מופז יציע לנתניהו דיל: מזרחי ימשיך לכהן כיו"ר תעש אך החב' תפוצל

שרון ונתניהו תומכים בכהונת מזרחי; משרד הביטחון דורש לחלק את תעש בין התעשיות הבטחוניות

שר האוצר, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, שאול מופז, יקיימו הערב (א') דיון תחת הכותרת "סטטוס תעש". ואולם, למרות שהדיונים על תעש הם בעלי משמעויות כספיות כבדות ונוגעים לעתידם של אלפי עובדים, צפוי שהשניים ידונו בעיקר בנושא אחד: מינויו של אריה מזרחי לקדנציה שנייה כיו"ר תעש בסוף החודש.

על-פי ההערכות, צפוי מופז לומר לנתניהו: אנחנו נסכים למזרחי בתנאי שאתה תסכים לשנות את הצעת ההפרטה של תעש, ולקבל את מה שמכונה "תוכנית החלוקה" של מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון מנכ"ל.

ירון מבקש לחלק את חטיבות תעש בין התעשיות הבטחוניות הממשלתיות והפרטיות על-פי מתווה שהכין משרדו. הוא מתנגד נחרצות להמשך כהונתו של מזרחי, התומך בעמדת האוצר בעניין הפרטה כוללת של תעש (למעט חטיבת גבעון, יצרנית הנעה כבדה, שתעבור לרפאל).

עקרונות תכנית ההפרטה שהוכנה באוצר על-ידי מנהל רשות החברות, אייל גבאי, הממונה על התקציבים, קובי הבר, והחשב הכללי, ירון זליכה, קובעים:

* מכירה במכרז של כל מפעלי תעש שיוסכם שאינם חייבים מבחינת בטחונית להישאר בבעלות המדינה.

* החברה תפנה ותשיב למינהל מקרקעי ישראל 6,000 דונם במתחם רמת השרון, עליה פרוסים היום המפעלים שיועברו לקרקעות ייעודיות ברמת בקע.

* בתמורה תממן המדינה את הטיפול בזיהומי הקרקע והמים.

* כמו כן תטפל המדינה בהחזר החובות של החברה - 45 מיליון דולר לבנקים, 70-60 מיליון דולר לספקים ו-300 מיליון דולר לעובדים ובכללם 1,600הוותיקים שהועסקו בתעש עוד כשהיתה יחידת סמך של משרד הביטחון ומימון שכרם, עד לגיל 67 הוטל על החברה (250 מיליון שקל לשנה) וכן ההסדרים הפנסיוניים והאחרים של 3,000 העובדים הנוכחיים.

באחרונה, פרע משרד האוצר הלוואה בסך 90 מיליון דולר שלקחה תעש מבנק הפועלים ב-1998 בבטחון המדינה, כאשר ההחזר מיועד להיות ממכירת קרקע סמוכה לפרויקט צמרות הרצליה, שאמורה היתה לעבור הליכי הפשרה ומכירה.

אלא שמינהל מקרקעי ישראל לא עמד בלוח הזמנים שנקבע וטרם הפשיר את הקרקע, ותעש התקשתה בתשלומי הריבית. לאחר דיונים שנמשכו תקופה ארוכה, פרעה כאמור המדינה את החוב.

מזרחי, בעבר מנכ"ל משרד השיכון, מונה יו"ר תעש בימי ממשלת האחדות הראשונה של אריאל שרון, בידי שרי האוצר והביטחון דאז, סילבן שלום ובנימין בן-אליעזר. מזרחי ושרון מיודדים מאז שירותם הצבאי, ושרון תומך בהמשך כהונתו.

שרון ונתניהו מעדיפים את מזרחי גם משום שבכך הם מבקשים לרצות את שותפיהם הנוכחיים בממשלה, מפלגת העבודה, שמזרחי נחשב מקורב אליה.

לפני מספר חודשים היה ויכוח דומה בין מופז לנתניהו, כאשר מופז וירון ביקשו להמשיך את כהונתו של קובי תורן כיו"ר רפאל ואילו נתניהו שקל להחליפו. כחלק מהתמיכה בתורן אמרו מופז וירון, כי החלפת יו"ר מכהן תביא לתנודות ואי ודאות, מה גם שתורן נמצא בעיצומה של תוכנית ייצוב והבראה שהוכיחה את עצמה.

אותם טיעונים בדיוק צפוי היום נתניהו להשמיע בפני מופז, שהרי מזרחי מקובל כיו"ר המוביל בצורה נכונה את תעש, שהגדיל משמעותית את צבר ההזמנות וההכנסות, שתוכנית הייצוב שלו פועלת, והוא מכין נכון את תעש לקראת עתידה בבעלות שאינה ממשלתית.

הוויכוח בין האוצר לירון על אופי ההפרטה נמשך מספר שנים. בכל מקרה מצבה של תעש, ובמיוחד הגיבנת הכספית הכבדה שהיא נושאת בגין התשלומים לעובדים לשעבר, הוא כזה שהחברה לא תוכל עוד להמשיך זמן רב באי-ודאות.