שניים מבעלי חברת יוקוס לשעבר טסו מישראל לוושינגטון, לארוחה עם בוש

רוסיה ניסתה למנוע את כניסתם של ברודנו ודובוב, שהיא מגדירה כעבריינים נמלטים, לארה"ב

שניים מבעלי המניות של חברת יוקוס שנמלטו לישראל, מיכאל ברודנו וולדימיר דובוב, הגיעו מישראל לביקור בארה"ב והם היו אמורים להשתתף היום בארוחת בוקר במעמד נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש. ארוחת הבוקר מתקיימת במלון הילטון בוושינגטון.

השניים הוזמנו לאירוע ע"י חברי הקונגרס האמריקאי טום לאנטוס וכריסטופר קוקס. הזמנה נשלחה גם למיכאיל חודורקובסקי, לשעבר יו"ר יוקוס ובעל השליטה בחברת הנפט הזו, שהולאמה למעשה, לכלא במוסקבה.

דובוב וברודנו מבוקשים ע"י שלטונות רוסיה. מספר ימים בלבד לאחר שקבוצת מנאטפ (נבזלין, דובוב וברודנו - מבעלי יוקוס) תקפה פומבית את שלטונות רוסיה והודיעה כי בכוונתה לנהל מאבק משפטי-בינלאומי כנגד הקרמלין, נוספו גם ברודנו ודובובוב לרשימת הנרדפים פוליטית ע"י פוטין.

פרשת יוקוס נמשכת כבר למעלה משנה וחצי, עוד לפני מעצרו של חודורקובסקי באוקטובר 2003, והאשמתו בהונאה והעלמות מס. הפרלמנט האירופי קבע בשבוע שעבר כי מדובר ברדיפה פוליטית שמנהל פוטין כנגד בעלי יוקוס המתנגדים לו פוליטית.

בתחילת הפרשה עצר פוטין את חודורקובסקי, אשר תמך במפלגות האופוזיציה ונחשב כמתחרה ריאלי של פוטין לנשיאות. לאחר מכן, ניסה פוטין לשים ידו על ויקטור נייבזלין, גם הוא מבעלי יוקוס, זאת מיד לאחר שנבזלין הודיע פומבית שהוא תומך ביריבתו הפוליטית של פוטין - מנהיגת האופוזיציה חקמאדה.

נייבזלין נמלט לישראל, והוא מתגורר כיום בהרצליה פיתוח. התביעה ברוסיה מאשימה אותו, בין היתר, בהזמנת רצח של שני בני זוג תושבי מוסקבה, בקשר לעסקיו ברוסיה.

כמה ימים לאחר שקבוצת מנאטפ (נייבזלין, דובוב וברודנו, בעלת השליטה ביוקוס) תקפה פומבית את שלטונות רוסיה והודיעה כי בכוונתה לנהל מאבק משפטי בינלאומי כנגד הקרמלין, נוספו "במפתיע" גם ברודנו ודובובוב לרשימת הנרדפים.

יומון העסקים הרוסי קומרסנט דיווח היום על ארוחת הבוקר של ברודנו ודובוב עם הנשיא בוש בוושינגטון, ועל כך ששלטונות רוסיה פנו לאינטרפול, בבקשה לפעול נגד כניסתם של השניים לארה"ב, ללא הועיל. נייבזלין, ה"אוליגרך" השלישי שהחזיק ביוקוס, ושחודורקובסקי העביר אליו בדצמבר את מניות ההצבעה שלו בחברה, העדיף להישאר בישראל, לפי מקור יודע דבר המייצג אותו בישראל.