עובדת לשעבר תובעת 480 אלף שקל מנעמ"ת: "לא שילמה שכר במשך 11 שנה"

לטענת התובעת, הסובלת ממוגבלות קלה, דווקא מנעמ"ת יש לצפות להתנהגות אחרת של הקפדה על זכויות

עובדת בעלת פגיעה מוחית, שהועסקה בנעמ"ת במשך 11 שנים בלי ששולם לה שכר עבודה וזכויות נלוות, תובעת 484 אלף שקל מהארגון.

מתביעה, שהוגשה לבית הדין האיזורי לעבודה בת"א, עולה, כי התובעת ג.ס. הועסקה מספטמבר 1993 במעון יום לפעוטות וילדים, שמפעילה נעמ"ת. בתחילת העבודה נאמר לה, כי בתחילה תהיה מתנדבת ולאחר תקופת ניסיון והכשרה תיקלט בעבודה.

התובעת עבדה כעוזרת סייעת במעון של בת"א. מנהלת המעון פנתה לנעמ"ת מעת לעת, על מנת להסדיר תשלום שכר, אך נעמ"ת ציינה כי אין תקן.

התובעת מציינת, באמצעות עו"ד עמית גורביץ, כי השתלבה בעבודה, עבדה שישה ימים בשבוע והגיעה לעבודה באופן סדיר ובדרך קבע. בעבודתה היתה מופקדת על תחומי עיסוק שונים, בהם קבלת הילדים מההורים, הבאת ארוחת הבוקר, רחיצת הילדים, השגחה על הילדים וקניות לארוחות וציוד נלווה לגן. לטענת התובעת, היא מילאה תפקיד של עוזרת גננת.

היא מציינת, כי פניותיה לנעמ"ת להסדיר את השכר סורבו, בנימוק שלנעמ"ת אין תקן. לדבריה, יו"ר נעמ"ת ת"א, גליה וולך, שהבטיחה לבדוק את העניין, לא חזרה עם תשובה.

התובעת מציינת, כי לו היתה מודעת לכך שתועסק 11 שנים ללא שכר, היא לא היתה מסכימה לכך מראש והיתה פועלת למצוא מקום עבודה אחר, שיאפשר לה להתפרנס בכבוד.

לטענתה, נעמ"ת לא אמרה לה במפורש שלא תוכל לקבל שכר וניצלה אותה במשך 11 שנה, תוך שהיא הסתמכה על שירותיה הטובים ועל כוח עבודתה.

דווקא מנעמ"ת, טוענת התובעת, יש לצפות להתנהגות אחרת, של הקפדה על זכויות נשים בכלל ונשים עובדות בפרט ובעיקר נשים עם מוגבלות. נעמ"ת, לטעמיה, הסיקה כי מכיוון שמדובר בעובדת בעלת מוגבלת קלה, ניתן יהיה להעסיק אותה ללא תשלום.

התובעת מבקשת מבית הדין לחייב את נעמ"ת בתשלום של 484 אלף שקל בגין שכר עבודה, דמי הבראה וחופשה שנתית. (ע"ב 10973/04).