העליון אישר לחברות הכבלים למכור מנוי עונתי לשידורי הכדורגל

דחה את עתירת צ'רלטון, בעלת זכויות השידור, שטענה כי ההסכם עמה מאפשר לכבלים למכור אך ורק צפייה במחזור משחקי אחד בכל פעם

בית המשפט העליון אישר היום (ה') לחברות הכבלים להמשיך ולמכור מנוי עונתי לשידורי הכדורגל בעונה זו של הליגה הישראלית והליגה האנגלית.

שופט בית המשפט העליון אשר גרוניס דחה בקשת אישור ערעור של חברת צ'רלטון כנגד חברות הכבלים על החלטתו של השופט א. שילה בבית המשפט המחוזי בת"א, אשר דחה בקשה של צ'רלטון להוציא צו מניעה זמני האוסר על חברות הכבלים לשווק ללקוחותיהם חבילות צפייה, הכוללות יותר ממחזור אחד של ליגת העל הישראלית והליגה האנגלית בכדורגל.

צ'רלטון היא בעלת זכויות השידור בארץ של משחקי ליגת העל הישראלית והליגה האנגלית בכדורגל. באוגוסט אשתקד נחתם הסכם לפיו העניקה צ'רלטון לחברות הכבלים את הזכות לשדר ללקוחותיהן את משחקי הליגה בעונה זו בשיטת "שלם וצפה". על פי שיטה זו משלמים המנויים תשלום נפרד נוסף על דמי המנוי עבור צפייה בכל משחק. בהתאם לכך זכאית צ'רלטון לקבל סכום נקוב עבור כל לקוח ששילם עבור הצפייה למשחק נתון.

בסוף חודש אוקטובר אשתקד החלו חברות הכבלים לשווק למנוייהן מנויים עונתיים, המאפשרים למנויים לצפות בכל מחזורי הליגה תמורת תשלום גלובלי מראש.

צ'רלטון טענה, כי הדבר מנוגד להסכם שחתמו, אשר לטענתה מאפשר לחברות הכבלים למכור אך ורק את הזכות לצפות במחזור משחקי אחד בכל פעם. לאור האמור פנתה לבית המשפט המחוזי בבקשה להוציא צו מניעה קבוע, שיאסור על חברות הכבלים לשווק מנויים עונתיים. במסגרת זו בקשה להוציא צו מניעה זמני עד לתום הדיון.

בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה ומכאן הפנייה לעליון.

השופט גרוניס, דחה את בקשת צ'רלטון, לאחר שקבע כי צ'רלטון לא ביססה במידת ההוכחה הנדרשת את זכותה הנטענת לקבלת הסעד לו עתרה. חלקו הגדול של ההסכם בין הצדדים דן ביחסים שביניהם ואיננו עוסק באופן שיווק השידורים ללקוחות.

גרוניס מקבל את עמדת בית המשפט המחוזי כי סוגיית מכירת המנויים העונתיים לא עלתה במו"מ שנוהל בין הצדדים. עוד דוחה השופט את טענת צ'רלטון, לפיה פרשנות הכבלים להסכם יוצרת עבורן תמריץ שלילי לעודד צפייה בשידורים, ולכן היא נעדרת היגיון מסחרי.

השופט קובע, כי צ'רלטון לא הוכיחה שהכבלים יימנעו מפרסום שידורי הכדורגל במקרה של מכירות מינויים עונתיים. עוד דוחה השופט טענות נוספות של צ'רלטון על חוסר ההיגיון המסחרי שמוצאת חברת צ'רלטון במכירת מינויים עונתיים.

יצויין כי צ'רלטון הגיעה עם חברת יס להסכם המאפשר מכירת מנויים עונתיים למנויי הלוויין. את צ'רלטון ייצגו עו"ד קלרקסבלד שרגא ובליי ואת הכבלים עו"ד צבי אגמון. (רע"א 11426/04).