הקוסם מארזים: רווח הון של 44 מיליון שקל בלונדון תוך שנה

מאיר גורביץ עשה זאת שוב ומכר ברווח עצום בניין המשרדים שנרכש אשתקד מתחילת השנה זינקו מניות ארזים ב-50% ומתחילת 2001 ביותר מ-3,000%

מאיר גורביץ ממשיך ללהטט בשוק הנדל"ן הלוהט של בריטניה. היום דיווחה חברת ארזים השקעות , שבשליטת גורביץ, על הסכם למכירת בניין משרדים במרכז לונדון תמורת 409 מיליון שקל. במועד חתימת העסקה קיבלה החברה מקדמה על חשבון התמורה הקודמת, בסך של כ-21 מיליון שקל. העסקה צפויה להיות מושלמת במהלך הרבעון הראשון והיא תניב לארזים רווח הון של 44 מיליון שקל.

מדובר בהשבחה מהירה של נכס, שנרכש ע"י ארזים ברבעון הראשון אשתקד. מדובר במבנה משרדים, בשטח של 10.6 אלף מ"ר, המושכר לתקופה של 15 שנה לחברת ההיי-טק הבורסאית לוגיקה, תמורת 3 מיליון ליש"ט לשנה. בארזים סירבו לציין את שם רוכש הנכס.

מניות ארזים זינקו מתחילת השנה בכמעט 50% והן משקפות לחברה שווי של כחצי מיליארד שקל. גורביץ, המחזיק 62.5% ממניות החברה, הוא הנהנה העיקרי מהשבחת הערך. אשתקד, מכר גורביץ מניות ארזים ב-75 מיליון שקל, במסגרת הצעות רכש שהגישה חברה-בת והפך לאחד מהמממשים הגדולים בבורסה ב-2004. בקצב הנוכחי, שנת 2005 תהיה מבחינתו אף טובה מקודמתה.

מניות ארזים עלו בארבע שנים האחרונות ביותר מ-3,000% על רקע רווחים עצומים שרשמה החברה ממימוש נכסים בבריטניה. בתשעת החודשים הראשונים של 2004 רשמה ארזים רווח של 102 מיליון שקל, כפול כמעט מבשנת 2003 כולה. רוב הרווח נבע ממכירת נכס בקרדיף, אנגליה, המושכר לחברת בריטיש טלקום.

מי שצפויה ליהנות מההשבחה המהירה בארזים היא גם חברת הביטוח הפניקס, שמחזיקה מאז דצמבר 2004 אופציות למימוש ב-10% ממניות החברה, שהוקנו לה כנגד הלוואה של 100 מיליון שקל לתקופה של 15 שנה. את האופציות קיבלה הפניקס במחיר מימוש של 33 שקל, שהיה מחיר השוק במועד מתן ההלוואה, אך מאז נסקו מניות ארזים ביותר מ-50%.

בשבוע שעבר הצטרפה להצלחה של ארזים חברת ביטוח נוספת, מנורה, שבשליטת מנחם גורביץ. ארזים ומנורה הקימו חברה משותפת, שתפעל לרכישה, בחלקים שווים, של נכסים בגרמניה. בשלב זה, הוסיפה ארזים, מתנהל מו"מ לרכישת מבנים הכוללים כ-2,274 דירות מושכרות או מיועדות להשכרה בגרמניה, בעלות של עד 421 מיליון שקל.

ארזים, שעד היום ביססה פעילות נדל"נית מוצלחת בבריטניה, מהמרת כעת על גרמניה, שוק נדל"ן שלדברי מנכ"ל ארזים, טלי ירון-אלדר, "מתאפיין במימון זול ביחס לתשואות שניתן להשיג שם. מבחינתנו, מדובר על הזדמנות עסקית וגם הקטנת הסיכון המטבעי והעסקי שלנו בשוק האנגלי".

בשבוע שעבר השלימה ארזים רכישה ראשונה בגרמניה של 18 נכסי נדל"ן תמורת 181 מיליון שקל. ארזים שילמה על החשבון 84 מיליון שקל כנגד קבלת מכתב אשראי בנקאי (בסך של 14 מיליון אירו) מאת המוכרת וכן רישום 8 מהנכסים על שמה. ארזים מעריכה, שהעסקה תושלם במהלך הרבעון הראשון של 2005.

הנכסים שרכשה ארזים משתרעים על שטח של 65 דונם, מתוכם 25 אלף מ"ר בנויים המשמשים כמרכזי מכירה של חלקי חילוף לרכב. הנכסים מושכרים לתקופה של 15 שנה לרשת המתפעלת כ-500 מרכזים דומים. הם צפויים להניב 15.5 מיליון שקל בשנה.