה.

כמו שהקואליציה נראית ומתנהגת היום ללא רוב בכנסת, עלול גם חוק ההפרדה להפוך לבן ערובה בגלל גחמה זו או אחרת שאיננה תלויה בדבר, כפי שחוקים אחרים עוברים או נופלים כעת בהצבעות שאינן לגופו של עניין. איום זה אינו תקף עד להקמת הממשלה החדשה, אלא הוא עלול להיות בתוקף גם סביב מועד התחלת ביצוע תוכנית ההתנתקות.

לפיכך, הדעה הרווחת היום בכנסת היא, כי הממשלה לא תהמר ולכן לא תמהר להעמיד את הפרדת הבנקים במבחן הפוליטי, לפחות עד שתיוצב על רוב סביר. על כן, אין לצפות להגשה קרובה של החוק בעיקר שברקע קיימת האופציה של הקדמת הבחירות.

מבחינה טכנית, ניתן להניח את החוק על שולחן הכנסת בתוך חודש ימים. אלא שגם במסגרת של מערכת פוליטית יציבה, אין לממשלה סיבה למהר לפני סוף מארס, מאחר שלוח הזמנים של ועדת הכספים עמוס בתקופה הקרובה.

כך ניתן לממשלה פסק זמן ניכר לעבד את הצעת החוק למתכונת מוצקה, במקום התוכן הנזיל שאיננו נהיר לחברי הכנסת כשהוא פושט ולובש צורה חדשות לבקרים, מאז החל רעיון ההפרדה להתגלגל.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אברהם הירשזון, אומר שיש עוד עבודה רבה לפני הממשלה לצורך מילוי חללים שנמצאים במסגרת החוק. הוא מצביע לדוגמא על הצורך בגיבוש הרגולציה המתאימה לתפעול קופות הגמל וקרנות הנאמנות של חברות הביטוח, החסרה בחקיקה הקיימת, כמו גם לגבי כל גוף פיננסי חוץ-בנקאי שיקלוט את הקופות או הקרנות.

ובאשר למאזן הכוחות הצפוי בין תומכי ההפרדה למתנגדיה - הוא נוטה לטובת ההפרדה אפילו עכשיו, קל וחומר אם וכאשר תקום הקואליציה הרחבה המתוכננת. לחוק תובטח תמיכת הליכוד, העבודה ויהדות התורה (כאשר ועדת הכספים תעבור לניהולה והיו"ר המיועד, ח"כ יעקב ליצמן, אישר היום שהוא יעביר את החוק).

עמדת 13 מורדי הליכוד לא תערער את המאזן, שכן ניתן להביא בחשבון את תמיכת סיעות שינוי, ש"ס ואפילו של יחד - כלומר גוש אשר נע סביב 90 ח"כים. נציג יחד בוועדת הכספים, ח"כ אבשלום וילן, אמר אתמול (ג'), כי הוא לא רואה בעיה לתמוך בחוק לאחר שיראה עד כמה הבנקים ישפיעו על תוכנו.

את תמיכת שינוי אישר היום, ח"כ אברהם פורז, שהתמנה אמש לשר האוצר בממשלת הצללים של התנועה. תמיכת ש"ס נובעת מהצעות החוק הפרטיות להפרדת הבנקים, שחבריה הניחו על שולחן הכנסת עוד בקיץ שעבר.