ניצחון להסתדרות: שטרום אישר את פעילות "חברים ומרוויחים" כהסדר כובל

אישר המיזם בתנאים מגבילים וקבע שיוכל לפעול עד 1 במאי; "חברים מרוויחים מגדילה את התחרות"

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אישר היום (ה') בתנאים מגבילים את פעילותה של החברה ההסתדרותית "חברים ומרוויחים" כהסדר כובל. שטרום קבע, כי המיזם יוכל לפעול עד 1 במאי 2005 בלבד. "במועד זה ייבחנו תוצאות המכרזים בפועל והמצב שנוצר בתחום התחרות. לאור תוצאות הבחינה יוחלט האם לאפשר המשך קיומו של המיזם גם בעונות המעבר הבאות (מעבר עמיתים מקרנות פנסיה - ע.פ)", קבע שטרום.

לדברי שטרום, אין בהסכמים שחתמה "חברים מרוויחים" עד עתה עם חברות הביטוח כלל והראל כדי לפגוע פגיעה של ממש בתחרות בשוק. "מטעמים אלו ולאור המציאות התחרותית המיוחדת כיום בתחום הפנסיוני, מצאתי, כי ניתן לפטור את ההסכמים לפי סעיף 14 לחוק ההגבלים העסקיים בתנאים מגבילים".

שטרום קבע, כי "חברים מרוויחים" מגדילה את התחרות. "בחינה אובייקטיבית של התנאים שהושגו עד כה בהתקשרויות 'חברים ומרוויחים' עם חברות ביטוח מלמדת, כי התנאים הפנסיוניים שמציעות חברות הביטוח במסגרת המיזם הינם תנאים מטיבים ותחרותיים ביותר ביחס לתנאים ששררו בשוק עד לפני זמן לא רב", הוסיף.

שטרום מטיל על המיזם מספר תנאים מגבילים: ההסתדרות לא תוכל לקבל אופציות או להחזיק מניות בקרנות פנסיה של חברות ביטוח שחתמו איתה על הסכם; ההסתדרות לא תוכל למנות נושאי משרה לחברות ביטוח או לקרנות פנסיה לרבות דירקטורים או נציגים בוועדות.

בנוסף, להסתדרות לא תהיה כל זכות לקבל החלטות או למנוע קבלת החלטות בחברת ביטוח או בקרן פנסיה, וחברות הביטוח לא יתנו זכות כזו באופן רשמי או באופן אחר. כמו כן, משקיפים מטעם ההסתדרות בקרנות הפנסיה לא יהיו זכאים לשכר או לטובת הנאה כלשהי.

שטרום הביע דאגה מהפוטנציאל של חסימת השוק בפני גורמים שאינם קשורים בהסדר עם "חברים ומרוויחים", ולכן קבע במפורש, כי תינתן אפשרות "לכל מציע פוטנציאלי במכרז לזכות בהערכה זהה להערכה הניתנת למציע הקשור בהסדר עם ההסתדרות. ההסתדרות תפרט בכל מכרז מהם הקריטריונים והמשקולות בהצעת הערכת המכרז הכוללת".

לדברי שטרום, יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, התחייב בפניו להנחות את ארגוני העובדים, כי נתונה להם אוטונומיה לבחור את ההצעה הפנסיונית הטובה ביותר עבורם, ללא כל קשר למקורה - כלומר גם אם מדובר בחברת ביטוח שאינה קשורה ל"חברים ומרוויחים".

בנוסף קבע שטרום, כי ההסתדרות לא תחייב את נציגות האיגוד המקצועי לקבל את המלצתה בבחירת קרן פנסיה, ולא תנחה אותה כאמור במישרין או בעקיפין. בנוסף, ההסתדרות לא תוכל לקבל מחברות הביטוח את התניית mfc - תנאים מיטביים אפשריים, כאשר לא תיווצר אפלייה לטובת מבוטחים.

מנכ"ל "חברים ומרוויחים", רחל תורג'מן, אמרה בתגובה, כי בעקבות אישורו של שטרום, "חברים ומרוויחים" תנהל מעתה מו"מ מואץ לחתימת הסכמים עם חברות ביטוח נוספות, ותאיץ את הוצאת המכרזים הפנסיוניים של איגודים מקצועיים הקשורים עימה.

הפניקס כבר הגיעה להבנות עם "חברים ומרוויחים" ולאחר אישורו של שטרום, היא צפויה לחתום על הסכם בתוך מספר ימים. מגדל ומנורה מנהלות מו"מ עם ההסתדרות לגבי התנאים שבהם יושג הסכם.

הגבלות הממונה על פעילות "חברים מרוויחים":

כל חברות הביטוח יוכלו להתמודד במכרזים - גם אלו שלא חתמו על הסכם עם ההסתדרות

ההסתדרות לא תוכל לקבל אופציות או להחזיק מניות בקרנות של חברות ביטוח שחתמו איתה על הסכם

לא תמנה נושאי משרה לחברות ביטוח או לקרנות

לא תהיה לה זכות לקבל החלטות בחברות או בקרנות

ההסתדרות לא תחייב את האיגוד המקצועי לקבל המלצתה בבחירת קרן פנסיה