עתירה לבית-המשפט בבקשה לערער על תוכנית המתאר של נמל יפו

העותרים, ביניהם האדריכל אילן פיבקו, טוענים כי אישור התוכנית יפגע קשות באיכות הסביבה שלהם ויסב להם פגיעה קניינית-כלכלית

בעלי זכויות במקרקעין ליד נמל יפו עתרו לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב נגד ההחלטה שלא לתת להם לערער על מתן תוקף לתוכנית נמל יפו במתכונתה המתוקנת.

העותרים, ביניהם האדריכל אילן פיבקו, טוענים כי אישורה של התוכנית עלול לפגוע באופן קשה באיכות הסביבה שלהם וחייהם, וכן להסב להם פגיעה קניינית-כלכלית.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד ד"ר יוסף פרוכטמן, נאמר כי החלטת הוועדה המחוזית נוגדת את הדין וההלכות הפסוקות ובלתי סבירה, ועל כן היה על ועדת התכנון והבנייה מחוז תל-אביב לאפשר לעותרים רשות ערר למועצה הארצית.

העותרים טוענים כי התוכנית של נמל יפו באה לשנות את המצב הקיים, ובמסגרתה שונו ייעודי קרקע בנמל. איזורי מגורים, מסחר ומלונות והיקפי בנייה של עשרות אלפי מ"ר, אינם עוד תכנון רגיל, אלא מקרה ייחודי שמבטא ערכים היסטוריים, תרבותיים, אדריכליים ועוד, ותכנונו הוא בעל חשיבות כלל ארצית, מחוזי ומקומית.

לדברי העותרים, תכנון הנמל הוא ייחודי גם בכך שנמצא ראוי לטיפול נקודתי על-ידי המועצה הארצית במסגרת תמ"א 2/13 - תוכנית מתאר ארצית נקודתית לנמל יפו.

עוד הם טוענים, כי ההליך הסטטוטורי לאישורה של התוכנית המוצעת, כמו גם תוכנה, מתנכר לסביבה ויוצר מאסת בנייה החוסמת ופוגעת בנוף ובמרקם הקיים, ותוכנה של התוכנית מאופיין בפגמים מהותיים. לטענת העותרים, משמעות התוכנית היא העברת נכסים בנמל יפו, שהיו קניין הציבור, לידיים פרטיות, וזאת בסתירה לחשיבותו הציבורית-ההיסטורית של הנמל. (עת"מ 1033/05).