הפשלה של קולט אביטל: שמות ערביים השתרבבו לדו"ח הוועדה לאיתור נכסי קורבנות השואה

הטעות נתגלתה על-ידי כתב "גלובס", ממש לפני פרסום הדו"ח * לאחר פניית "גלובס" לקבלת תגובה, נגנז הכרך שכלל מסמכים של בנק עותומן

ועדת החקירה הפרלמנטרית לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה שנרכשו בישראל, נאלצה ערב פרסום הדו"ח המסכם שלה והמלצותיה, לגנוז את הנספח לדו"ח המכיל את שמות 9,000 בעלי חשבונות הבנקים הרדומים שכנראה שייכים לקורבנות השואה. הנספח בצורת כרך עבה יצא לאור במקביל לפרסום השמות באתר האינטרנט של הכנסת.

הכרך עצמו נגנז שלשום (ב') לאחר שכתב "גלובס" בכנסת, שקיבל אותו עם הדו"ח להכנת הפרסום, גילה בו מספר עמודים שבהם שמות ערביים. הוא ביקש את תגובת יו"ר הוועדה ח"כ קולט אביטל (עבודה), והתברר כי השמות הערביים השתרבבו בטעות מתוך מסמכים של בנק עותומן שהיה קיים בארץ עד הקמת המדינה והתמזג עם בנק דיסקונט.

המסמכים נבדקו ע"י צוות רואי החשבון של הוועדה כדי לסנן מתוכם רק את שמות בעלי החשבונות היהודיים התואמים את משימת האיתור.

ח"כ אביטל נדהמה להיווכח כי בעלי החשבונות הערביים לא נופו מספר השמות למרות סדרת ההגהות הקפדניות שהוא עבר לפני ההדפסה. כצעד מיידי נסרקה רשימת השמות שעמדה לעלות לאתר האינטרנט והשמות הערביים שנמצאו גם שם - הוצאו ממנה. מחיקה כזאת לא ניתן היה לבצע בספר המודפס ואביטל נאלצה להורות על גניזתו, בתודה לכתב גלובס על ערנותו שמנעה את אי הנעימות אם הספר היה מופץ לקראת מסיבת העיתונאים אתמול. מהדורה מתוקנת של הספר תודפס מחדש.

מליאת הכנסת אישרה אמש (ג') את הדו"ח והמלצותיו, שקיבלו תוקף מחייב. לכנסת נמסר כי הימנעות הבנקים או הממשלה מלמלא את חלקם בהשבת מלוא הערך של פיקדונות הבנקים ליורשים החוקיים, תאלץ את הבית לעגן אותם בחקיקה מיוחדת.

במקביל התברר ערב פרסום דו"ח הוועדה, כי יד נעלמה הכניסה שינוי באחד הממצאים המרכזיים של הבדיקה בבנק לאומי. משרד רו"ח יהודה ברלב מצא בבנק 180 חשבונות רדומים שקרוב לוודאי השתייכו לקורבנות שואה, וביצע בדיקה מדגמית של כמה עשרות מתוכם מול שמות הקורבנות שב"יד ושם". הבדיקה מצאה התאמה מלאה בין רשימת החשבונות לבין רשימת הקורבנות.

בדו"ח שהגיש לוועדה המייעצת ציין ברלב בכוכבית את דבר קיום הבדיקה המדגמית ותוצאותיה. ואולם, בטיוטה הסופית שהוגשה לעיון המשרד, נמחקה הערה זו ובמקומה נאמר שמדובר בחשבונות שתכולתן מרמזת שלא השתייכו לקורבנות שואה. רק הערתו של ברלב מנעה את הדפסת הדו"ח הסופי בצורה זו.

ברלב סירב לומר היום (ד') האם מדובר בטעות או בהטעיה. הוא ציין עם זאת, כי נראה שגורם כלשהו דיווח לבנק לאומי בזמן אמת על השינוי ולאחר מכן על התיקון, שכן הדבר נראה לכאורה מהשוני בהתבטאויות של גורמים בבנק בנקודות זמן שונות.

בנק לאומי מסר בתגובה, כי אין כל קשר בין הדברים, וכי הוא הופתע לגלות בדו"ח המסכם של הוועדה את איזכור אותם 180 חשבונות. הבנק שב וטוען, כי אין קשר בין חשבונות אלו לבין השואה.

יו"ר הוועדה המייעצת, עו"ד צבי ברק, אמר בתגובה, כי טרם בדק האם אכן נעשה שינוי כזה. הוא ציין באופן כללי, כי הייעוץ המשפטי לוועדה הכניס שורה של שינויים בהערות לטבלאות שבדו"ח, אם כי הדגיש, שלא ידוע לו האם זהו המקרה גם כאן.