גם כלל פיננסים נותנת אשראי: העניקה 100 מ' ש' לגזית גלוב באג"ח ואופציות

מימוש האופציה יהפוך את כלל לבעלת המניות השנייה בגודלה בגזית גלוב אחרי חיים כצמן

נדמה שלא עובר יום ללא פרסום עסקה בה חברת ביטוח נותנת אשראי למגזר העסקי. בשבוע שעבר המשיכה הפניקס במדיניות המימון הידועה שלה והעמידה לקרדן הלוואה בסך 110 מיליון שקל. השבוע מתחיל עם כלל פיננסים כנף מקבוצת כלל החזקות ביטוח, שהעמידה לחברת הנדל"ן גזית גלוב 100 מיליון שקל תמורת הקצאת אג"ח וכתבי אופציות.

מימוש האופציה יהפוך את כלל לבעלת המניות השנייה בגודלה בגזית גלוב אחרי יו"ר החברה, חיים כצמן. עם זאת, כלל לא תוכל למנות דירקטור בגזית. מנכ"ל גזית גלוב, דורי סגל, אמר כי לחברה אין ייעוד ספציפי לכסף "עוד לא קבענו מה נעשה עם הכסף, בהיקפי הפעילות שלנו, לא מדובר בסכום כה גדול".

גזית גלוב תנפיק לכלל ביטוח אג"ח לא סחיר ושאינן להמרה בסך 100 מיליון שקל הנושאות ריבית שנתית של 5.1% צמודות למדד. הריבית תשולם מדי שנה והקרן תפרע בשלושה תשלומים שווים בין השנים 2010-2012. האג"ח מדורגות על ידי מעלות בדירוג AA מינוס, והן חלק ממסגרת הנפקה של 350 מיליון שקל המיועדת להחלפת חוב קצר לחוב ארוך.

ההנפקה תבוצע על ידי חברה-בת אמריקנית פרטית ובבעלות מלאה של גזית גלוב ותגובה בערבות בלתי מסויגת על ידי החברה-האם.

בנוסף לאג"ח הקצתה גזית גלוב לכלל 3.2 מיליון אופציות לא סחירות לשנתיים להמרה למניות רגילות של החברה. האופציות מהוות 3.47% ממניות החברה בדילול מלא. כלל מחזיקה כיום 4.39% ממניות גזית גלוב ומימוש מלא של האופציות יעלה את שיעור אחזקתה ל-7.86%.

האופציות נמצאות עמוק מחוץ לכסף, שכן ההקצאה בוצעה לפי מחיר מימוש של 31 שקל למניה עד ה-31 בינואר 2006, כאשר מחיר המימוש להמרה בתקופה שעד 31 ינואר 2007 יעלה ל-33 שקל. מחיר המניה בסגירת המסחר ביום ה' עמד על 25.55 שקל, כלומר מחיר המימוש גבוה בכ-25% משער המניה.

בנוסף קובע הסכם הקצאת האופציות, כי לא תעשה התאמה לגבי מחיר המימוש במקרה של חלוקת דיבידנד, וכי מחיר המימוש יהיה צמוד למדד. לגזית גלוב מדיניות דיבידנד מוצהרת ואגרסיבית במסגרתה מחולק לפחות מחצית הרווח כדיבידנד לבעלי המניות. גזית גלוב היא גם הבעלים של Equity One שהיא קרן RIET המחויבת לחלק את מרבית רווחיה כדיבידנד.

לאור חלוקת הדיבידנד מובן שכדאיות מימוש האופציה פוחתת, שכן מחיר המניה מתואם לחלוקה, אך מחיר המימוש נותר כשהיה. בתגובה נמסר מכלל פיננסים, כי "כל העסקאות של כנף עוברות בדיקה כלכלית קפדנית שבוצעה גם במקרה הנדון".

משקיע חשוב

הקצאת האופציה מגלמת לכלל הטבה לפי נוסחת בלאק אנד שולס בסך 0.64 שקל לאופציה. כלומר כ-2 מיליון שקל, זאת לפי שער מניה של 24.52 שקל. כלל תוכל לממש את האופציות על ידי העברת האג"ח לגזית. במקרה זה, סכום הקרן של האג"ח בתוספת הריבית שהצטברה וטרם שולמה והפרשי ההצמדה בהתאמה יזקפו על חשבון מחיר המימוש.

בכלל מציינים, כי עסקאות מסוג עסקת גזית גלוב מתבצעות לאורך תקופה ובהיקף של עשרות מיליוני שקלים, וכי עסקה זו אינה חלק מפעילות כלל פיננסים קרדיט שהושקה לפני שבועיים. כלל קרדיט תכנס לפעילות מלאה רק במהלך חודש מארס ותתמקד במתן אשראי לחברות בינוניות וקטנות בסדרי גודל של מיליוני שקלים בודדים.

בשוק ההון מסבירים, כי למעשה מדובר בהקצאת אג"ח להמרה כאשר שני חלקיו: איגרת החוב וכתב האופציה, הופרדו טכנית.

* מנכ"ל גזית גלוב, דורי סגל, מדוע מחיר המימוש לא יותאם לדיבידנד?

"תשלום ריבית על האג"ח ובנוסף התאמה לדיבידנד של מחיר המימוש של האופציה מהווים תשואה כפולה על ההון המושקע. מדיניות הדיבידנד שלנו מוצהרת וידועה, ולכן כך מוערך שווי האופציה".

* האופציה עמוק מחוץ לכסף, זה כדאי לכלל?

"אנו רואים בכלל משקיע מאוד חשוב. כלל בקיאה בשוק הנדל"ן ויודעת להעריך את שוויו, אני מעריך, שלפני ההשקעה הם בדקו את השווי הנכסי שלנו. אין בכוונתנו לאפשר השקעה משמעותית בחברה בדיסקאונט לשווי הנכסי".

* מה השווי הנכסי שלכם?

"לא אוכל להעריך במושגים של מחיר מניה, אך החברה לא למכירה גם במחיר של 35 שקל למניה". *