חברה בראשות בנו של נשיא סין זכתה בפרויקט למערכות שיקוף במסוף קרני

שווי הפרויקט 10 מיליון דולר * הפרויקט יהיה הראשון שימומן בשיתוף ישראל והרשות הפלשתינית

חברת ניוקטק מסין חתמה השבוע על חוזה לביצוע פרויקט Turn Key(הקמה בלבד, ללא תפעול) לשתי מערכות קבועות לשיקוף מכולות במסוף קרני, בשווי 10 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". הפרויקט מהווה שיתוף פעולה ישראלי-פלשתיני, שנועד לפתור את בעיית עומס המכולות הממתינות לשיקוף.

ההסכם נחתם בין חברת קומודן פאר איסט, בבעלות עמוס יודן, נציגתה של ניוקטק הסינית בישראל, לבין משרד הביטחון, באמצעות נציג מינהל הרכש, נפתלי גטר.

לדברי יודן, יו"ר לשכת המסחר ישראל-סין-הונג קונג וסגן יו"ר לשכת המסחר ישראל-אסיה, ההסכם הושג לאחר מו"מ ממושך ולאחר שנציגי החברה הסינית, ששהו בארץ באחרונה, עמדו בדרישות משרד הביטחון ורשות שדות התעופה. קדמו לשלב זה, ב-3 השנים האחרונות, ביקורים בסין של מספר משלחות ישראליות, שבדקו את המערכות.

לדברי גורמים המעורבים בעיסקה, הרשות הפלשתינית צפויה להשתתף במימון חלק מהפרויקט, ויהיה זה פרויקט ראשון במימון משותף של הצדדים. במסגרת הסכם Turn Key, אחראית החברה הסינית להקים את המבנים במסוף קרני ואת כל מערכת השליטה והבקרה ולספק את הציוד הסיני לשיקוף מכולות.

לביצוע הפרויקט בארץ התקשרה ניוקטק עם שתי חברות ישראליות לביצוע התשתית: חברת לסיכו לביצוע עבודות הבנייה, וחברת אלטל, מקבוצת אלול שבשליטת דוד קוליץ, לביצוע עבודות השליטה והבקרה. ניוקטק תפעיל את המערכת באופן נסיוני שלושה עד ארבעה חודשים, ולאחר מכן יועבר התפעול לרש"ת.

ההפעלה תיעשה בשני קווים המיועדים לשיקוף מכולות. היום אין בקרני קווים קבועים המסוגלים לבדוק משאית עם מכולה בשיקוף כולל; הבדיקה נעשית במכונות קטנות הבודקות כל ארגז בנפרד, וכן נעשית בדיקת מכולות גדולות ריקות באמצעות מכונה ניידת, שגם היא נרכשה מהחברה הסינית.

בעקבות הפיגוע בנמל אשדוד במארס 2004, שבוצע על-ידי מחבלים שהוברחו דרך קרני במכולה בעלת דופן כפולה, החלו להפעיל במסוף מערכת שיקוף של ניוקטק. המערכת פועלת בהצלחה זה שישה חודשים, מורכבת על משאית וולבו ומופעלת על-ידי רשות שדות התעופה בסיוע מהנדסים סינים.

המערכת הסינית שנבחרה לקרני מתבססת על מערכת קרני X-RAY, אך קיימות מערכות אחרות הפועלות על קרני GAMA.

חברת ניוקטק, שפעילותה בהיקף 300 מיליון דולר בשנה, נמצאת בבעלות חלקית של האוניברסיטה הטכנית בבייג'ין שינגוואה, וחלקה בבעלות אנשי עסקים פרטיים. החברה נמצאת כיום בתנופת פיתוח ומספקת ציוד לשיקוף מכולות ליותר מ-30 מדינות בעולם. בנו של נשיא סין, היו ג'ינטאו, שהחליף ב-2003 בתפקיד את ג'יאנג זמין, עומד בראשה.

ניוקטק תופסת 65% מהשוק העולמי במערכות שיקוף בעוצמה גבוהה במיוחד (6 MEV), המסוגלות לחדור פלדה בעומק כ-300 מ"מ, לאחר שאשתקד סיפקה 50 מערכות בתחום זה, בין השאר, לאוסטרליה, פינלנד, בלגיה, דנמרק, טורקיה, ונצואלה וקנדה, בהתאמה לדרישות הייחודיות לצורכי כל שוק.

יודן אמר ל"גלובס": "מעבר לזה שהמערכת הסינית עומדת בדרישות הביטחון הישראליות, היא גם זולה משמעותית לעומת המערכות המקבילות של חברות גרמניות ואמריקניות. מערכת שיקוף של חברת היימן, שנרכשה והוקמה באשדוד לקו אחד, עלתה 18 מיליון דולר".