מנאטפ תובעת פיצוי בסך 28 מיליארד ד' בגין מכירת חטיבתה העיקרית של יוקוס

בעלת השליטה ביוקוס דורשת תהליך שימוע תחת "סמכות שיפוטית מערבית", ככל הנראה בהאג

קבוצת מנאטפ, בעלת השליטה בחברת הנפט הרוסית יוקוס, תובעת מממשלת רוסיה פיצויים בהיקף של כ-28 מיליארד דולר בגין נזקים שנגרמו לה, לטענתה, לאחר שהשלטונות במוסקבה עיקלו ומכרו את יוגנסקנפטגז - חטיבתה הגדולה ביותר.

מנאטפ שיגרה "הודעת בוררות" לממשלת רוסיה, בה היא תובעת מהשלטונות במוסקבה למנות נציג לשימוע שייערך "תחת סמכות שיפוטית מערבית", ככל הנראה בהאג, הולנד, כך אמר טים אוזבורן, דירקטור במנאטפ.

רוסיה עיקלה את יוגנסקנפטגז, בעבר חטיבת הפקת הנפט הגדולה ביותר של יוקוס, ומכרה אותה בדצמבר לחברת הנפט הממשלתית רוזנפט בכ-9.3 מיליארד דולר. למעשה, מדובר בהלאמה לכל דבר. המכירה היתה במסגרת ניסיונות הקרמלין להחזיר לקופת האוצר במוסקבה למעלה מ-27 מיליארד דולר מיסים וקנסות, שלטענת הקרמלין חייבות יוקוס וחטיבותיה מאז שנת 2000.

מנאטפ שיגרה בנובמבר מכתב לממשלת רוסיה, בו דרשה לדון במכירה המוצעת של יוגנסק ובתביעות המס של השלטונות נגד יוקוס, כך אמר היום בראיון טלפוני אוזבורן. "תוקף ההתראה של 3 חודשים פג בסוף ינואר או תחילת פברואר, וכעת הבוררות מחייבת את הצדדים למנות שני בוררים, שיבחרו בורר שלישי".

אוזבורן סירב לומר כמה זמן יארכו הליך הבחירה של הבוררים וההחלטה בעניין בחירת בית המשפט שבו תידון התביעה.

מנאטפ גם הגישה תביעה ליוגנסק להשיב לה בין 800 ל-900 מיליון דולר שהעמידה כהלוואות ליוקוס, אמר אוזבורן. יוקוס לוותה ב-2003 ממנאטפ 1.6 מיליארד דולר, כאשר מכירות הנפט של יוגנסק שימשו כבטחונות לפירעון ההלוואה. רוזנפט השתלטה על יוגנסק ב-31 בדצמבר, וכעת היא מוכרת את הנפט שהיא מפיקה.

אוזבורן אמר ש"יוקוס נמצאת עתה בחדלות פירעון", ואיננה יכולה לפרוע את ההלוואה.

אוזבורן הוסיף שמנאטפ מתקשה במציאת מועמדים לדירקטורים במועצת המנהלים של יוקוס. "אין הרבה אנשים שמוכנים לשמש כדירקטורים ביוקוס", בגלל שהממשלה במוסקבה תוקפת (כל העת) את החברה, ובגלל אי יכולתה של ענקית האנרגיה הרוסית לשלם שכר לעובדיה, לאחר ששלטונות המס הרוסים הקפיאו את חשבונותיה.

מנכ"ל יוקוס, האמריקני סטיבן טיד, אמר בתחילת חודש זה שהחברה תערוך מאוחר יותר השנה אסיפה של בעלי המניות שלה, כדי לבחור מועצת מנהלים חדשה.

עם בעלי המניות במנאטפ נמנים שלושה ישראלים בהווה, שנמלטו לישראל מרוסיה, לאחר מעצרו של יו"ר יוקוס ומנאטפ לשעבר, מיכאיל חודורקובסקי, באוקטובר 2003. השלושה הם ויקטור נייבזלין, מיכאיל ברודנו ו-ולדימיר דובוב. ברודנו ודובוב טסו בשבוע שעבר לארה"ב להזמנת חברי קונגרס אמריקנים, וקיבלו אישור כניסה למרות שרוסיה דרשה את הסגרתם מן האינטרפול, באשמות שונות.