חמשת היסודות

לפי הפנג-שווי, מעגל חמשת היסודות מורכב מן העץ, האש, האדמה, המתכת והמים. יסודות אלה מקיימים ביניהם יחסים מורכבים, כמו בטבע, של יצירה, בקרה והרס. גם כאן ישאף הפנג-שוויאיסט לאזן ביניהם בצורה הטובה ביותר. האיזון ייעשה באמצעות החומרים עצמם או באמצעות הצורות והצבעים המייצגים אותם.

יסוד העץ מצוי למכביר בגינה. הוא מיוצג על-ידי כל החומרים העשויים עצים וצמחים, לרבות עצים וצמחים, על-ידי צבעי הירוק והחום, ועל-ידי צורה של פסים לאורך. יסוד זה מוזן על-ידי המים, מוחלש על-ידי האש, ומבוקר על-ידי יסוד המתכת, ועל כן בבואנו לאזן אותו נשתמש בשני יסודות אלה.

יסוד המתכת מיוצג על-ידי הצבעים לבן ואפור, וצורתו צורת עיגול ואליפסה. רהיטי-הגן המומלצים יהיו אפוא ממתכת, ולא מנצרים או מעץ, והשולחן המועדף יהיה עגול.

אם נבחר לחזק את יסוד האש, נשתמש בצבעים המתאימים: אדום וכתום, בחומרי בעירה ואור כגון מנורות ונרות; בחומרים מן החי: עור, פרוות, נוצות, ודמויות של בני-אדם וחיות; ובצורות של משולשים, פירמידות וקונוסים.

המים אף הם יסוד חשוב בגינה, ולפי הסינים - בחיים בכלל, בהיותם מייצגים את השפע. המים בגינה יבואו לידי ביטוי בבריכות ובמזרקות, וכן בחפצים עשויים זכוכית ומראות. הם מיוצגים על-ידי צבעים כהים כמו שחור וכחול, ועל-ידי צורות אמורפיות וא-סימטריות.

בעוד המים זורמים, האדמה מהווה יסוד קבוע ובטוח. חיזוק יסוד האדמה ייעשה על-ידי חומרים כמו חרס, קרמיקה, שיש, או סתם אבנים, על-ידי צורות מרובעות ועל-ידי צבעים צהובים, זהובים, וכמובן - צבעי אדמה.