למה בעצם זה לא הסדר כובל?

מדוע אם המנהלים של הבנקים היו מחליטים לסגור את כל הבנקים במתואם, זה כן היה הסדר כובל - ולעובדים מותר לעשות זאת?

האם שביתת ההזהדות על עובדי הבנקים עם עובדי המזרחי אינה הסדר כובל? מדוע אם המנהלים היו מחליטים לסגור את כל הבנקים במתואם, זה כן היה הסדר כובל - ולעובדים מותר לעשות זאת? משיב עו"ד יוסי לוי, מומחה להגבלים עסקיים:

"החוק אוסר על גופים שמנהלים עסקים לבצע הסדר כובל. הבנקים מנהלים עסקים, אך אם נעשית פעולה כלשהי שאינה בבחינת עסק, אין בכך הסדר כובל. אם העובדים עושים פעולות במסגרת שמירת עובדים, זה לא נכנס לקטיגוריה של עסק.

"לעומת זאת, אם היו מתארגנים יחד ומחליטים למשל לקנות מתנות חג רק מחברה מסוימת, כאן הם פועלים כמו עסק וזה היה אסור. אם למשל, הם היו מחליטים שמונעים שירות רק מגורמים מסוימים, במקרה כזה לכאורה אפשר להגיד שהם פועלים כמו עסק. הכל נגזר מהשאלה, האם כשהם מחליטים על הפעולה, זה במסגרת ניהול עסקים או ניהול פעילות שאינה בגדר עסק.

"לגבי הרבה מאוד אלמנטים או פעילויות של ועדי עובדים, אני משוכנע לגמרי שיש בהם סממנים של הסדרים כובלים, כי הם לא נופלים תחת הפעילות של שמירה על זכויות, אלא תחת פעילות עסקים. היום ועדי עובדים יכולים להכריע גורלו של עסק, לשבט או לחסד, בהחלטתם אם לרכוש ממנו מתנות חג. זה אני משוכנע שצריך לבדוק בפינצטה.

"יחד עם זאת, ככלל, פעולות של ועד עובדים לא כפופות לחוק ההגבלים עסקיים, משום שהוועדים אינם לא גופים עסקים. אם בפעולה שלהם יש אלמנטים עסקיים והיא חורגת מהפעולות הרגילות שלהם, הממונה יכול להתערב. במקרה הספציפי, זה נראה כאילו לא קשור לעסקים, אלא בגדר סולידריות של עובדים".