אוטוביוגרפיה

"הטייס" מרטין סקורסזה, ארה'ב, 2004, 170 ד'.

***** למעלה מ-20 שנה מייחל הבמאי הנערץ, מרטין סקורסזה, להחזיק בידו את הפסלון המוזהב. ב-1981 למשל, האקדמיה העדיפה את המלודרמה השמרנית, "אנשים פשוטים" על-פני העוצמות של "השור הזועם". 2005 תהיה השנה של סקורסזה לא משום ש"הטייס" הוא סרטו הטוב ביותר (הוא לא), אלא בשל העובדה שיש בו כדי לסכם את הקריירה המופתית ואת תרומתו הקולנועית המופלאה של אחד מן היוצרים האמריקנים המרתקים ביותר.

"הטייס" הוא חבר נוסף בתנועת הסרטים הביוגרפיים ובמרכזו ניצבת דמותו של הווארד יוז (ליאונרדו דיקפריו). וכמקובל בז'אנר, הסרט פותח באירוע מעצב מן הילדות ואחר-כך מבקש לדלג לשנים המרתקות יותר בחייו של המיליונר האקסצנטרי, היינו, שלהי שנות העשרים עד שנות הארבעים. סקורסזה תוחם את הטיפול לשנים הללו משום שהן מאפשרות לו את המבנה העלילתי האהוב עליו מכל, הכולל שני חלקים סימטריים.האחד מלא

בחדווה ולהט והוא מתעד את המרוץ לצמרת של יוז - אותו בחור טקסני צעיר, שירש את הון אביו, ביקש להשקיעו בסרטים יומרניים, קנה חברות תעופה ובילה עם היפות והנחשקות בכוכבות הוליווד. בחלקה השני, היצירה מתעטפת בצבעים קודרים ובטון מלנכולי שעוקבים אחר התקופה החשוכה בחייו של יוז בה החל לאבד את שפיותו.

ניתן לומר שסקורסזה מייצר את אותו דיון בכל סרטיו. בין אם זו דמותו של ג'קי לה מוטה ב"השור הזועם" או רופרט פאמפקין ב"מלך הקומדיה" לעולם נעקוב אחר דמות מלאת אמביציה שמבקשת לכבוש את העולם, אך בדרכה לעשות זאת, מאבדת לא אחת את שפיותה ונכנסת לתקופה קשה, שתעצב את שנותיה המאוחרות יותר. המשיכה של הבמאי לסוג הסיפורים הללו ברורה מאליה. כיוצר סקורסזה חווה אירועים דומים. עוד בגיל צעיר הוא סומן כתקווה הגדולה ביותר של הקולנוע האמריקני, מאוחר יותר הוא חווה סדרה של משברים אישיים ויצירתיים שהובילו אותו לתקופה חשוכה ודכאונית שאף כללה אשפוז אך לבסוף הגיעה לה הישועה המיוחלת.

"הטייס" עוסק בתשוקה האובססיבית ליצור. בין אם זה סרט על מלחמת העולם הראשונה, בין אם זה דגם של מטוס ביון חדש או אפילו חזייה תומכת לשחקנית מצודדת, יוז ניגש לכל מיזם בהתלהבות ומסירות המעוררות בד בבד יראה וכבוד. זו אגב גם תמיד הייתה דרכו של סקורסזה, שכל דקה בסרטיו ספוגה בהערצה ובאהבה לאמנות השביעית.

לאכול בגדול

"הקצבים", אנדרס תומאס יאנסן, דנמרק, 2003, 95 ד'.

**** לאחר מאבק עיקש בצנזורה הישראלית יוצאת לאקרנים הקומדיה הדנית השחורה והמדממת, "הקצבים". הסרט עוקב אחר מעלליהם של סבנד וביורן, שני חברים המואסים במעסיקם המרושע ומחליטים לפתוח מעדניית בשרים משלהם. לאחר פתיחה לא מוצלחת העסק מתחיל לשגשג אך מה יעשו גיבורינו כשיגלו שסוד הצלחתם קשור למותו של טכנאי מקררים שמוכיח יעילות רבה יותר כעוף ברוטב מרינדה?

על-אף העיסוק באכילת אדם מדובר בסרט קטן ומשעשע שיכניס כל צמחוני לדכאון ויגרום לכל קניבל לשיר ברון, ומכאן שיש להוסיף את האזהרה: לבעלי קיבה חזקה בלבד!