מפוני תוכנית ההתנתקות שיעברו למרחב העיר אשקלון יקבלו 30 אלף דולר נוספים

השר מאיר שטרית הממונה על ביצוע החוק הציע את התוספת בעקבות פניות שקיבל ממתיישבים ברצועה

מרחב העיר אשקלון ייחשב לאזור עדיפות א' לצורך חישוב הפיצויים למפוני רצועת עזה בתכנית ההתנתקות, ומי שיבחר להעביר את מגוריו לתחומי העיר יהיו זכאים למענק נוסף בסך 30 אלף דולר על הפיצויים הרגילים כמו למי שיעברו לאזורי הנגב והגליל.

ראה"מ שרון אישר להכניס תוספת זו לנוסח המתוקן של חוק פינוי-פיצוי שיוגש בשבוע הבא לאישור הכנסת בקריאה שניה ושלישית. השר מאיר שטרית הממונה על ביצוע החוק הציע את התוספת בעקבות פניות שקיבל ממתיישבים ברצועה אשר בדקו את האפשרות לעבור למרחב אשקלון, נוכח מחירי הדירות הגבוהים שהם נדרשים לשלם.

תיקון משמעותי נוסף, שייכנס לנוסחו הסופי של החוק, מגדיל את בסיס החישוב של הפיצויים עבור בית המגורים מעבר לשטח המגורים העיקרי, אשר נקבע בהצעת החוק המקורית. החישוב יכלול תוספת של 15% לפחות הכוללת את שטחי המרפסות, המחסנים והמרתפים, אף זאת לפי הצעת שטרית. לפי הצעת ועדת המשנה של ועדת הכספים יכלול החישוב גם את תשלומי המע"מ ושכר טרחת עורך הדין על הבית בבנייה או ברכישה, וכן את שווי הציוד הנלווה כמו המטבח ומערכת מיזוג האוויר.

ההצבעות בוועדת הכספים על אישור החוק המתוקן לקריאה שניה ושלישית נדחו מהיום (ה') לשבוע הבא, אך טרם נקבע המועד המדויק. מ"מ היו"ר ח"כ אברהם שוחט (עבודה) נימק את הדחייה בבקשת ח"כים ליום דיונים נוסף. בפועל משרתת הדחייה את הקואליציה נוכח הקושי לגייס רוב להעברת החוק בוועדה.

מצב הקואליציה החריף אמש (ד') כשמספר התומכים המשוער הצטמק במעבר מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ דניאל בנלולו מהליכוד, אל שורת המתנגדים מקרב המורדים בסיעה. היום עומד מספר התומכים על 8 מול 10 מתנגדים. הקול ה-19, יו"ר הוועדה ח"כ יעקב ליצמן מאגודת ישראל, ייעדר עד תום ה"שבעה" על מות אמו, באמצע השבוע הבא.

עמיתיו לסיעה של ליצמן, הח"כים מאיר פרוש וישראל אייכלר, מסרבים להחליפו עקב התנגדותם להתנתקות. קשה בינתיים לדבר גם על החלפת מתנגדים אחרים מחברי הוועדה, עד שובו מחו"ל של יו"ר הקואליציה ח"כ גדעון סער. אבל גם מעורבותו בספק כי גם הוא במתנגדי ההתנתקות.

תיקונים נוספים שייכנסו לחוק לפי הצעת השר שטרית, כוללים בין השאר גם הרחבה ניכרת של דמי ההסתגלות לעובדים שכירים על כל תקופות העבודה ולא רק על תקופת המעסיק האחרון; זכאות להלוואה בתנאים מועדפים למי שיפנה את ביתו מרצון ויעדיף לחשב את הפיצויים לפי מסלול השומה הפרטנית של שווי הנכס; הרחבת הזכאות לפיצויים גם על חממות שהוקמו לפני 1996 בשיעור 40% מערכה של חממה חדשה; לוועדת הזכאות שקובעת את זכויות המתפנה יצורף חבר המייצג את האינטרסים של המתיישבים בהתייעצות עם ראשי המועצות האזוריות שומרון ועזה.