הדמוקרטים החדשים

כשאנשים חובשי כיפה, שלא לדבר על שטריימלים, זועקים על "אובדן הדמוקרטיה", לי זה נראה מגוחך

כשאנשים חובשי כיפה, שלא לדבר על שטריימלים, זועקים על "אובדן הדמוקרטיה", לי זה נראה מגוחך. זה הופך לפארסה של ממש, כאשר זעקת האין-דמוקרטיה הופכת להיות הסלוגן העיקרי של המתנחלים המתנגדים לפינוי, לא רק לפינוי היישובים בעזה, אלא לכל פינוי שהוא.

קודם כל צריך שלא יהיה ספק, כי המאבק נגד הפינוי וההתנתקות אינו פוליטי, אינו חברתי, אינו אנושי - אלא דתי. בהפגנה שנערכה שלשום (א') נגד ההתנתקות, היה צריך לחפש במיקרוסקופ אפילו ראש אחד שאינו מכוסה בכיפה או בכובע. עובדה זו כשלעצמה צריכה להחליש את עניינו של המאבק, מכיוון שאף אחד עוד לא הוכיח שהאלוהים, או תורתו, הם נגד ההתנתקות. לא הייתי מתפלא לו התברר שהם בעצם בעד. וזה גם מוכיח, בעצם, שמתנגדי הפינוי הם מיעוט קטן.

שרון דיקטטור, שרון מצפצף על כולם - אלה פחות או יותר המסרים של המתנחלים שוחרי הדמוקרטיה. האמת היא ששרון הביא את זה על עצמו, דווקא בכך שהיה יותר מדי דמוקרטי, אם יש דבר כזה. הוא הרי נבחר בבחירות כלליות להנהיג, במקום זאת הוא הלך עם ההתנתקות למשאל אצל חברי הליכוד, צעד טפשי ובלתי נחוץ עליו הוא, ואנחנו, משלמים ביוקר עד היום, ועוד נמשיך לשלם.

התוצאות של אותו משאל הן המשמשות היום את הטוענים, כי שרון אינו דמוקרטי, בכך שהוא ממשיך לקדם את ההתנתקות למרות שהתוצאה במשאל היתה נגד המהלך. אין טעם לומר למתנחלים שבמדינה דמוקרטית הכנסת היא זו שמחליטה, ושם יש רוב לתומכי מהלך ההתנתקות, כי הם יודעים זאת היטב.

הם גם יודעים שהדיקטטורים הגדולים ביותר הם הרבנים. שרון וכל פוליטיקאי אחר לא מגיעים לקרסוליים שלהם. מילה של הרב יוסף - ומפלגה שלמה, על עסקניה ובוחריה, קופצת לדום ומצייתת. עלון חרדי, "מעייני הישועה", מצטט את הרב הראשי לשעבר, מרדכי אליהו, שקבע, כי הצונאמי קרה בגלל שאומות העולם תומכות בהתנתקות. ואל האיש הזה פונים פוליטיקאים דתיים כדי לקבל ממנו הוראות כיצד לנהוג בכל דבר ועניין.

דת ודמוקרטיה הם שני דברים שאינם הולכים ביחד. דמוקרטיה מושתתת על ראש פתוח, על ביקורת, על התלבטויות, על בחירה. הדת מבוססת על ציות לאלה הנחשבים לכוהניה. מה שעושים הדתיים זה לאכול את העוגה הדמוקרטית, ומנגד להשאיר שלמה את עוגת האנטי-דמוקרטיות שלהם כאנשים מאמינים.

לא רק שדתיים רבים אינם דמוקרטים בהשקפת עולם; גם הדמוקרטיה לה הם מטיפים היא סלקטיבית. הם אף פעם לא מתחו, כמובן, ביקורת על החוקים השונים שנכפו על ידם על הרוב הלא-מאמין בישראל (אם כי באופן דמוקרטי לכשעצמו). הם רוצים משאל עם על ההתנתקות, אבל הם יעלו על הבריקדות נגד משאל עם על, למשל, גיוס בחורי ישיבה. או מענקים למגזר הדתי. זו דמוקרטיה סלקטיבית, בדיוק כמו הדתיות שלהם.