ביהמ"ש המחוזי החמיר בעונשו של עבריין מס והוסיף לעונשו 17 חודשי מאסר

עופר שדות, שניהל 4 חברות בענף מיזוג האוויר, הורשע בין היתר בהעלמות מס שערכן היום 12 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בתל אביב החליט להחמיר בעונשו של עופר שדות, שניהל ארבע חברות בענף מיזוג האוויר והורשע בשורה ארוכה של עבירות מס.

שדות נדון בבית משפט השלום לעונש של 25 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 150 אלף שקל או 15 חודשי מאסר תמורתו. המדינה ערערה על קולת העונש. ואילו שדות ערער על חומרת העונש.

שופטי ערכאת הערעורים דבורה ברלינר, זאב המר ויהודית שיצר, קיבלו את הערעור של המדינה והעמידו את עונש המאסר של שדות על 42 חודשי מאסר בפועל.

בכתב האישום נגד שדות נאמר, כי הוא ניהל מערכת ספרים "שחורה" באמצעות תוכנת מחשב מתוחכמת וייחודית , שאפשרה לו לנהל שתי מערכות - "שחורה" ולגיטימית. בדרך זו העלים הכנסות ממכירת מזגנים בשנים 1988-1992, שערכה כיום עומד על כ-12 מיליון שקל.

משפטו של שדות נמשך שבע שנים. ימים ספורים לפני מתן הכרעת הדין הוא נעלם מן הארץ ושהה בחו"ל במשך ארבע שנים, עד לשובו ארצה ב-2004.

השופטים הדגישו בפסק דינם, כי לא יכול להיות ספק בכך שיש ממש בערעור המדינה וכי יש להחמיר בעונשו של שדות. זאת, בהתחשב בין היתר בהיקף העבירות ואי הסרת המחדל.

לדברי השופטים, מדובר בפעילות שיטתית ומתוחכמת לאורך שנים רבות, שבה גרם שדות לקופת הציבור נזק הנאמד כיום ביותר מ-12 מיליון שקל. השופטים הוסיפו, כי תוכנת המחשב המתוחכמת והייחודית מעידה על תכנון, מניפולטיביות וחוסר מעצורים.

השופטים ציינו עוד, כי לשדות הרשעות קודמות בעלות אותו אופי, ובהן מירמה, זיוף גניבה בידי מורשה, הדחה למתן עדות שקר, בידוי ראיות ושיבוש הליכי משפט.

לדברי השופטים, כל אחד וכן הציבור כולו במדינה משלם את המחיר של התנהגות הדומה לזו של שדות. הנזק מתבטא בדמורליזציה של כל האזרחים הישרים, המשלמים ביושר את המיסים הכבדים. התביעה יוצגה ע"י עו"ד רבקה פיינר. (ע"פ 71730/04, 71802/04).