הרצוג מינה ועדה בראשותו של אורי אור לבחינת המשך מימון פעולות השמירה והאבטחה על בתים יהודים במזרח ירושלים

שר השיכון, יצחק הרצוג, מינה ועדה, בראשות האלוף (מיל') אורי אור, שתבחן את מימון פעילות השמירה והאבטחה על בתים יהודים במיתחמים במזרח ירושלים. עלות פעולות השמירה כ-32 מיליון שקל בשנה. הוועדה תתבקש להגיש את המלצותיה בתוך 90 יום.

כיום מממן משרד השיכון שמירה באבו-דיס, כפר התימנים, סילואן, עיר דוד, מקום מגוריו של מנכ"ל המשרד לשעבר, אבי מעוז ומיתחמים נוספים באיזור.

האבטחה על בתי היהודים במזרח ירושלים החלה בראשית שנות ה-90', ומטרתה לאפשר לתושבים היהודים להתגורר במקום. במהלך השנים גדל מספר הדיירים, וכך גם מספר המאבטחים. עד 1996 מומנה האבטחה על-ידי חברת עמידר, שבאחריותה דירות הדיור הציבורי. ב-1996, כאשר סגן השר, מאיר פרוש, נתמנה לאחראי על משרד הבינוי והשיכון, עבר מימון האבטחה למשרד השיכון.

יצויין, ששרת השיכון היוצאת, ציפי לבני, כבר החליטה על העברת הנושא לאחריות המשרד לביטחון פנים, אך ההעברה לא בוצעה בסופו של דבר בשל התנגדות המשרד לביטחון פנים.

על הוועדה בראשות אור הוטל לבחון את הסעיף התקציבי הרלוונטי ממנו נלקחים כספי השמירה, את הצרכים ואת חלופות להתייעלות ולחיסכון.

לדברי הרצוג, "מצאתי לנכון לפעול בהקדם לבדיקת הנושא מאחר ואיני רואה בפעילות אבטחה ושמירה חלק אינטגרלי מפעילות משרד הבינוי והשיכון, שתקציבו מיועד בבסיסו למימון פעילות בנייה".

הוא הוסיף, כי לאור הקיצוץ ההולך וגדל בתקציב המשרד, קיימת חשיבות למתן עדיפות בהקצאת משאביו לקידום נושאים הקודמים בסדר העדיפויות. ואולם טרם קבלת החלטה מן הראוי לבחון את הנושא על כל היבטיו ולהציע תשתית נאותה להתמודדות עימו.