ריבלין: נתניהו הבטיח לי ליישם את הדו"ח; אביטל: חובת המדינה והבנקים לסייע ליורשים

מבהיר: אם האוצר לא יעמוד בהתחייבות - הכנסת תכפה זאת עליו; מעריך: מדובר ב-150 מיליון שקל

יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית, ח"כ קולט אביטל, הביעה היום (ג') תקווה שיוקם בהקדם הגוף הממלכתי שאחד מתפקידו לטפל בפניות הציבור בעקבות פרסום שמות בעלי החשבונות מתקופת השואה. רשימת השמות פורסמה היום (ג') באתר האינטרנט של הכנסת.

אביטל אמרה, כי בהעדרו של גוף כזה, היא עצמה מכוונת את הפונים אליה לאפוטרופוס הכללי, אשר כספי הבנקים הגיעו אליו לאחר תקופה שהוחרמו בידי הממונה על רכוש האויב במהלך מלחמת העולם.

"יש הבדל גדול בין החשבונות, והיורשים לא יודעים מה צריך לעשות כדי שיקבלו את המגיע להם. זו חובתם של הבנקים והמדינה לעשות הכל כדי שהיורשים יידעו מה לפניהם ויקבלו את המגיע להם", אמרה ח"כ קולט אביטל.

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, מעריך שמדובר בסכום של כ-150 מיליון שקל, אשר השבתו צריכה להתחלק בין הבנקים (שליש) למדינה (שני שלישים). הוא גילה, כי שר האוצר, בנימין נתניהו, הבטיח השבוע ליישם את הדו"ח. ריבלין הוסיף, כי אם לא כן - "הכנסת שתאשר את הדו"ח תורה לממשלה לבצע אותו".

ועדת החקירה לא קבעה את הגוף שאמור ליישם את הדו"ח, עקב חילוקי דעות עם משרד המשפטים על החוק שמסדיר זאת ואשר הוגש לאחרונה לאישור הכנסת. הגוף שיקום במתכונת קרן או חברה ממשלתית, אמור לנתב לטובת ניצולים ומפעלי הנצחה את הסכומים שלא יימצאו להם יורשים.

פרופ' נחום גרוס, חבר הוועדה המקצועית שליוותה את החקירה, הביע חשש שלחצים של האוצר יעכבו את יישום הדו"ח.

נחום גרוס גם גילה, כי לאחר שהוקמה הוועדה, אחד הבנקים השמיד שלא במתכוון כמות גדולה של חומר ארכיוני, ורק מסמכים שהתגלו בתיקי האפוטרופוס הכללי סייעו לשחזר את הנתונים שהופיעו בהם.

אביטל ציינה, כי טרם החל למעשה החלק השני שהיה אמור להיות במנדט שלה של ועדת החקירה - איתור הנדל"ן שרכשו יהודים בארץ עד פרוץ מלחמת העולם. זאת, עקב החלטה של הכנסת לסיים את עבודת הוועדה בסוף 2004.

אביטל ציינה, כי האפוטרופוס שהסתייג קודם לכן גם מהחקירה אחר חשבונות הבנקים, אמנם שיתף פעולה בהמשך אבל היה צריך לנהוג אחרת לגבי החשבונות. "לו נהג כפי שצריך ודרש שיערוך של הכספים, עבודת הוועדה היתה מיותרת", אמרה אביטל.