האוצר מצא מקור לסתימת הגירעון: העלאת המס על רכבי כביש-שטח

נתניהו יתבקש בימים הקרובים לחתום על צו, לפיו המס יעלה מ-75% ל-95% החל מחודש מאי הקרוב

משרד האוצר מתכנן להעלות את המס על רכבי כביש-שטח גדולים מ-75% מהמחיר ל-95%. כך נודע ל"גלובס".

התוכנית גובשה בחודשים האחרונים בחשאי באגף התקציבים באוצר, וצפויה להיות מוגשת בימים הקרובים לחתימתו של שר האוצר, בנימין נתניהו. לאחר מכן יוגש הצו לאישור ועדת הכספים. העלאת המס צפויה לגייס 200-150 מיליון שקל בשנה, כחלק מכיסוי הגירעון התקציבי.

על-פי תקנות מיסוי הרכב הקיימות, כל רכב שגובהו מעל 1.75 מטר מוכר בתור "מסחרי", ולכן מוטל עליו מס קנייה מופחת של 75% במקום מס קנייה של 95%, המוטל על כלי רכב המוגדרים כפרטיים.

ל"גלובס" נודע, כי במסגרת המהלך מסתמנת פשרה עם הגורמים הדתיים, ולפיה לא יועלה המס על מיני-ואנים גדולים ובהם שבעה מקומות ומעלה, שפופולריים במיוחד במגזר הדתי ובקרב משפחות מרובות ילדים. רוב כלי הרכב בפלח הזה מוכרים כמסחריים ולכן נהנים כיום ממס קנייה מופחת.

המהלך צפוי להתמקד בעיקר ברכבי כביש-שטח מפוארים (SUV) ויוצג בתור "צעד חברתי מתקן", שיבטל הטבה המוענקת ללקוחות מבוססים. על-פי ההערכות, ייכנס הצעד לתוקף בחודש מאי הקרוב, עם תחילת שנת הדגם הבאה.

באגף המיסים קיימת מזה זמן תוכנית מגירה להשוואת מס הקנייה בין כלי רכב מסחריים לפרטיים. אולם, צעד זה נועד להתבצע בדרך של הפחתה הדרגתית של מס הקנייה על כלי רכב פרטיים ובמקביל ביטול פטורים שונים, כגון הזיכוי על מערכות בטיחותיות דוגמת כריות אוויר ומערכות ABS.

המהלך הנוכחי חוסם למעשה את הרפורמה להורדת מס הקנייה על כלי רכב פרטיים ועומד בניגוד להצהרתו הפומבית של מנהל אגף המיסים, איתן רוב, כי מס הקנייה על כלי רכב בישראל גבוה מדי ויש להורידו.

התגובות בענף הרכב לידיעה הן מעורבות. יבואנים שאינם מייבאים כלי רכב שייפגעו כתוצאה מהעלאת המס, אומרים, כי "מדובר בצעד הגיוני ומתבקש, שיבטל עיוות רב שנים שלא היתה לו הצדקה".

לעומת זאת, יבואנים שמוכרים כיום רכבי כביש-שטח גדולים, אומרים שמדובר "במס שיבטל את עצמו" בשל הירידה החדה במכירות רכבי כביש-שטח גדולים, שצפויה בעקבות העלאת מס הקנייה.

על-פי הערכות בענף, יועלו מחירי כלי הרכב בשיעור של כ-10%, אם כי חלק מהיבואנים הגדולים עשויים לספוג חלק מעליית המס. בענף אומרים, כי העלייה הבלתי צפויה בהכנסות המדינה ממיסי קניה על רכב ב-2004 אמורה לבטל את הצורך בהעלאת מס הקנייה.

בחודשים ינואר-נובמבר נמסרו בישראל 5,700 רכבי כביש-שטח, שמוגדרים כמסחריים.

דובר משרד האוצר מסר בתגובה, כי אין תוכנית אופרטיבית להעלאת המס בטווח הקצר. רשות המיסים סירבה להגיב.