בג"ץ דחה את עתירת היישוב הקהילתי נירית למנוע הקמת שכונה מעבר לקו הירוק

השופט יהונתן עדיאל: "אין מקום שביהמ"ש ידון בעתירה המתייחסת לנושאי מדיניות השמורים לזרועות אחרות של הממשל הדמוקרטי"

בג"ץ דחה אתמול (ב') עתירה של היישוב הקהילתי נירית להפסיק את המהלכים להקמתה של שכונה חדשה הצמודה ליישוב מצידו השני של הקו הירוק.

נירית הוא יישוב קהילתי הנמצא מצידו הישראלי של הקו הירוק בתחום המועצה האיזורית דרום השרון. היישוב ומספר תושבים בו פנו לבג"ץ כנגד שר הביטחון, היועץ המשפטי לממשלה והממשלה בבקשה להפסיק את הקמת השכונה החדשה.

לטענתם, השכונה החדשה תהפוך את היישוב להתנחלות למחצה, תביא לשינוי באופיו החברתי ותאלץ את תושביו להיות חלק במעשי ההתנחלות, תוך סיפוח אדמות פלשתיניות לישראל וזאת בניגוד למשפט הבינלאומי ובניגוד להתחייבות הממשלה במפת הדרכים.

נירית גם טענה כנגד הליכי התכנון בקשר להקמתה של השכונה החדשה. עוד נטען כי התוכנית של השכונה החדשה איננה מספקת פיתרון מוניציפאלי בייחוד בתחום התשתיות ובסופו של דבר השכונה תיאלץ להתבסס על התשתיות של נירית.

השופט יהונתן עדיאל, בהסכמת השופטים אהרון ברק ואסתר חיות, קובע, כי יש לדחות את העתירה על הסף בשל השיהוי שנפל בהגשתה. זאת בשל העובדה כי התוכנית אושרה במחצית שנת 2000 ובאותה עת העותרים לא התנגדו לתוכנית לכן כיום באיחור של ארבע שנים הם אינם יכולים להעלות התנגדות בעניין זאת לאחר שהיזם שינה מצבו לרעה והשקיע כספים רבים בהקמת השכונה.

בג"ץ גם קבע, כי יש לדחות את העתירה לגופה וכי אין לקבל גם התנגדויות שהגישו להרחבת שטחי המגורים על פי תוכנית מתקנת אשר איפשרה את הרחבת השכונה החדשה.

עוד קובע השופט, כי מוסדות התכנון השתכנעו שהשכונה החדשה תוכל לקבל את מלוא השרותים הנדרשים לרבות השרותים המוניציפאליים מהמועצה המקומית אלפי מנשה גם ללא שיתוף פעולה של נירית.

"החלטה זו איננה חורגת ממתחם הסבירות, ביחס לנושאים המדיניים", ציין השופט, והוסיף כי "אין מקום שבית המשפט ידון בעתירה המתייחסת לנושאי מדיניות השמורים לזרועות אחרות של הממשל הדמוקרטי והיא מעלה נושא שהסיממנים המדיניים שבו הם דומיננטיים".