הכנסת משמרת את משכנה ההיסטורי: דחתה תוכנית לבניית מגדל בבית פרומין

הערכות: היזם רג'ואן יבקש 10 מיליון דולר תמורת המיתחם אותו קנה לפני 4 שנים ב-12 מיליון ש'

הכנסת טירפדה את התוכנית להפוך את בניין בית פרומין למגדל מגורים בן 16 קומות במרכז ירושלים. היום (ד') עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק מוזיאון הכנסת - להקמת מוזיאון ושימור בית פרומין ברחוב המלך ג'ורג, ששימש משכנה במשך 16 שנה.

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת ניסן סלומיניסקי, אילן שלגי, רן כהן ויורי שטרן. הח"כים ביקשו למנוע תוכנית שמקדם היזם אילן רג'ואן, להקים במקום מגדל מגורים או בית מלון בן 16 קומות. רג'ואן רכש את מתחם בית פרומין מהמדינה תמורת 12 מיליון שקל לפני 4 שנים.

הערכות הן, שרגו'אן ידרוש מהמדינה 10 מיליון דולר עבור המתחם, סכום הכולל גם אובדן הכנסות עתידיות.

לתוכנית של רג'ואן קמו מתנגדים רבים בשל העובדה כי הבניין שימש משכן הכנסת ב-1966-1950.

גורמים בעיריית ירושלים אומרים, כי אישור החוק בקריאה ראשונה אינו מספיק כדי לטרפד את התוכנית, בשל העדר מקורות מימון לרכישת הקרקע מחדש ושימור המקום. לטענתם, העלות תהיה 30 מיליון דולר.

בעירייה מותחים ביקורת חריפה על התנהלות הכנסת שגורמת למדינה להראות באור מגוחך מול יזמים, שרוכשים קרקעות מהמדינה ואח"כ מתמודדים מול מדינה שמתחרטת.

מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, עזרי לוי, שקידם את התוכנית המקורית, אמר ל"גלובס": "אני מניח שהמו"מ בין היזם למדינה לפיו יונצחו 2 הקומות הראשונות כמוזיאון, ועליהן ייבנה המגדל, ייחתם בקרוב, כך שהחקיקה מיותרת".

מהנדס העיר ירושלים, אורי שטרית, אמר כי עיריית ירושלים מברכת על היוזמה אבל בלי מימון, לא ניתן יהיה לבצע את השימור. "לחוקק חוקים זה חשוב, אבל חייבים למצוא את המקור התקציבי", אמר.

בכנסת בירכו על קידום החוק. ח"כ אילן שלגי אמר, כי אסור שסמל ואתר מורשת של הדמוקרטיה הישראלית יפלו קורבן לאנשי נדל"ן. לדבריו, הצעת החוק תציל את האתר מטעות שנעשתה ע"י פקידים.

המועצה לשימור אתרים בירכה על ההחלטה. "הכנסת החזירה את הכבוד כשהחליטה להפוך אותו למוזיאון", אמרה.