בג"ץ דחה את עתירת מספנות ישראל להפעיל נמל פרטי לפני פברואר

בג"ץ דחה היום (ג') עתירה של חברת מספנות ישראל בדרישה להורות לרשות הנמלים ולמשרד האוצר לאפשר הפעלת נמל פרטי בשטחי מספנות ישראל במפרץ חיפה לפני פברואר השנה.

בג"ץ לא דן במהות העתירה, אלא דחה אותה מטעמים של אי התערבות בערכאה אחרת - בית הדין הארצי לעבודה, הדן זה מספר שנים בסכסוך בנמלים.

באוגוסט אשתקד עתרה מספנות ישראל, שבשליטת שלמה שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב, לבג"ץ, בדרישה להורות על ביטול החלטתו של מנכ"ל רשות הנמלים, עמוס רון, שלא לאפשר הכנסת אוניות לרציפי המספנות לתקופה של 210 יום, עד 17 בפברואר השנה.

רון החליט על תקופה זו במסגרת החלטת הרשות והממשלה להגיע לסטטוס קוו עם עובדי הנמלים, שלפיו הממשלה לא תשנה דברים מהותיים בנמלים לפני שיסתיים המו"מ על השינויים המבניים. עובדי הנמלים מתנגדים כידוע להפעלת נמלים פרטיים בארץ. הנמל של מספנות ישראל אמור לפעול בסמוך לנמל חיפה.

מנכ"ל רשות הנמלים, עמוס רון, אמר היום, כי החלטת בג"ץ חשובה ומגבה את עמדת הרשות מתחילת המו"מ, שלפיה יש לעשות הכל כדי להשלים את המו"מ בהבנה ובהסכמה עם העובדים. הוא הוסיף, כי הוא מקווה שההחלטה של בג"ץ תסייע להגיע להסכמה עם העובדים, גם בסוגיות נוספות.

שופטי בג"ץ קבעו, כי לא מצאו הצדקה להתערבות בהליכים שמתנהלים בבית הדין הארצי לעבודה. לדברי בג"ץ, מן הראוי שבית הדין לעבודה, הבקיא בפרטי הסכסוך, ימשיך ויבחן את טענותיה של מספנות ישראל, אם אמנם הדבר עדיין נדרש, שכן התקופה שקצב רון עומדת ממילא לפקוע בעוד מספר שבועות.

כן נקבע, כי מספנות ישראל תישא בשכר טרחת עו"ד של כל אחד מהמשיבים בסך 15 אלף שקל.

כאשר נכנסה האוניה הראשונה לרציפי מספנות ישראל, בנובמבר אשתקד, החלה שביתה גדולה בנמלים. מספנות ישראל טענה בבג"ץ, כי החלטתו של רון היתה ללא סמכות, והיא מהווה כניעה לשביתת העובדים ופוגעת בניסיון של שנים ליצור תחרות כלשהי בנמלים. (בג"ץ 7529/04).